God man
Är det någon av er som är god man till någon enbart på grund av att man är gravt synskadad
Vilka regler är det som gäller för att få en god man enbart på grund av en synskada ingår det även att läsa den post man får i godmanskapet
Det är ingen skillnad om man är godman till en synskadad eller inte. Uppdraget är likadant, det är ingen skillnad på det.
Men vad menar du med att läsa post? Menar du din egen privata post eller den post som jag som godman har hand om?
Jag menar min egen privata post och när det gäller att läsa vad som står på räkningarna
vilket jag själv matar in
Räkningarna är ju en självklarhet, om dom gick till dig och inte till mig som godman. Den privata posten däremot.. Nja, det är inget som ingår i uppdraget men hade jag tid skulle i vart fall jag göra det ändå om det var något viktigt.
Tack för svaret då vet jag hur det ligger till
Jag håller på och tar reda på vilka regler som gäller rent generellt för oss som inte ser
och då kom detta upp från kommunens enhetschef
jag anser nämligen att det inte behövs en god man för att få ren praktisk hjälp med at läsa vad som står på räkningarma
Där håller jag med dig, Sven. Tror inte ens man kan få en godman "bara" för att man inte ser. Hjälpbehovet måste ligga på ett annat plan för det.
Sa enhetschefen at det skulle vara en godman till det?
Det är det som är så skrämmande att det var det svaret jag fick
Jag som trodde att vi lever i 22000 talet och inte på 1800 talet då man låste in personer med olika funktionshinder
Enligt henne ska man som icke seende inte ens få ledsagning för att gå och handla vissa saker
eller uträtta vissa typer av olika andra ärenden
Det är verkligen skrämmande åsikter som förs fram i dagens samhälle när det gäller synen på oss som inte ser
Det var det värsta!
Hon om någon borde ju veta bättre.
Ledsagning måste du väl få? Märkligt annars.
Det är samma med personer som har andra funktonshinder och inte ingår i LSS, utan har ledsagning enligt SOL, då är det hemtjänst som gäller och här i komunen så får man inte följa med och handla utan ärenden skickar man någon från hemtjänsten som gör åt en, tex. hämtar medicin, skickar paket, handlar mat osv. Fruktansvärt när folk inte får ledsagning till en affär för att handla mat utan ska sitta med matlådor som inte luktar mat och smakar absolut ingenting.
Så nu får man inte ens åka till affären för att köpa lite frukt eller bröd och känna dofterna i affären.

Jag återkommer med en kommentar angående detta när jag inte är så trött och inte håller på och tappar hakan min.
// Liinda