Normen för försörjningsstöd?
Nån som vet normen för 2 vuxna, eget boende men med middag från hemtjänsten? Vad ska dom ha i matkostnad per månad?
Kostnad för endast mat är 1620kr för ensamhushåll och 2640kr för 2vuxna ihop
Om jag inte minns helt fel så brukar matkostnaden för hemtjänst överstiga 44kr som är det som man har per person för matkostnad ett dygn. Exakt hur man gör när det är matlåda till middag men annan mat gör man själv som jag förstod det i det fallet du tar upp är nog svårt att svara på. Vad säger soc själva?
Som minimum skulle jag acceptera att soc betalar matkostnaden för middagen, den faktiska kostnaden och sen drar av den andra kostnaden för livsmedel med 1/3, dvs att det man får för mat är den faktiska kostnaden plus 1740kr.
Kan kolla med mina kontakter om någon har koll på hur det ligger till, om det finns några rättsfall att luta sig emot, men troligen så får man bråka och förhandla med varje komun och sen överklaga om man inte är nöjd.
Nu ska vi se om jag hängde med.. Om mina 2 adepter alltså äter varsin måltid från hemtjänsten varje dag, så är en rimlig kostnad 1740 för den mat de handlar själv?
Har suttit med papper hela dagen så jag känner mig alldeles mosig just nu..
jo, jag skulle nog säga att det är så eftersom de får ett mål mat från hemtjänsten.
Men om du ska söka för dem så sök för hela beloppet för mat 2640kr, för om det är matlåda som de har så behöver man grönsaker och bröd och dricka för att näringsämnena ska komma i rätt nivå enligt de tester som gjorts på maten. Så vore jag du skulle jag söka för 2640kr plus hemtjänsavgift och se vad komunen säger, kan mycket väl vara så att de anser att man får vanlig nivå och sen får hemtjänstmaten betald.
Bra att tänka på är att andra avgifter för hemtjänst är sådant man kan slippa betala lite beroende på hur det ser ut, men har man försörjninsstöd så kan man få hemtjänstavgiften till 0kr. Med maten så har jag fått lära mig att den måste man alltid betala ändå, men tex. städ och sådant kan man få nedsatt till 0kr.
Hm.. har visst mycket att läsa in känner jag. Men himmel vad jag kommer att veta mycket när det är min egen tur att sitta på hemmet. haha
;) Ja tänk positivt, vad som gäller och vad handläggare säger brukar vara 2 olika saker så man får dubbelkolla enhel del.
När det gäller mat så har jag valt bort matlåda från hemtjänst och kör med matlåda från affären istället, så jag vet inte vad soc skulle säga, men som vanligt så försöker de nog att räkna bort så mycket som möjligt. Så lycka till :)
Tack, DodeN. Det kommer säkert att ordna sig till det bästa, det tror jag..
Ja och säg till om det blir strul så kan jag kolla med resten av teamet på fattigsidan om de har fler tips.
Det ska jag göra.. :) Tack, snälla.

Ja det där med normer och grejjer är aldrig roligt.
Men ring och kolla med något kontor vad dom säger ?
// Liinda
*9 Ja, det skulle jag kunna göra. :)