Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: övriga-insatser
Läst 1572 ggr
LiindaH
0

Volontär med funktionshindrad

Volontär jobb är något som blivit väldigt stort i Sverige. Även för funktionshindrade.
Vilket jag anser är hur underbart som helst.

Har du jobbat som volontär med funktionshindrad?

Har du med funktionshinder jobbat som volontär?

Har någon du vet gjort det, och vad gjorde personen då?

// Liinda

[Norum]
0

Det har jag faktiskt aldrig upplevt, att en funktionshindrad jobbar som volontär.. Men varför inte? Det måste ju finnas massor med volontärjobb som skulle passa.

LiindaH
0

Ja verkligen. men kan vara roligt åh höra vad för jobb dom kan få göra.

// Liinda

DodeN
0

Att jobba frivilligt är det många med funktionsnedsättningar som gör. Själv har jag gjort det större delen av mitt liv. Främst inom kyrkan, har jobbat med massa barn och ungdomsaktiviteter, och även scouting i frälsningsarmen.

Var visserligen innan jag fick min diagnos men jag har förstått att jag varit anorlunda hela mitt liv. Har adhd och det har varit en styrka känner jag. För många av de barn och ungdomar jag kommit i kontakt med har haft liknande problematik själva både diagnostiserat och inte. Jag går inte på som många andra vuxna utan avvaktar lite, och det har jag märkt har fungerat bra hos yngre som har egna svårigheter, tror de sett mig som en trygg punkt.

Sen att jag är hyperaktiv och gillar att hitta på bus är ett stort plus när man ska umgås med barn som kanske inte blir sedda hemma och måste bli stora fort. De som vi ofta kom i kontakt med var barn som inte hade en massa aktivieteter på dagarna och inte alltid mådde så bra.

Har hållt på en massa med rörelsehindrade barn också, innan jag själv blev sjuk och fick rörelsehinder. Även där tror jag min adhd har varit en bonus.

Har tänkt fortsätta med liknande saker, kontaktade en förening här i stan som jobbar med diverse ideella uppdrag, men mitt egna rörelshinder satte stopp. Just nu behöver jag själv så mycket hjälp och har inte någon som kan hjälpa mig. Men när den biten löser sig, tex. med assistans så tvekar jag inte att göra grejer. Jag kan fortfarande läsa läxor med barn, hälsa på äldre på sjukhus osv.

Tror att många med större funktionsnedstättningar så man märker det har svårt själv, nu när assistans dras in och det är svårare än förut att f hjälpmedel och hjälp att komma ut.

En av mina vänner som har ett rörelsehinder jobbade ett tag för Plan, som hjälper barn i andra länder genom fadderverksamhet.