Hemtjänsttaxa mm
Jag har fått 2 nya adepter idag och håller på att gå igenom deras papper nu. (det är ett par)
Om man bor på ett äldreboende och har hemtjänst, visst ska dom ha en viss summa kvar per månad då? Vart hittar jag nån uträkning på det?
Vad man ska få över varje månad kan tydligen variera från komun till komun, så kolla med de som sköter avgifterna för hemtjänst i den komun de bor i.
Pratade med en kvinna som tvingades betala höga avgifter trots att hon inte hade många kronor över i pension, medans vi som har försörjningsstöd i vår komun inte behöver betala något. Så det kan variera.
Det måste väl finnas nån regel? Verkar ju konstigt om kommunerna kan bestämma sånt själv..
Sådär nu har jag googlat och kollat runt på lite olika komuners hemsida, tydligen så finns det något som heter "förbehållsbelopp" och det är vad man ska ha kvar när hyra är betald.
"
Förbehållsbeloppet är 4 832 kronor per månad för ensamstående och 4 083 kronor för var och en av sammanlevande makar eller sambor.
Detta belopp skall täcka dina normalkostnader för mat, kläder och skor, fritidsaktiviteter, hygien, förbrukningsvaror, dagstidning, telefon, tv-avgift, möbler och husgeråd, hemförsäkring, hushållsel, resor, tandvård, öppen hälso- och sjukvård och läkemedel.
Förbehållsbeloppet kan ökas om du har extra kostnader för varaktiga behov. Med varaktigt behov avses att kostnaden är regelbundet återkommande under den närmaste tolvmånadersperioden. Som exempel kan nämnas biståndsbedömd mattjänst, specialkost med styrkta medicinska skäl och god man.
Förbehållsbeloppet kan minska om du inte har vissa kostnader på grund av att de ingår i den tjänst som kommunen tillhandahåller. Det kan till exempel vara hushållsel, förbrukningsvaror, möbler och husgeråd och TV-licens för boende i särskilt boende.
För yngre funktionshindrade under 61 år är förbehållsbeloppet högre.
Vid beräkning av avgiften tas även hänsyn till dina boendekostnader. Försäkringskassans regler för beräkning av boendekostnad tillämpas."
verkar ha problem att kopiera länkar, men det är från hallsbergs komun och beloppet 4832kr verkar vara samma ändå.
Så den jag pratade med måste ha haft något annat som gjorde att hon inte fick det beloppet kvar efter att hyran var betald.
Oj, vad du har hittat! 
Nu ska jag sätta mig ner och räkna lite och se vart jag hamnar. Skulle vara så skönt om jag kunde hjälpa dessa två till ett drägligare liv..