Handla åt hm
Jag har en Hm på ett boende och pratade med kontaktpersonen där. De hade fått besked av sin enhetschef att de inte längre ska handla åt sina boende utan att God man ska sköta det.
De vill alltså att jag handlar scampoo, tvål, tandkräm, kläder etc.
Jag sa att det inte är så. Vill min hm ha tex en ny fåtölj kan jag hjälpa till att beställa en sådan men mindre inköp ska kontaktpersonen sköta.
Finns några bra papper som jag kan visa vad som gäller?

Det var det dummaste jag hört på länge, i mina papper från ÖF står det klart och tydligt att GM ska INTE utföra sådana sysslor ej heller städa, tvätta eller följa med på läkarbesök m.m.
I brochyrer som skickas ut för att värva fler GM i min kommun (eskilstuna)så är det skrivet att de vardagliga sysslor som att handla ej ingår i GM göromål.
Stå på dig Buzz och be enhetschefen om den "nya" ordningen skrivet på papper med namnteckning och sen kontaktar du din ÖF och talar om att din kommun har ändrat på reglerna.
Om det nu är så att vi som är GM ska handla till våra HM ja då skulle jag ranta runt i affärer varje dag och köpa dasspapper
Mina HM som bor på hemmet har aldrig jag handlat åt om det inte varit så att kontaktpersonen bett mig om hjälp men då har det varit CD pelare o gardiner det rört sig om
Annica
Annica
Buzz. Man ska inte handla till sin Hm, du tänker helt rätt. Om du mailar mig din mailadress så kan jag skicka dig lite material.
Har pratat med Öfm som säger att återkommande saker typ hygienartiklar ska jag inte handla. (eller bör inte)
Tv och liknande kan jag handla.
Men tyvärr verkar det inte finnas något skriftligt på detta i vår kommun.
Verkar som öfm tänkte fixa detta och det hade ju varit perfekt.
Det finns en bok av Kerstin Fälldin som tar upp det mesta av godmanskapet och där står det. Den heter "Godman eller Förvaltare" kostar ca 150 kr på Bokus (tror jag att det var? Väl värd sitt pris och är rena guldgruvan. :-)

Jag har den också, står mycket "matnyttigt" i den
Annica
Annica
Ja, den boken är suverän. Jag har använt den flera gånger när jag har stött på motstånd.. Hon är ju med på alla överförmyndarträffar och så., så alla känner henne och då käftar inte Öfm emot lika mycket.. haha
Buzz. Mailet kommer inte fram.. :-(
Ska se om jag kan hitta på nåt annat istället.