Vad ska det stå i intyget?
Imorgon ska vi träffa vår soc-handläggare ihop med Personligt ombud för att skaffa intyg till mig som jag kan ge till godman så vi kan söka det, har hållt på sen i våras så det är inte en dag försent.
Sambon har fått intyg från sin arbetsterapeut där det på 3rader står att han behöver godman och hjälp med de 3 bitarna… står inte uppradat hans svårigheter utan vad han har för diagnos och att han behöver detta stöd.
Personligt ombud ringde oss i förra veckan för att gå igenom vad som ska tas upp. Vi vet inte än om handläggaren kan skriva intyg eller inte. Öfn svarar inte på mina mail och jag klarar inte av att ringa och fråga. Men är det någon som har en aning om vad som ska stå?
Handläggaren är ny för oss och vi har aldrig träffats så det är nog bra om hon redan nu får veta våra svårigheter, eftersom den förra verkade vara helt ovetande om våra funktionsnedsättningar.
Ska vi skriva enkelt att jag behöver hjälp med dessa delar, eller ska vi rada upp alla svårigheter, vi har redan i 2 brev ihop med ansökan skrivit upp hur våra svårigheter yttrar sig, villka delar som vi behöver och varför.
Personligt ombud verkar inte heller ha koll, hon var inne på att vi ska göra det så detaljerat som möjligt och frågade om vi hade skulder och sånt som behövs hjälp med. Att få ner exakt varje liten del som en godman kan behöva hjälpa oss med.
När man söker får man x-antal timmar beviljade eller bestäms sånt i efterhand? Vi är fortfarande osäkra på om vi vill ha hjälp med ekonomibiten eller inte, om vi kanske klarar den biten om vi får hjälp med de 2 andra och kan bli avlastade och sen söka boendestöd och sådant.
Skriv så enkelt som möjligt bara.. beskriv dina problem med några rader och inte på flera sidor. Ni blir inte nekade så det det kommer inte att behövas några djupare förklaringar.
Ekonomibiten kommer ni inte undan, det är grundstenen i godmanskapet. Jag vet inte om någon som har bara de andra 2 bitarna.
En godman har man utan begränsningar, inte antal timmar i månaden tex. Som godman ser man vilka behov som finns och sen tar man hand om det. Tar det 2 timmar är det bra men tar det 22 så går det också. :-)
Plutta i de 3 bitarna så får ni hjälp med allt som ni kan tänkas behöva hjälp med. Annars kan det vara svårt som godman att sköta jobbet på ett bra sätt. lätt att man kommer liksom halvvägs annars..
Tackar, ja det är min uppfatning också att vi inte kommer bli nekade, för vi har ju bägge ADHD-diagnos och sambon har lite mer och jag har annat fast inte diagnos så jag tycker också som du att intyget inte ska vara en lång redogörelse för allt, utan att intyga att vi, eller jag i det här fallet har ett behov.
Att vi inte behöver ha alla 3 bitarna sa öfn till oss när vi var där på möte, allt känndes så solklart då men det känns mer och mer som om de inte har så bra koll som det verkar… var de själva som sa till oss att vi kanske klarar ekonomibiten själva om vi får hjälp med de andra bitarna som är det största problemet för oss. Ekonomibiten är något som funkar hyffsat men inte till 100% idag just för att vi måste överklaga och skriva ansökningar och sånt skit hela tiden, så finns inte orken kvar att ha stenkoll på ekonomin, men vi söker om allt i alla fall så får vi se sen hur det utvecklar sig. Är just därför som vi inte ville ha läkarintyg utan andra intyg så vi själva kan säga stopp om det går helt åt skogen.
Tycker du tänker helt rätt.. Och godemannen har ju i så fall det yttersta ansvaret för ekonomin så han/hon måste ju hålla koll på den så det inte varkar i väg åt fel håll. Det är ju också en trygghet.. :)
jo… tror jag ska försöka leta fram intyget som sambon fick och se om de inte kan skriva på liknande sätt. För det behövs bara intyga att svårigheterna finns, exakt vad det innebär har vi ju redan skrivit jättesupertydligt i ansökan.
Känns som ju mer jag läser om det här desto osäkrare blir jag, men samtidigt så får vi bara hjälp att ansöka om rätt sorts hjälp så är det värt enhel del strul.
Det kommer att gå hur bra som helst ska du se..
Var på mötet idag, och det var tur att personligt ombud följde med. Handläggaren förstod inte alls varför hon som aldrig träffat oss och inte läst våran akt skulle skriva intyg. Hon tyckte någon annan kunde göra det och jag försökte förklara men det gick inte fram, hade inte PO förklarat mer då hade jag gått därifrån och brytit ihop.
Nu fick handläggaren se sambons intyg och skrev något liknande till mig, ska få det i veckan så får vi se om det duger. Hon verkade förstå det moment 22 som jag befinner mig i och hoppades att vi kunde få in intyget fort så det sätts igång och letas godman åt oss. Så de inte ska behöva betala vår hyra åt oss utan att en godman kan hjälpa till.
Vad bra att det verkar ordna sig. :-) Du ska se att det kommer att bli fint som snus i slutändan för er. Det är å trist när det inte fungerar, handläggare byts ut och ingen förstår. Det är ju inte dom själva som drabbas..
mmm… Po kollade ju innan med hennes chef att det var ok för dem att skriva intyget villket det var så det bör inte bli några problem nu. Men jag hade gett upp om vi inte hade haft PO som kollade allt sånt, så sjukt krångligt.
Men hon verkade positiv så det kommer nog ett intyg snart så får vi se om det duger eller inte.
Det duger säkert.. hoppas det.
ja, för annars får de på öfn själva ringa och förklara vad som ska stå för att det ska duga… för jag har frågat men får inte svar.
3 veckor senare, inte ett ljud om intyg. Mailade soc och personligt ombud gjorde detsamma, soc ringde igår när vi inte var hemma, de ringde bara till hemtelefonen trots att jag skrivit att vi kommer vara ute på möten hela den här veckan så de får maila för att få tag på oss.
Men hon talade in ett meddelande men inte något om intyg eller så.
Idag fick vi brev från länsstyrelsen istället, läste länsrätten först för de får vi ofta brev ifrån nu med överklagningar. Var vårat klagomål på att det drar ut på tiden, som sktuttis tipsade om.
Komunen får smäll på fingrarna :D
De skriver att vi var tvugna att använda oss av deras blankett för att förtydliga att vi var 2 personer, kan inte tingsrätten läsa eller vad står på? Hade underlättat om någon sagt det till oss också, då blir det ju lättare att skriva i sådant men ingen svarade till mig varför det inte dög med vår ansökan bara att den inte dög för man var tvungen att använda deras blankett. Konstigt att de kan svara nu på frågan…
De skrev också att i ansökan så står det mest om mina svårigheter också, men om någon bara hade sagt det så kunde jag skrivit 4 olika papper med sambons svårigheter, hans är så lätta att punkta upp eftersom han har flera diagnoser, mina måste man beskriva mer eftersom jag itne har diagnos på den största och det är pga. mig som vi måste ha godman, innan klarade jag av att hjälpa sambon, men inte nu
Sen skriver länsstyrelsen att överförmyndaren skriver väntar på intyg och varit i kontakt med tjänstemän i komunen för att hjälpa oss… villken bullshit det är vi och PO som gjort allt jobb, men i alla fall står det att det itne är ovanligt att det dröjer flera månader innan intyg kommer men att om inte intyg kommer inom rimlig tid så skickas ansökan till tingsrätt ändå med de befintliga handlingarna.
Hur lång är rimlig tid, vår ansökan var inne 13 juli och då hade en annan ansökan skickas in men de har haft bort den. Vi sa redan på mötet i juni att vi, framföralt JAG inte kan ordna intyg för jag inte har någon som kan skriva det.
Länsstyrelsen skriver i sin bedömning att det står i lagen 11 kap 16, 17 paragrafen att det är rätten som har utredningsansvaret i ärende om GM och ska inhämta yttranden och det underlag som behövs för att ta ställning i fallet.
Och att JO i flera fall uttalat sig om ansökningar om förordnande av GM som inges till ÖFM istället för tingsrätten. ÖFN är inte behörig att pröva en sådan ansökan.
Så länsstyrelsen anser att ÖFN ska ha skickat in våran ansökan som kom till dem 13 juli till tingsrätten utan dröjsmål och ha underrättat oss om detta.
Fy F-N säger jag bara, är det så oklart hur de ska sköta sitt jobb? Har ju tyckt hela tiden att det kännts obra när vi ska skicka in ansökningar till ÖFN som ska bedömma om vi får eller inte får godman och sen ska det till tingsrätten som ska besluta. När de själva sa att det är tingsrätten som beslutar om vi behövde intyg eller inte, men sen när vi skickade in papprena så beslutade de att inte skicka något vidare förrens intygen var inne.
Så vi får väl se om ansökan går iväg nu, sambons intyg har vi men väntar med att skicka in tills mitt kommer för vi önskar ju få en och samma godman, så de inte skickar hans ansökan så får han en sen och jag får en så måste vi strula med det också. Men PO har lovat att jaga lite till om soc inte hör av sig. Idag har ingen ringt än och ingen har mailat och vi åker iväg på möte typ nu.
Men tack för all stöttning i att anmäla nu kanske andra efter oss får det lite lättare här i komunen.
Ja, du.. vad säger man?
Alla överförmyndare går på kurs när de får sitt uppdrag men det räcker inte. Eftersom Öfm byts ut så ofta är det ju ingen som hinner lära sig hela byråkratin och alla regler. Efter valet nästa höst kanske det är en ny Öfm, som ska lära sig.. Stön!
Detta problem finns i de flesta kommuner och är sorgligt nog inte unikt. Men tänk om alla Öfm visste vad de skulle göra, då skulle arbetsbördan bli lättare för Länssyrelsen, många som söker eller vill byta Gm skulle slippa mycket krångel. Då kanske det skulle kunna bli riktigt bra?
mm… precis, helt sjukt att de får hålla på såhär och som det stor i vårat papper så har JO varit kritisk många gånger tidigare till hur sådant här skötts i de olika komunerna. Nu skulle det skickas en kopia till komunstyrelsen också eller vad det nu heter.
varför är Öfm politiskt egentligen, borde det inte vara bättre om allt hängde ihop med äldre och handikappomsorgen?
Öfm är en politikst tillsatt tjänst.. Ingen vet varför, antar jag. Det skulle vara så mycket bättre om det vore ett yrke, en tjänsteman som var det. Det är en egen liten "myndighet" som har hand om äldre och handikapp, LSS, Socialtjänsten och mycket mer. Så på ett vis kan jag förstå att det är för mycket för en ny Öfm tt ta in och att det tar tid innan dom lära sig allt. Men med lite otur byts ju dom rackarna ut vart 4:e år och då börjar det ju lksom om igen..