Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövriga-insatser
Läst 1504 ggr
[Norum]
0

Ädelfors & Haverdal

Är det nån som har erfarenhet av dessa kursgårdar? Jag börjar på att lära mig lite om vad det handlar om men jag är lite osäker på när man söker kurserna..

DodeN
0

Vad är det för kurs du menar, om det är ädelfors folkhögskola du tänker på så är det ett kanonställe tycker jag. Det andra har jag inte hört om.

[Norum]
0

Ja, det är folkhögskolan jag nenar. Den utanför Vetlanda.. har du varit där?

DodeN
0

Jupp, Ädelfors är folkhögskolan jag har jobbat ihop med sen i vintras, de har startat 2 utbildningar för personer med neuropsykiatiska funktionshinder, och jag och en till har hjälpt till med planeringen för dessa kurser för attentions räkning. Så vi har varit där 3 gånger och pratat med lärare och rektor. Av det vi märkte så var det en väldigt försående personal, de jobbar mycket emot funktionshindrade och har flera sådana program där man som funktionshindrad kan få extra stöd mm. Mycket är anpassat och det mesta löser sig.

Man har hotell och vandrarhem också på skolan så när vi har åkt ner har vi fått sova över. Jag har inte orkat köra bil 20mil och sen sitta på möte och åka hem igen och sambon har inte körkort men det har alltid löst sig med boende och hela attidyden på skolan är att det inte finns några problem utan saker och ting löser sig på ett eller annat sätt.

Min sambo som har aspergers är jättesugen på att plugga där för han har inte gymnasiebetyg klart och vi har fått mycket stöttning från skolan.

Ett exempel är att många med neuropsykiatriska funktionshinder har svårt att äta viss sort mat, många vill ha mat som inte är blandad utan "rena" former av mat. Sen är lunchen där obligatorisk, men när detta kommit upp i samtalen så är det sånt som man anpassar, matpersonalen är informerad och kan göra specialmat osv. Jag har inte hört någon annan skola där man har haft så stor förståelse för dessa "småsaker" som för enskilda personer inte alls är en småsak utan ett stort problem.

[Norum]
0

Jag har precis fått ett nytt uppdrag och h*n åker till Ädelfors på 6 temakurser per år. Detta verkar ju perfekt. :-)

Vad är det för kurser dom har annars då? Förutom temakurserna alltså..

Suveränt att dom lyssnar på de behov som finns och inte bara kör sitt race liksom.