Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövriga-insatser
Läst 2083 ggr
[Norum]
0

Ombudsman för utsatta

Sitter och funderar lite.. Jag har ju provat med det mesta för att få Magna Cura utrett och jag har kommit en bit på väg. Men jag funderar på om det finns nån ombudsman man kan vända sig till? Tycker det finns en ombudsman till det mesta men detta kan jag inget om.. Nån som vet?

LiindaH
0

Ombuds man….

Hittade tyvärr inget när jag använde google heller.

Men hoppas du får ett svar, eller att detlöser sig

// Liinda

[Norum]
0

Ja, jag har också kollat men hittar liksom inget som passar. Vet inte rktigt hur man ska söka..

LiindaH
0

Kan man inte ringa ngåno ?

// Liinda

[Norum]
0

Ska jag ringa en ombudsman och fråga efter en? Du kanske inte är så dum du.. Flört

LiindaH
0

haha ja men alltså.. det finns ju andra ombuds män.. åh dom kanske vet. men jag har faktiskt inte en aning om vad jag pratar om !
Man du kanske kan fråga LSS eller någon annan smart jäkel!

// Liinda

AnneN
0

Haha, Skruttis du kan ju alltid testa sms:a 118100 och fråga, de påstår sig ju ha svar på allt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LiindaH
0

Åh vad smart av dig Anne :)
Det skulle man kanske ha tänkt på :O

// Liinda

[Norum]
0

Du har så rätt, Anne! Glad

[SvenA]
0

Vad är det för ombudsman du är ute efter egentligen

Kan du utvecla det lite vad denne ombudsman ska göra

[Norum]
0

Jag har engagerat mig en hel del i detta med Magna Cura. Men eftersom det är så många lagar inblandade så är det en hel del som hamnar mellan stolarna. Jag misstänker att det är därför som programmet har överlevt. Jag anser att det är oerhört kränkande och en fullständig lagvidrig dokumentation. Eftersom jag har svårt att få igång Datainspektionen, Länsstyrelsen och Socialstyrelsen så vill jag försöka hitta någon som kan ta tag i hela biten. Myndigheterna har en snutt var och ingen ser helheten. Jag har fått igenom vissa förrändringar men jag är långt ifrån nöjd. Jag tycker det är ett skitsystem som heter duga och att de är de redan utsatta som blir ännu mer utsatt. Men jag behöver hjälp med det..

[SvenA]
0

Det är väl Justitieombudsmanen eller diskrimineringsombudsmanen som kan komma i fråga

Du ska nog även försöka skapa opion emot dett genom olika former av debattilägg och skriv till kommunfullmäktige och fråa vad de tycker

De flesta kommunfullmäktige brukar ha en frågestund för allmänheten under fullmäktige om man bara sänder i frågor skriftligen till fullmäktige i god tid före mötet

Skriv även till Uppdrag granskning och försök att få dessa att ta upp frågan och även debatt och kalla fakta

Har du tut så kommer frågan upp offentligt då

Man måste sticka ut hakan ordentligt om man vill ha förändringar

[Norum]
0

Tro mig, jag har provat. Men programmet är så dumt att ingen tar mig på allvar riktigt. På något sätt måste jag fortsätta, frågan är bara vart. Kommunen är jag inte riktigt populär hos just nu i och med att jag har ifrågasatt det hela överallt. Men jag kan försöka men jag tror inte att det ger något.

Ska kolla upp dess ombudsmän som du nämner och se om nån av dom kan hjälpa mig.

[SvenA]
0

Fullmäktige är tvungna att ta upp det om de har en frågestund

Det kanske inte är så att politikerna vet så mycket om detta så det kanske bara ärtjänstemännens åsikter som kommer fram

det är allt för valigt tyvärr

Jagligger heller inte så bra till hos min kommun så du är inte ensam kan jag trösta dig med

[Norum]
0

Ja du, Sven. Vi blir nog inte utsedda till kommunens Medarbetare detta år heller? Skrattande

[SvenA]
0

Tack och lov för det för om inte sådana som vi fanns skulle det vara mycket värre i samhället

Det behövs några som håller komtrollen på vad som händer inom omsorgen och tillgängligheten i samhället

[Norum]
0

Skrattande