Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettförsäkringskassan
Läst 5135 ggr
[Norum]
0

Handikappersättning

Vad krävs för att man ska kunna söka handikappersättning, vilka är kriterierna?

LiindaH
0

Jag har inte den blekaste.. Men ska besöka min bästa vän så får vi se om jag får ett svar ;)

// Liinda

[Norum]
0

Jag vet liksom inte när/om/hur man kan söka om det.. Hoppas din vän vet nåt.

LiindaH
0

Då får vi hoppas du får lite svar genom detta? Om det är detta du söker, annars fortsätter jag.

Länk

// Liinda

[Norum]
0

Tack för länken, stod mycket där. :)

Är det nån som har erfarenhet av handikappersättning? Om jag har fattat det rätt så ska den täcka upp extra utgifter som handikappet ger?

LiindaH
0

Varssegod =).

Ja din andra fråga kan jag inte svara på. Men hoppas att du får ett bra svar =)

// Liinda

elize-l
0

Handikappsersättning ska täcka alla merkostnader du har pga ditt handikapp =)

[Norum]
0

Kan det tex vara slitna skor, glasögon, sy om kläder för att man är för kort/lång/smal/tjock och sånt?

DodeN
0

För att få det måste man ha kostnader på x-antal procent av basbeloppet. Så man måste ha enhel del kostnader, bara slitna skor eller liknande är inte tillräckligt.

DHR har en checklista till höger på sidan här http://www.dhr.se/index.php?page=handikappersattning

Men vanligast är att man får för däck och slang till rullstol, att man sliter kläder mer än andra, tappar porslin mm oftare, behöver dyrare och större bil, hjälpmedel som man måste bekosta själv, läkemedel upp till en viss nivå, läkarbesök mm.

Funktionsnedsättningen måste vara varaktig i minst ett år och man måste ha läkarintyg, men man behöver inte visa upp några kvitton.

Jag har inte sökt men ska göra det nu när jag kan få intyg av läkare.