Leta upp skulder
Jag har fått ett par som nya Hm nu och tydligen har dom massor med skulder. Kan man på nåt lättsamt vis ta reda på vart dom skulderna är? Jag misstänker att det finns en del på inkasso, kan man göra en UC-sökning eller måste man sitta och ringa runt till de olika bolagen?

Jag har för mig att Kronofogdemyndigheten lämnar ut såna uppgifter utan att man får betala för det, ring dit och kolla.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Ja, kronofogden berättar allt de vet bara man säger personnr på personen.
Men det jag "hittat" där har redan varit fixat så att säga (överklagat) så nästa steg har jag aldrig varit med om.
Har dom även på inkasso då? Alltså sånt som inte har gått till fogden?
Du skulle kanske kunna få all post sänd till dig under en kortare period tills du fått grepp om alla företag som din hm har skulder hos…?

En UC säger ingenting som man egentligen redan vet. Kostar onödigt mycket.
Det är nog bara så att man får börja med de stora inkassobolagen och fråga, ett bolag kan ju ha flera ärende.
Har du något ärende från Justia så finns det uppgifter på pappret som man kan logga in på och då ser man alla aktuella skulder som finns där.
Jaha, då får jag väl leka detektiv ett tag då.. haha
Jag ska till paret sen i dag och leta upp det jag kan. Men enligt uppgift så finns det brev och räkningar i allt från skåpen i köket, under madrassen till under badkaret.. Så jag kommer nog att ha att göra ett tag framöver.. :)

Vad jag förstår så ser kronofogden allt som lett till en betalningsanmärkning.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Då ska jag se vad dom har att komma med.. Annars kan det nog bli lite drygt att hitta allt, är jag rädd.
Kontrolera med UC det har bra kontroll på olika skulder son folk har detär dit bakerna vänder sig till
Jag har hittat 9 olika inkassoföretag, så jag har börjat med dom. Jag har 2 pärmar till att gå igenom, så jag kanske hittar mer där. Jag vet inte. Men jag har bestämt mig för att börja i den ändan så får jag se sen vart jag hamnar.
Lycka till
Tack, Sven. Det kan behövas. 
En gratis UC per år får man göra så det kostar inget.
*13 Är det en gång per person/huvudman eller får jag som person söka en gång?

Du får ta ut en egen upplysning per år, alltså på ditt personnr.
Om du vill ha ut en upplysning för din HM måste du skicka begäran i dennes namn och p.nr, samt att svaret går till HM adress (folkbokföring)
*15 Eftersom jag har särskild postadress på mina Hm borde ju de breven komma till mig ändå?

Ja så blir det naturligtvis.
Hur har det gått i jakten på räkningarna, Skruttis?
Börjar det ordna upp sig…?
Nja, Buzz. Jag har hittat hur mycket som helst men jag misstänker att det finns lika mycket till. Eftersom det är såna astronomiska summor får jag nog bara lägga dom till handlingarna, det är ju inget de kan betala i alla fall.
Känns lite märkligt att bara släppa det hela men vad gör man? De är gamla och har låg pension, jag räknar inte med att deras inkomst ska skjuta upp över taket helt plötsligt precis. Pensionen är ju som den är..
Hur gör du då när du märker att det inte finns pengar till skulderna. Ringer du företaget och säger "hej, ska bara meddela att ni inte kommer att få era pengar" eller fakturan ska avskrivas på något annat sätt (kan vara bra att veta).
Man får inga fakturor avskrivna i första taget
det är bättre att det går till fogden om det är många och totalsumman blir hög för då kan begära skuldsanering den vägen
*20 Ibland ringer jag och säger som det är, att det inte finns pengar och att det inte går att avbetala på skulden. Men är det gamla skulder kan det bara få vara, det blir ingen skillnad ändå.
*21 Skuldsanering kan man inte ens tänka på om det är gamla mäniskor. De hinner inte betala helt enkelt.
Jag gör en bedömning bara.. kan de betala, hur stora är skulderna, kan de betala längre fram, kan de avskrivas eller är det bättre att bara låta skulderna vara?
Det spelar ingen roll om det är gamla mäniskor det handlar om
Det som är fördelen med detta är att skulderna inte ökar och till och med kan bli abvskrivna
gör man inget så kommer kravbreven att fortsätta hela livet ut och det kan även drabba dödsboet
Det beror ju på vilka skulder det är.. Skulle jag söka om skuldsanering för mitt par kulle jag inte komma särskilt långt.
Vid en skuldsanering ska samtliga skulder uppges och så gör det en en bedömmning utifrån dessa
det är ungefär som vid en komkurs även då ska samtliga skulder vara med
Vid en skuldsanerimg så blir det en ackordsuppgörelse med samtliga
Ja, jag vet det. Men det finns vissa kriterier för att en skuldsanering ska godkännas. Och de kriterierna uppfyller inte mina Hm..