Privatisera personliga assistenter
Jag hörde på radion i dag att Vaggeryds kommun ska privatisera det här med personliga assistenter. Det är stora protester bland allmänheten.. Och det förstår jag.
Men om man inte kan välja att ha assarna från kommunen, hur kan det då fungera med att kommunen har ansvaret? Fattar inte riktigt hur det därgår ihop?

Skruttis kommunen blir ju då beställare och har fortfarande det yttersta ansvaret att verksamheten fungerar medans det privata bolaget blir utförare och har i uppdrag att utföra det faktiska arbetet.
Om sedan inte utföraren sköter sitt uppdrag kan det bli fråga om både böter och att avtalet rivs upp.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Tycker det låter vansinnigt jag.. Det var en mamma som var så orolig för sin dotter som har assistenter. Varför i hela friden ska dom ändra så här? Kommunen kommer ju knappast undan, utan måste ha assistenter i alla fall anställda.

Om de privatiserar försvinner nog de egna assistenterna men det är brukligt att den som tar över uppdraget också tar över de befintliga assistenterna. Däremot kommer de förmodligen rensa ut de assistenter som inte fungerar på arbetet i en sån här upphandling. Det kan ju vara både positivt och negativt beroende på vad andledningen till detta är.
För de som har assistenter blir det såklart en orolig tid, bara att hoppas att de nuvarande assistenterna få anställning hos den nya entreprenören.
Hälsningar
Louise
Nej, de kommunala måste väl finnas kvar? Kommunen är ju ansvarig för dels de första 20 timarna och sen om det måste in vikarier. Kommunen ansvarar ju för det grundläggande behovet.. det kan dom väl inte ha förhandlat bort när det är inskrivit i lagen?

Om de lägger ut verksamheten helt (nu vet ju inte jag hur mycket de lagt ut på entreprenad) så då behåller de inte sina assistenter utan då som jag skrev ovan får de som oftast nytt jobb av den som tar över. Men om det bara är en del av verksamheten som läggs ut ja då är det de assistenter som berörs beroende på vilken brukare de har som "tas över" eller om facket förhandlat till en annan lösning. Vikariebiten sköter ju den som fått uppdraget inte kommunen. För jag antar att du nu inte pratar om att brukaren själv ska kunna välja var den tar sin assistans ifrån.
Hälsningar
Louise
Enligt lag är kommunen skyldig att hålla med assistenter till den nödvändigaste hjälpen, för att dom ska överleva typ. (Mat och sånt) Så om den privata assitenten blir akut sjuk måste kommunen kunna ha en ersättare. Så har jag fattat det hela..
Brukaren kan ju inte välja själv om det bara finns privata bolag..

Ok låter lite skumt men jag är inte insatt i hur det fungerar i just denna situation då måste jag läsa på lite först (maila över ifall du har nån info så läser jag gärna). När de ersatte hemtjänsten här med privat bolag då togs personalen från kommunen över och det är dom som tillsätter vikarier inte kommunen. Kommunen kan ju leja bort det hela men ändå ha ansvaret i en kontrollfunktion
Hälsningar
Louise
Idag sa dom på radion att det inte alls var bestämt.. suck! Nu skulle dom utreda igen.. dom har väl inget annat för sig kan jag tro.

De måste ju sysselsätta utredarna oxå glöm inte det.
Hälsningar
Louise
Tänkte inte på det.. det finns lön att utbetala. haha
Kommunerna kan lägga ut allt som inte är ren myndighetsutövning
Det finns massor av privata företag för personliga assistenter
Jo, det finns många bolag. Jag undrar bara vad kommune tänker hantera det faktum att dom har huvudansvaret? För dom kan juinte göra sig av med assistenterna..

Om vi säger så här om de ska behålla assistenterna i egen regi varför ska de då privatisera. Finns som ingen mening med att göra det då. Man kan ha huvudansvaret och kontrollera att verksamheten sköts på rätt sätt men lägga ut själva arbetet/utförandet på entreprenad.
Hälsningar
Louise
Ja, jag vet inte. Ska bli intressant att se vad som händer med detta. Det är jordens protester från alla möjliga håll och kanter. Det hade nog inte kommunen räknat med tror jag.
Vi lär nog få se mycket mera av privata lösningar i frantidn inom omsorgen tyvärr
I de flesta privata lösningar så är det franförallt minskning av personalen man först gör och så tar man ofta in personal utan advekat utbildning för att kunna betala så låga löner som möjligt
Håller med dig, Sven. Det var ett av argumenten från de anhöriga och personalen i Vaggeryd. Att det skulle bli nedskärningar på både anställda och löner..