Förvaltarskap.
09-07-25
18:06
Hej!
Kanske här mitt inlägg passar bäst. Det är så många trådar.
För några år sedan hamnade min son i en psykos och fick en förvaltare då han även ekonomiskt hamnat i en stor knipa. Jag har inte tänkt så mycket på detta då även jag ansåg att han måste ha hjälp med att ordna upp sin ekonomi och situation. Idag mår han mycket bättre.
För ett halvår sedan kom han till mig med en bunt papper, ecxelblad med en mass siffror i kolumner. Efter att jag tittat på det där en stund så frågar jag honom varför han fått detta och han svarade att det är det han har har fått. Inga verifieringar fanns till alla siffror som dessutom inte stämde i vissa fall. Då kom det också fram att fv inte hade träffat honom en enda gång på två år för att gå igenom hans ekonomi. Jag blev väldigt upprörd över detta. Jag är alltid med på sonens nätverksmöten och jag bad då att fv skulle vara med. Det gick inte att få något vettigt ur henne och jag frågade varför hon avslutat alla konton på Swedbank och flyttat över dom till SEB och svaret vi fick var att dom är så besvärliga på Swedbank. Jag häpnade. Jag listade sen ut varför. På Swedbank kan man skaffa en personlig kod där man kan gå in och kolla utan att kunna göra något och det kan man inte på SEB. Jag sa till henne att nu får hon skicka kontoutdrag från banken. Hon sa också, om min son vill ha kontoutdrag kan han själv hämta ut dom från banken. Så jäkla fräckt!! Min son skulle aldrig komma sig för att själv gå till banken för att hämta ut detta. I vilket fall som helst så skickade fv kontoutdrag från i år men inte för 2007 och 2008. Jag tog då med mig sonen och gick till Swedbank för att få ett kontoutdrag på avslutat konto för att sen gå till SEB och få ut dom första hos SEB. Nu gick inte detta för sig för, det är endast fv som kan få ut kontoutdrag!!! Det handlar ju bara om en bit papper med en summa på. Detta såg jag som mycket kränkande.
Jag skrev då ett emejl till fv där jag ville att hon skulle skicka ett kontoutdrag från avslutat konto plus på dom första från SEB. Svaret jag fick var att hon nu skickar kontoutdrag till sonen men det var ju inte det det handlade om så jag skrev ett nytt emejl till henne för fyra dagar sedan som jag inte fått svar på.
Min magkänsla säger mig att det är något som inte stämmer. Jag kan aldrig tänka mig att hon agerar rätt. Hon gör ingenting då hon har satt allt på autogiro plus den summa som sonen får var fjortonde dag . Det borde vara lättare för henne att skicka kontoudrag från banken varje månad för det kan man ockå sätta på automatik. Iallafall så kan man få det från Swedbank. Jag vet inte hur det är på SEB.
Vart vänder jag mig om hon krånglar ytterligare?
EDIT: Jag har flyttat detta inlägg till en egen tråd då jag tycker att den är intressant nog till en egen diskusion. :-) Åsa/Sajtvärd
Du kan kontakta Öfm och få all årsredovisning som är inlämnad. Han/hon får inte neka dig! Där ska man kunna se hur mycket som är betalt i hyra, el, telefon, resor och allt annat som är betalt. Förvaltaren i sig har egentligen ingen skyldighet att lämna i från sig papperen.
Att besöka sin Hm är ju en självklarhet! Speciellt som att det är förvaltarskap, då är kommunikationen superviktig!
Har man förvaltare så får man inte ta del av sina bankpapper, det är riktigt. Då är det mesta spärrat fören..
Men däremot så omprövas förvaltarskapet 1 gång per år. Jag tycker att om sonen är så pass mycket bättre, kontakta en läkare och begär ett intyg på att han (läkaren) anser att förvaltarskapet kan bytas ut mot ett godmanskap. Då har han betydligt mycket mer rättigheter..

Eftersom sonen var såpass sjuk så hade han ingen koll alls på vad som fanns på hans konto hos Swedbank och en summa på ett ecxelblad betyder ju ingenting. Jag har full förståelse för att sonen inte ska kunna hantera sina konton själv men att få ett kontoutdrag på hur hans ekonomi såg ut när det avslutades tycker jag är rimligt att få.
Men det är väl det jag får göra tänker jag mig, att gå till Överförmyndaren. Det är ett väldigt stort ingrepp i en persons liv detta att bli fråntagen sin ekonomi.
Vi har även diskuterat att ha ett halvt förvaltarskap eller byta.
Mycket intressant att läsa på denna sajt!
Halvt förvaltarskap?? Har jag inte ens hört talas om.. berätta! :-)
Öfm får inte neka att lämna ut årsredovisningen. Tyvärr syns ju inte alla kvitton där men det är ett bra sammandrag i vart fall.
Förvaltarskap är det sista man tar till.. Förr hette det att man var omyndigförklarad men det begreppet är ju borta sen nåt år tillbaka tror jag. Man får rösta i politiska val, handha sin habersättning och gifta sig. Annars måste man ha tillstånd av förvaltaren. Det är bra att det finns när det behövs men jag gillar det inte. Fast jag är fövaltare..
Har du läst om Magna Cura än? Om inte tycker jag att du ska göra det.. skräckläsning! huga!

Halvt förvaltarskap innebär att fv enbart har hand om hyran, el och sådant som kan sättas på autogiro. Den övriga ekonomin sköter hm helt själv.
Det som jag ser som nästan perfekt är detta med en personlig kod som Swedbank har för där kan man själv se vad som händer på "ens" konto. Man kan inte göra någonting där utan bara se vad som finns på kontot och vad som har betalats. Hm kan inte göra några betalningar, inte överföra pengar, ingenting mer än att skriva ut det som syns på skärmen.
En helt ny värld öppnades för mig i och med att sonen kom med en bunt ecxelblad.
Jo, det är klart att det ska finnas förvaltare när det behövs men man ska "spela" med helt öppna kort. Om jag var förvaltare skulle jag aldrig någonsin krångla om sådana elementära saker som kontoutdrag.
Nej, jag har inte läst den boken. Den ska inhandlas omedelbums. 
Men jag såg en skräckis på TV om en flicka som blev av med sitt arv för att en Överförmyndare skrev på papper så att mamman fick hela arvet.

Haha…. Där ser man vad lite jag kan. Magna Cura är ingen bok. Jo, jag ska läsa.
Nja, nu är det nåt som inte stämmer riktigt, tror jag.. 
Möjligtvis att det är halvt godmanskap du menar.. Förvaltarskapet delas inte upp vad jag vet. Har man förvaltare så har man inte längre kvar sin rättshandlingsförmåga, som det heter. Men det har man med godmanskapet. Som det är nu får din son inte sluta avtal (telefonabb, prenumerationer, mm) Han får i princip inte göra ett skvatt utan förvaltarens godkännade.
Han får inte heller ha en egen kod på banken.. tyvärr.
Som förvaltare måste man vara extra lyhörd! Man har ju en annan mäniskas liv och leverne i sina händer.
Du missförstod mig nu om Magna Cura..
*erkänner inte att jag var otydlig!* 
Det är en artikel här på sajten.

OK, då får vi gå till överförmyndaren. Jag tycker faktiskt att det är helt fel att bli fråntagen allt, att inte ens få kontoutdrag på ens ekonomi.
Jo, kanske jag har fattat fel om detta med halvt. Vi får se om vi kan få till ett godmanskap. Fy 17 vad kränkande om man får en sur fv
Jag måste lära mig mer också vad som ingår i fv arbete och skyldigheter.
Nu ska jag läsa om MC och det verkar hugh!! Men det ligger lite i linje med EU:s nu kommande "storebror ser dig". Men jag skriver lite i den tråden när jag läst på.
Men övermyndaren är väl en politiker?
Han har ju rätt att få se sin egen redovisning, det kan ingen neka honom. Men banken får inte lämna ut något, då gör de fel.
Rent praktiskt är det inte så stor skillnad mellan godmanskap och förvaltarskap. Det är så att säga samma sysslor. Skillnaden är att den som har förvaltare inte får bestämma nåt själv.
Det stämmer att Öfm är politiskt tillsatt..
Jodu.. MC är rena thrillern! 

Ja. mycke ska man läsa innan ögonen trillar av. Jag är förvaltare och jag hör alltid med min HM innan jag gör något, skulle aldrig falla mig in att fara över huvve på vederbörande. Så länge HM kan säga ja/nej så får min HM bestämma Sunt förnuft regerar
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Intressant läsning min dotter kommer ju att få förvaltare när hon blir 18 men det är något hon själv vill för att hon vet att hon inte klarar av detta med pengar och att inte teckna massa onödiga avtal.
I börja ville hon inte alls detta men har faktiskt kommit så långt i sitt funktionshinder att hon nu själv inser vikten av att slippa hamna hos fogden o andra mindre trevliga ställen.
Jag gjorde så att jag kontaktade överförmyndarenheten där jag bor o tog med mig några andra med samma problem. Det slutade med att vi lärde dom mer om hur våra barn fungerar än va dom kunde bidra med i information till oss. Men det är ju så det ska vara ett informationsutbyte från båda parter. Jag tycker det var generöst att de tog sig ett par timmar för o förklara o diskuttera med oss fast de har mkt att göra.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag tycker det är superviktigt att man skaffar sig så mycker information som möjligt, särskilt om man vet på förhand att det är förvaltarskap som gäller.. Det gäller att man frågar ut förvaltaren ordentligt vid det första mötet så man vet hur han/hon jobbar. Sitter man med fel förvaltare så kan inte det vara särsklit kul..

Ojoj….. Snacka om ovillig FV. Hur svårt kan det vara att få fram ett kontoutdrag och skicka en kopia till sonen. Så här svarade hon mig på sista mejlet. Jag svarade att det kan hon lita på att vi ska göra. Har hon rent mjök i påsen måntro. Då vet hon inte vem hon har att göra med. Alla papper ska upp på bordet.
FV: Sådan information får du vända dig till Överförmyndarnämnden för att ta del av då de utövar kontroll av mitt uppdrag.
Jaha.. Jag uppfattar henne som en som sätter sig på tvären bara för att jävlas.
Usch!
Jösses! Det märks att man är olika.. Jag jobbar stenhårt på att ha så bra kontakt som möjligt med anhöriga. Jag fattar inte varför en del tror att det är nåt slags maktuppdrag!
Visst har man makt men hallå.. det borde finnas ju gränser på storhetsvansinnet..
Men strunt i förvaltaren och vänd dig direkt till Öfm och be att få se årsredovisningarna. Det har du rätt till!
Ring Öfm redan imorgon vet,ja! Hoppas det ordnar sig!
Förhoppningsvis är förvaltaren ärlig och "bara" lite slö av sig.
*15 Nja… Öfm har inte alla papper.
När jag lämnar in årsredovisningen så i den pärmen sätter jag in kvitton på större inköp, kontoutdrag, försäkringspapper mm. Han godkänner redovisningen och skickar tillbaka allt till mig. Så han har inte papparen, det har jag som godman/förvaltare. Men jag är skyldig att ha dom i 3 år och helst i 10, just för att kunna visa upp dom. Som anhörig och brukare har man fullständig rätt att se papperen!
Det syns i dumpen i i nlägg 7..
Jag skulle däremot "hota" med länsstyrelsen, då brukar dom få eld i baken.. 

Jo, jag ska ringa öfm så fort jag vaknar. Aha…. så Länsstyrelsen är nästa instans.
Det känns väldigt bra att det finns folk att fråga när man är ett grönbär.

Länsstyrelsen är tillsyningsmyndigheten för överförmyndarna. Vill man kan man ju alltid ringa dit och fråga "lite allmänt", alltså utan att anmäla eller anklaga. Man får alltid hjälp där.. Det finns anställda som har detta med godmanskap som arbetsuppgifter.
Sen kan man kontra Öfm med att "han på länsstyrelsen sa att.." då brukar det gå fort att att få rätt.. 

Tips & Trix är bra! 
Jag ringde till sonens kontaktman som är en kanonbra kille och han tyckte detta lät kokko. Han träffar sonen och hjälper honom med diverse saker och så umgås dom litegrann. Jag har nu skickat mejlen till honom och han ska ta upp detta med den socialassistent som också ingår i teamet och hon är också jättebra. Kontaktmannen tycker också att det är dags för en godman. Överförmyndaren är inte på plats förrän på måndag så jag ska ta och ringa till Länsstyrelsen i morgon.
Vad bra att det börjar lossna runt omkring er.. :-)
Jag hoppas verkligen att detta löser sig.. det är så attans trist när det är en enda person som bromsar mycket bara för lite maktbegär.. För det anser jag att det är..

SUCK! Att vara godman eller FV kan vara en luckrativ sysselsättning. Såg på tv-nyheterna om en godman som förskingrat miljoner från sina HM för att täcka upp ett spelmissbruk i Sthlm.
BTW. Jag ringde till Överf. idag och jag häpnar. Jag förstår nu att det kan vara hur lätt som helst att bedra folk om man vill det. Henne jag pratade med verkade inte riktigt ha koll för jag frågade henne om hon har kontoutdrag från banken i sina mappar över HM. Hon svävade på svaret. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om hon har samma excelblad där som sonen har fått.
Imorgon ska jag ringa till Länsstyrelsen då dom har telefontid och den missade jag idag.
Min son måste ge mig fullmakt och jag måste skriva ett brev och anhålla om att få se papperen. MEN det är ju sonen som ska se sina kontoutdrag och ha kopior, inte jag i första hand.
Tänk så många förståndshandikappade det finns där föräldrar kanske inte finns, vem ser till att det går rätt till där. Har Överf. koll på alla rapporter som skickas in…. Har dom för det första utbildning för detta? Jag blir mer och mer tveksam till detta. Sen kan jag tänka mig att dom håller varandra om ryggen också.
Nu måste jag skriva ett brev till Överf. där min son godkänner att jag kan följa med till så att han kan få kopior på sina papper. Det är något som är fel riktigt fel. Det finns helt säkert fantastiska GM och FV men där verkar finnas en grupp som gillar att ha den makten över folk. Min son håller på att bli anorektisk av detta. Han tycker att detta är mycket kränkande då även all post går till FV. Han sover dåligt då han inte har koll på någonting.
Detta måste få ett slut.

Jag fick förresten svar från sonens kontaktperson och han tycker också detta är anmärknbingsvärt och så fort socialsekreteraren kommer tillbaka från semestern så ska det röjas i detta.
Jag glömde…..
Överf. sa att FV har ingen skyldighet att lämna kontoudrag till HM på hans egen ekonomi. Detta är skrämmande!
Du behöver ingen fullmakt, du kan inte ens få någon.. Han har ingen laglig rätt att skriva under papper i och att han har Fv. Men ingen kan neka dig att titta på papperen, det har du laglig rätt att göra.Såg du dumpen jag klistarde in i inlägg 7? Dragit direkt ur lagtexten.. Visa honom den, då brukar dom tystna.. hehe
Jag hörde också om den spelmissbrukande förvaltaren.. Visst kan man lura systemet om man vill det. Men förr eller senare så åker man dit!
Jag har länge önskat att detta ska vara ett yrke och att det ska gå under en egen myndighet. Men tror du att dom lyssnar på en Skruttis?!

Men hur ska man kämpa för det? Vilka trådar ska man dra i? Vem bryr sig…?

Är dom så okunniga på Överf. eller försöker dom föra mig bakom ljuset. TACK Skruttis! Jag tänkte inte på detta och naturligtvis kan sonen inte ge en fullmakt till mig. Jag har läst på nu på eftermiddagen och laddat ner lagar. Jag har också beställt boken du rekommenderar av Kerstin Fälldin. Jag ska också nämna detta när jag ringer till Länsstyrelsen imorgon om okunnigheten.
Kan vem som helst bli FV? Måste man inte ha någon utbildning så att man blir liksom legitimerad FV? Kan jag gå någon kurs utan att bli FV bara för att lära mig?
Jag var så upprörd i förmiddags att väggarna bågnade. 
Detta har fört in mig en helt ny värld där det pågår orättvisor och övergrepp och finns det nåt som gör mig upprörd så är det det.

Jag ska lära mig, man kan kanske bilda en agitationsgrupp som tar kontakt med politiker, skriver motioner, insändare m.m.

Jag har läst hela din sajt här på eftermiddagen plus annat på nätet.
Jag blir förste medlem i den gruppen! 
Dom kan vara så okunniga ja.. Det är inte första gången jag lägger ut en lagtext för att få tyst på dom.
Förvaltare blir man på samma grunder som godman.. man har inga skulder och inget i brottsregistret.. Svårare än så är det inte..
När jag började som godman letade jag mig halvt fördärvad efter info på nätet men hittade inget. Då föddes min hemsida. Ju mer kurser och utbildningar och erfarenhet jag fick, desto större blev hemsidan. Du skulle bara se de mail jag får från den, folk har stora priblem med sina Gm, Fv och Öfm.. det finns liksom ingen stopp!
Ju mer jag hör och ser, ju argare blir jag.. då föddes sajten! Kan jag hjälpa en eller två så är jag nöjd. Ju fler medlemmar vi blir här desto mer kan man kanske påverka.. Jag hoppas det i vart fall.

Ringde Länstyrelsen idag och hon sa att jag kan beställa tid och ta med mig sonen. Jag har all rätt i världen att se alla papper. Hon sa också att sonen inte kan skriva någon fullmakt och jag behöver inte skriva brev och anhålla om tillstånd. Hon tyckte också att förvaltarskapet borde omprövas. Hon lyssnade väldigt noga utan att avbryta och det var ju bra. Överf. avbröt mig hela tiden kändes det som.
Jag frågade också om utbildning och hon sa att det behöver man inte ha!!?? I besvärliga fall kan man tillsätta en ekonom eller jurist som förvaltare. Det är ju SKANDAL!! Det finns ju kurser. Man behöver ju inte ha gått på universitetet med någon form av utbildning vore verkligen vara på sin plats.
Fortsättningen ska bli intressant.
Visst har du rätt att se papperen.. I lagen står det "närmast anhörig" och det är faktiskt ända ner till kusiner av någon märklig anledning. Men så är det..
Överförmyndarna tillsätts politiskt och det är det som gör det så besvärligt.. Det är ett uppdrag även för dom. Jag har haft turen och förmånen att få utbildning och jag måste erkänna att jag vet mer än en del Öfm. Och så ska det naturligtvis inte vara.. De får en genomgång av vad det innebär att vara Öfm men inget mer..
Ska verkligen hålla tummen för er.. Och jag håller med det, detta ska bli intressant..

#24#
Jag anmäler mig som andre man i gruppen
SE! Nu är vi 3.. En början till nästa landsplåga! Rena huliganerna.. 

Halloj!!
På onsdag ska sonen och jag upp till överf. Jag tror att dom har läst på. Det kändes så.
En av sonens kontaktpersoner är också mycket frustrerad fast hos en annan person så nog 17 måste man göra nåt.
Är okunnigheten så här stor på överförmyndarenheterna är det ren och skär katastrof!!
Rapport kommer. 
Vår förre Öfm var helt underbar! Han visste precis allt och han brydde sig. Saknar honom otroligt mycket. Han vi har nu är bra han med men han har inte de kunskapaerna som den förre hade.Kanske lite orättvist för den gamle satt i många år och denna har suttit i knappt 3..Han hinner lära sig om han blir kvar efter valet..
Jag ska verkligen hålla en tumme eller två för er på onsdag! Heja heja
Och bara så du vet, rapportering är oligatoriskt när man får sajtvärden så här nyfiken! 

Jaha….. så var det gjort. Och som min magkänsla sa mig så är det något som inte stämmer. Sonen kommer nästa helg och och då måste vi gå igenom allt mycket noga. Det är en skillnad på ca 50.000:- som måste redas ut. Förvaltaren har begärt att få bli bortkopplad. Det kanske är därför hon har betett sig så avigt och arrogant. När jag såg alla dessa siffror så kände jag att det var något som var fel.
Igår var det ytteligare en god man som förskingrat runt 1,5 miljoner. När sådant här händer går kommunen in och ersätter då?
Vad attans trist! 
Det beror på vem som ersätter i så fall.. Det är ju i första hand förvaltaren, i detta fall, som blir återbetalningsskyldig. Men kommunen brukar gå in ibland så man kan inte säga säkert. Jag tror det har att göra med hur uppenbart det borde ha varit för Öfm att något inte stämmer.. Men jag törs absolut inte säga säkert..
Att godemän/förvaltare förskingrar… Jag fattar det inte! Jag känner min stolt och nöjd när jag har en brukare som har det bra, man ser att deras liv får en guldkant. Och de behöver det så väl och förtjänar det så otroligt mycket. Min egen tillfredsställelse kommer ju av att kunna göra gott.. Att stjäla finns inte i min värld.. Så xxxx sniket! 
Vad händer nu då? Är det polisanmält?

Hade ju själv på aningen att det var troll med förvaltaren som inte gjorde det som skulles göras. Kramar om men det hjälper väl föga. Förstår inte varför folk bli GM/F när dom inte vill ha sånt uppdrag.
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Fy f-n kan man bara säga tur din son har en mamma som du som orkade ta tag i saken. Hoppas förvaltaren åker dit så det skriker om det…Håller med om att de borde vara utbildning samt en säkerhets/ekonomisk undersökning på alla som får sådana här uppdrag
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Det gjorde dom ju på mig Härnösands kommun men all information det fick jag när jag varit förvalater i nån månad så dax att komma med det då
// Ulrika
Jag skulle vara glad om Länssytrelsen kunde se över vår redovisning lite oftare. jag vet att jag har blivit kollad några gånger men det räcker inte.. Jag skulle vilja att de som har brukare med lite pengar skulle kollas oftare och lite mer så där överaskande. Skulle någon komma hem hit skulle jag räcka över pärmen på en gång..
Skruttis, hur menar du med att du skulle vilja att de med brukare med lite pengar skulle kollas oftare? Kan fifflande gm tro att det är mindre risk att bli upptäckt där?
Japp… Om Öfm ser att mycket går till Hm som fickpengar så verkar det som att han verkligen utnyttjar sina slantar och gör mycket för dom. I själva verket kanske det inte är så.. men det är ju svårt att bevisa och mycket kan trixas med.. Det är svårare att bluffa med mycket pengar..

Vi måste reda ut det hela först så att vi har 100% på fötterna. Men är det så att det fattas så mycket pengar så blir det ju en polisanmälan.
Sonen hade en del skulder men han är tvärsäker på att alla skulder var betalda innan FV tog över. Jag måste prata med hans kontaktperson för han hjäpte honom med detta. Sonen hade såpass mycket pengar att hans skulder kunde betalas av direkt.
Det är jätteskönt att FV har avsagt sig detta.
Vet du vem den nye förvaltaren blir, det kan ju vara nån ni känner till?
Jag ryser bara jag tänker på vad fel det kan bli.. Att människor aldrig lär sig? Och vilken tur att du har orken och humöret att ta tag i detta.. Heder till dig! 

Nej, det är brist på förvaltare. Men jag kommer att ha mer koll nu. 
Tror jag det, snacka om stenkoll! haha Nästa förvaltare kommer då inte att ha det lätt misstänker jag.. 

Nu kommer sonen imorgon och vi ska kolla med lupp! :-)
Finns det nåt mer redivisningsprogram än godman? Jag har för mig att jag har sett det någonstans men hittar inte tillbaka.

Jag sökte på God man på Googles och det var hemskt att se att så många förskingrar pengar från sina HM.

*45 Ja , det finns det som jag använder. PC-Ställföreträdare heter det. Fungerar kanonbra..

Jag har laddat ner det och väntar på en licence. Jag ska lära mig hur man sköter det. Jag får använda sonen som försökskanin…. 
Det verkar vara lätt att lära. Sen ska jag läsa boken.
Ja, det är lätt att använda. Och man ser på en gång om det fattas 10 öre… Hojta bara till om du vill ha hjälp.

Nu har sonen och jag gått igenom räkenskaperna men herregud så rörigt men så här långt fattas det 5665:-. Sonen har inte fått någon redovisning för maj-dec 2006 utan vi tog det som kom från Överf. när FV tog över där det redovisades vad som fanns på kontot och den skuld han hade. Sen la vi ihop vad som fanns på kontona jan 2007 och drog ifrån det från Öfverf. och då fattades det dom tudenlapparna. Sonen är tvärsäker på att han inte har köpt något den hösten 2006.
Nu har FV begärt entledigande. Jag tycker att bara det säger en del. Men för oss är det bra för då får sonen en ny som förhoppningsvis sköter sitt jobb bättre.
Jag fick nyckeln till redovisningsprogrammet och kollade som snabbast igårkväll och det var inte heller det lättaste men det finns bra support och manual så det ska nog ordna sig.
Programmet är enkelt bara man kommer in i det.. :-) Tänk på att vissa konton ska ligga under övriga tillgångar och inte under konton.
Vadbra att han slipper den förvaltaren då. Jag tycker absolut att ni ska gå raka vägen till länsstyrelsen med den felande redovisningen och inte ta det med Öfm först.. Låt länsstyrelsen granska den där förvaltaren.Sicken typ.. blää

Hej
Vad trist det är att läsa om hur denne förvaltare missbrukat förtroendet. Tyvärr stöter man på sådant då och då. Har själv tagit över sådana ärenden. Inte roligt alls.
Men det är jätteviktigt att också polisanmäla, även om många ärenden läggs ner måste problemen påvisas.
Hoppas att det ordnat sig för din son och att han fått tillbaka pengarna.
/Ha det så bra!