Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettlss-och-sol
Läst 6451 ggr
[Norum]
0

Ledsagning LSS eller SoL

Om jag har förstått en annan tråd rätt så är det skillnad om man har ledsagning via LSS eller SOL. Stämmer det? Och viken/vilka skillnader är det?

[SvenA]
0

Det är stor skillnad

Enligt socialtjänsten är det kommunen som självständigt bestämmer innehållet dett betyder ofta att man inte kan få ledsagning till de mest vardagliga sakerna som att gå och handla den mat man behöver eller andra saker man kan behöva ledsagning för

Man ärr i regel helt begränsad av kommunernas gpodtycke det är samma som kommunernas hemtjänst det är samma godtycke

Kostmader na för ledsagning skiljer sig väldigt mycket åt i hela landet från 0 kronor upp till 300 kronor i timmen

Tänker själva om man bor i en kommun där man ska betala 300 kronor för ledsagningen det kan inte bli många gånger man kommer ut då

Har man ledsagning enligt LSS lagen om särskilt stöd så måste man vara i behov av väldigt mycket hjälp för sin dagliga lisföring

Då kan man få ledsagning för att man kanske är tvungen att röra på sig av hälsåskäl

och i LSS betalar kommunen bara för de första 20 timmarna sedan är det staten som står för kostnaderna och då får man oftare mera ledsagning

De kostnader man har som motagare av hjälp enligt LSS är 0 Kronor så det är en väldigt skillnad

Vi inom symskaderörelsen arbetar just nu hårt

till allt vi kan behöva hjälp med enlig våra egna behov för att vi synskadade ska få gratis ledsagning på grund av att vi inte ser och är i stort behov av ledsagning så fort vi lämnar bostaden

DodeN
0

Såhär har jag fått förklarat för mig att det gäller i min komun. Om man har Sol beslut så får man några få timmar/månad och man får ansöka om de tillfällen man behöver ledsagning, hur tidigt innan man måste säga till minns jag inte. Då kollar hemtjänstpersonalen om det finns möjlighet och en person utses att följa med, man vet inte villken person det är utan det kan vara olika personer varje gång.

För att handla mat som man kan laga hemma får man inte hjälp, då är alternativet att skriva inköpslista där hemtjänsten någon gång i veckan åker till en affär de väljer och handlar, eller så blir det matlåda.

Ledsagning genom Sol är mycket osäkrare än genom LSS, där man själv har mer att säga till om vem det är som ska anställas, det är med den personen man kan boka tider och det blir mer valfrihet.

Jag jobbade som ledsagare åt en person som hade ledsagning genom LSS, familjen hade då letat ett år efter någon som kunde fungera, och jag kände familjen ytligt sedan många år tillbaka och när jag flyttade till samma stad som de bodde i så ville de ha mig direkt. Då var det jag och ungdomen som själva bestämde när och var vi skulle göra, hon kunde ringa på kvällen och kolla om jag kunde följa med till bion tex. eller andra saker som bokades in flera veckor i förväg. Hon hade 20 timmar/månad, fast jag jobbade mer än så men det var mitt val, men då var det ett fast antal timmar/månad.

Vi har erbjudits ledsagning via Sol för min och sambons del men tackat nej eftersom vi har svårt med okända personer, sambon som har epilepsi där man måste veta vad man ska göra vid ett anfall och dessutom får fler anfall när han blir stressad villket han blir när han måste iväg och lita på en okänd person. Det går inte helt enkelt, att sitta och ansöka inför varje tillfälle skulle bli för jobbigt också, så vi blir ledsagare åt varandra så mycekt som det går.

Men han får nu hjälp att söka LSS så han kan få ledsagning där vi innan vet vad som gäller, vem som kommer och han kan ringa den personen direkt och boka tid.

Vet att endel privata bolag kan ta ledsagning även om man "bara" har Sol beslut men här har vi inte hittat något sådant.

[SvenA]
0

Jag har själv ledsagning via LSS och har samma ledsagare hela tiden så för mig personligen fungera det bra för tillfället

Jag slåss för ahella grupperna som är i behov av ledsagning för vi alla måste få leva så lika som den så kallade friska befolkningen

Och enligt FN komvensionern regler om mänskliga rättigheter så har vi rätt till dem hjälp vi behöver

FM konventionen som vi kan stödja oss på finns på Synskadade i fokus

DodeN
0

Precis man har ju läst enhel del om synskadade personer som tvingas ha barnen som ledsagare för de inte blir beviljade ledsagning enligt LSS och kan ha svårt att få nya personer varje gång. Själv ser jag ok men har ändå svårt att lita på att en ny oftast stressad person kan hantera alla de situationer jag kan behöva stöd i. När min kropp krampar så kan jag ha svårt att säga vad som händer, sambon ser ändå vad som pågår och jag behöver bara peka så vet han var jag behöver få streching eller massage.

Kan föreställa mig att det kan bli onödigt jobbigt om man som synskadad ska iväg till en ny plats och har med en person som inte kan "läsa" en själv eller kan vara smidig.

Lyssnade på ett program på SR som handlade om en blind tjej som får 75 färdtjänstresor/år, enkelresor då. Hon är helt beroende av andra för att ta sig någonstans, hon klarar inte av att gå själv till tunnelbanan och åka iväg. Hon har fått ledsagning några få timmar och då kan hon komma ut och göra aktiviteter. Det är fruktansvärt att man ska vara så isolerad i dagens samhälle.

[SvenA]
0

Vi stockholms län har 72 enkelresor med fär dtjänst per år varge resa får vara max 3 mil sedan blirdet en resa till

Detta betyder för mig som bor längst ut i länet on jag vill hälsa på en bekant på andra sidan stan så går det åt 6 resor för en tur och retur resa

Så det är inte många resor man kan göra om året

vi får dessutom inte ta med oss en ledsagare utan att betala en extra avgift

Så nog är man starkt begränsad som icke seende

och om man dessutom ska betala timavgift för ledsagaren så är det en massa extra kostnader

som de seende inte har

[Norum]
0

Att det var sån stor skillnad visste jag inte. Vad är meningen med att dela upp behovet så? Känns lite godtyckligt det hela och knappast som en trygghet.

[SvenA]
0

Nen det är väldigt otryck att vara beroende av andra personers godtycke

Att det är så stor skillnad beror på att om man är i stort behov av praktisk hjälp för att klara av sitt dagliga liv så starta man det här med personliga assistemter där den som behöver väldigt mycket hjälp skulle slippa dessa ständig personalbytena som det är i hemtjänsten

Och då komm lagen om särskilt stöd och service LSS til för att de som har detta stora hjälpbehov skulle kunna anställa de personer man vill ha hjälp aför att slippa dessa täta personalbytena

Sen är det ledsagare och personliga assistenter i sammma begrepp för det är två olika saker

olyckligt att man blandar i hop begreppen

En ledsagare är en person som följer med personer som på grund av syn eller andra former av orienterings svårighet inte kan klara att orientera sig på främmande platser

Så ledsagarens enda uppgift är att just leda den som har dessa problem och absolut inget annat

All annan form av hjälpbehov är den personliga assistenten som ska utföra eller hemtjänstpersonal

De allra flesta som sysslat med dessa saker blandar allt i en salig röra

Det är doch inget fel att det är samma person som är både assisten och ledsagare det gäller bara att kunna skilja på begrepppen

[Norum]
0

Nu kanske jag blandar ihop det lite eller minns fel. Men visst finns det ledsagare inom en frivilliggrupp? Typ Röda korset eller nåt..

[SvenA]
0

Det finns säkert på vissa orter liksom det finns väntjänst på vissa orte

Men allt dett bygger helt på att det finns eldsjälar som vill hålla på med det

Den typen av verksamhet är väldigt bra men det är inget man kan vara säker på att det finns kvar i morgon

Det är därför det är så viktigt med att det bedrivs under nyndighetsutövning så att den enskilde verkligen får den hjälp man behöver

[Norum]
0

Klart det är viktigt att det finns "riktiga" ledsagare. Tycker Sverige är så byråkratstyrt i det mesta  att det borde fungera bättre med ledsagning.

[SvenA]
0

HJåller helt med dig

Jag tror att det beror på att man blandar i hop begreppen ledsagare och personlig assistent

gulzebra
0

#1: Nae, även vi med ledsagare via LSS kan få betala för det. Har man socialbidrag behöver man inte betala, men har man ett visst antal basbelopp i inkomst så får man betala själv. Blir ledsagningen (och boendestöd och annat sånt ihop med det) över en viss summa per år (ca 12000 kr tror jag det är) så kan man dock få handikappersättning från Försäkringskassan.

Har ledsagare via LSS själv och har hittills inte betalat nånting då jag haft socialbidrag. Nu däremot har jag aktivitetsersättning och bostadstillägg så ev blir jag tvungen att betala from nu, om det inte blir högt nog för att jag ska kunna få handikappersättning… Vet inte än hur det blir, har inte fått besked än. Surt är det iaf för om jag får betala men inte kommer upp i tillräckligt högt pris för att få handikappersättning så kommer jag inte ha råd att ha kvar varken ledsagningen eller boendestödet jag har, inte heller den gode mannen jag ansökt om :( Men förhoppningsvis ska det gå, iom att jag har både ledsagning och boendestöd och har ansökt om god man - allt det ihop borde bli minst 12000 kr/år.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[SvenA]
0

Handikappersättning får man om man har merkostnader på grund av sitt funktionshinder

och den beräknas enligt en speciell norm av prisbasneloppet i procent

Att du skulle betala för ledsagning enlit LSS verkar konstigt

Boendestödet är en kommunal verksamhet som bedöms enligsocialtjänstlagen

Vad det är för tolv tusen du talar om förstår jag inte detta låter mer som att det är en socialbidragsnorm och inget annat

[SvenA]
0

Handikappersättning får man om man har merkostnader på grund av sitt funktionshinder

och den beräknas enligt en speciell norm av prisbasneloppet i procent

Att du skulle betala för ledsagning enlit LSS verkar konstigt

Boendestödet är en kommunal verksamhet som bedöms enligsocialtjänstlagen

Vad det är för tolv tusen du talar om förstår jag inte detta låter mer som att det är en socialbidragsnorm och inget annat

[Norum]
0

*12 är du säker på att du får betala godemannen själv? Det är det inte många som gör.. Godemannen går på minst 12000/år, det är skatter, utgifter och avgifter också, inte bara själva arvodet.

gulzebra
0

#13: Merkostnader ja, och insatser i stil med ledsagning, boendestöd odyl är ju just merkostnader. Enligt Försäkringskassans hemsida ska merkostnaderna ligga på minst ca 12000 kr (minns inte exakta summan, men nånstans där omkring) per år för att man ska få handikappersättning. Fick höra om en som snällt fick hosta upp 700 kr/månad för sin ledsagare för att han inte hade rätt till handikappersättningen för att det kostade för lite… Så jodå, nog får man betala sånt också :/

12000 i socialbidrag, håhåjaja vad glad jag skulle vara om jag fick så mycket pengar… Men det fattas några tusenlappar för att komma upp i såna summor, iaf för mig som ensamstående utan barn :P

#15: Ja, om det hamnar på under 12000 kr/år så får jag göra det (vilket habpersonalen jag pratade med tror att det inte kommer göra, så hon tror inte att det blir några problem - men helt säkert visste hon inte). Men då är det räknat ihop med både ledsagning och boendestöd dock, och alla de ihop borde inte hamna på under 12000/år. Så det ska nog gå finfint, men att undvika att bli nojig är inte riktigt min grej Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[SvenA]
0

Handikappersättningen ska delvis täcka de merkostnader man har som kan relateras till själva handikappet i form av extra klädslitage

extra mycket kostnader för ebn viss kost och så vidare men inte för ledsagar eller personlig assistent och boendestöd dessa kostnader får man stå för själv eller begära jämning via kommunen eftersom dessa saker är en kommunal angelägenhet

Man måste skilja på statlig och kommubnal verksamhet och det är en hel djungel att hålla reda på

[Norum]
0

Går inte boendestödet under LSS? Och då ska det väl vara gratis?

[SvenA]
0

Det finns olika tolkningar av detta och jag har inte hört någon som öveklagat ett sådant beslut

så jag tror inte det finns något prejudikat på det

Boendestöd räknas normalt som en ren kommunal verksamhet om det ska räknas med i lsss är beroende på om man i öveigt tillhör någon av de personkretser som avses i lagebn

Enbart en synskada tillhör inte personkretsen

man ska ha så omfattande hjälpbehov i sin dagliga livsföring at man inte normalt klarar av allt självständigt iunder dagen

[Norum]
0

Det är ju inte konstigt att folk har svårt att lära sig systemet när allt är så olika överallt.

Men jag vet en del som har boendestöd via LSS här i kommunen.

[SvenA]
0

Det är en hel djungel i detta och jag tror att det inte finns någon som har full kontroll över det hela i landet som helhet eftersom det ofta är en högst personlig bedömning som gör i alla dessa beslut

Det är däför det bli så väldigt rörigt när man ska förklara vad som gäller

Det är likadamt med de olika begreppen Ledsagare -personlig assiten det blandas i hop i en salig röra

Detta behamdlas just nu på rörelsehinder och Synskadade

gulzebra
0

#17: Enligt personalen på hab ska handikappersättning täcka även ledsagare och boendestöd. http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Handikappersättning.pdf

HannaM
0

Jag vet i alla fall så mycket som att jag betalar inte för boendestöd som jag får enligt SoL.

[SvenA]
0

När man diskuterar kostnader för olika insatser så måste man vara klar över vilket lagrun beslutet är fattat i

Om man har exempelvis boendestöd som räknas som en kommunal angelägenhet så fattas det beslutet enligt socialtjänstlagen om särskilt bistånd enligt §6 socialtjänstlagen och är då inkomstprövat så därför kan det bli gratis även om det är kommunens angelägenhet

Om beslutet däremot är fatta en lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade LSS så är det staten som står för kostnaden och då är det gratis för den som har beslut enligt LSS

Så bara för att motageren inte betalar för insatsen så kan det vara två olika lagar som beslutet är fattat på

Så man måste hela tiden se tiill vilket lagrum beslutet är fattat i