Vad gör jag nu?
Jag vill avsluta, vill inte ha kvar min GM eftersom jag inte litar på henne.
Vad gör jag nu?
När jag räknar på vad vi ska ha i norm så finns det ca 500:- kvar att betala av skulder med.
Jag kan hoppa över mina klädinköp vilket ger ca 500:- till att betala av räkningarna med.
Får hon gå under vad konsumentverkets norm säger?
Ungarna ska ju inte behöva lida för att jag klantat till det. Det finns inte utrymme i budgetten att köpa kläder till ungarna. Och dom har växt rejält under sommmaren.
Visst vill jag bli av med mina skulder, men vi måste ju kunna ha en dräglig levnads standard ockås.
Hur lång tid kan det ta innan jag blir av med GM?
Kommer tingsrätten att neka mig att bli av med GM?
Jag har ju sökt den här hjälpen själv.
Vad synd att det inte fungerar för dig.. Förstår att det känns motigt och eländigt. Det är inte alls konstigt..
Existensminimum ska du i vart fall ha.. det ska räcka till dig och dina barn, hamnar du under den gränsen ska din gm söka om bidrag till soc. Man kan fakiskt få mer pengar där till särskilda behov ibland. Får du inte ens den summan?
Godemannen kan du säga upp när du vill.. men det beror på om du hade ett intyg på att du behövde en gm när du sökte, då måste du ha ett intyg som säger att du inte behöver gm längre i så fall.
Vad synd att det inte fungerar för dig.. Förstår att det känns motigt och eländigt. Det är inte alls konstigt..
Existensminimum ska du i vart fall ha.. det ska räcka till dig och dina barn, hamnar du under den gränsen ska din gm söka om bidrag till soc. Man kan fakiskt få mer pengar där till särskilda behov ibland. Får du inte ens den summan?
Godemannen kan du säga upp när du vill.. men det beror på om du hade ett intyg på att du behövde en gm när du sökte, då måste du ha ett intyg som säger att du inte behöver gm längre i så fall.
Jag har ju inkomst som gör att jag ligger över normen,men hennes avbetalningar gör att jag inte ens kommer i närheten av den. Jag hamnar under.
Som det känns just nu så tar jag mina pengar till ett annat konto och löser det själv.
Kuratorn som skrev intyget kommer att skriva ett nytt.
Hon får ju inte ge dig mindre än nprmen heller! Vad säger överförmyndaren eller har du inte pratat med honom/henne?
(väldans vad segt allt var i kväll. Tar ju hur länge om helst öppna och skriv i ett inlägg
)
Om du har intyg från kurator så behövs inget intyg igen för att säga upp en godman, det är bara om man har läkarintyg som det behövs. Men du verkar ju ha bra kontakt med kuratorn så ett intyg hjälper nog ändå om det är så att överförmyndaren strular.
Synd att det inte fungerar, verkar vara kommunikationsproblem. Du ska ju inte ha det så att du inte har pengar kvar, samtidigt som en godman inte kan trolla bort gamla skulder som måste avbetalas men då får den personen försöka göra avbetalningsplaner som fungerar. Soc skiter i hurvida du har skulder eller inte så om du nu tjänar så mycket att du inte får socbidrag så är nog enda lösningen att försöka göra upp med de som du har skulden hos och sätta ner avbetalningarna, eller söka skuldsanering om det är ett alternativ.
Så tråkigt att höra ändå att det inte fungerar för dig. Hoppas det blir en vettig lösning ändå till slut.
Överförmyndaren poängterade bara hur lång tid det skulle ta att "bli av" med GM. Det kändes som att prata med en vägg.
jag funderar på att prata med överförmyndaren i sällskap med kuratorn eller boendestödet.
GM har heller inte hört av sig ang matpengar. Jag sms:ade henne och sa att jag fört över dom + xtra eftersom jag fick akuta utgifter för läkarvård.
Det har hon inte ens svarat på.
Så min tanke med att få hjälp, känns bara jobbigt.
Och det är så synd eftersom jag vet att väldigt många GM gör ett jättebra jobb.
Men jag måste då med min tur, få en som inte funkar tillsammans med mig.
Jag håller med DodeN.. Din Gm får inte ställa till det så att du hamnar under gränsen. I såna fall måste hon ändra på rutinerna för skulderna och gallra där. Om inte Öfm har förståelse för det så skulle jag fråga på länsstyrelsen och höra vad dom säger. För hon få verkligen inte ställa till det så för dig..