Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1229 ggr
[Norum]
0

Ombudsman för godemän

Det finns tydligen en ombudsman för oss.. Förvånad Hade jag faktiskt ingen aning om, det måste jag erkänna. Är det nån fler än jag som svävade i ovisshet?

annicabjo
0

Aldrig hört talas om det…varför talar inte ÖF om sånt? Vet dom kanske inte heller om detFörvånad

Annica

[Norum]
0

Visst är det märkligt? Man blir ju lite nyfiken på vad det går ut på och vilken sorts hjälp man kan få..

annicabjo
0

Ja verkligen

Annica

marcoz
0

Jag har en GM ^^ Och Förvaltare PGA Kan inte hålla i pengarna ^^

DodeN
0

Fast det är ju en ombudsman för en förening, dvs. Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare, och inte en statlig eller vad nu Tex. DO är.

Så därför har ni nog inte hört talas om det innan.

[Norum]
0

Marcoz, du kan inte ha både och.. antingen har man godman eller så har man förvaltare. Det är stora skillnader mellen de 2 uppdragen.

Doden, jag är medlem där sen flera år och har inte hört talas om detta förut. Men nu ska dom göra en massa förändringar där på föreningen så jag vet inte om jag kommer att ara kvar längre. Det har kostat 100 (elelr om det är 150 kr) om äret att vara med och nu nästa år ska det visst bli 500 kr. Mycket pengar tycker jag..

annicabjo
0

Jo Skruttis man kan ha både godman och förvaltare, jag vet det eftersom jag blev tillfrågad att bli godman till en dam som hade godman (ville byta) och där fanns det även en förvaltare, godmannen gör precis som vanligt men förvaltaren bevakar andra intressen HM har om jag förstod det hela riktigt.

Nu tackade jag nej till detta uppdrag så vet inget mer om hur det fungerar

Annica

Annica

[Norum]
0

Då måste det vara en anna slags förvaltare.. godman och förvaltare från överförmyndaren tror jag inte att det går att ha samtidigt. Det är ju samma uppdrag fast i olika grad.

I ett förvaltarskap har man alla 3 bitarna i och med att det mer eller mindre är en omyndigförklaring av brukaren. Man har inte kavr sin rättshandlingsförmåga.. Men det har man om man har godman.