Vart anmäler man Öfn?
Nu börjar jag lessna totalt på överförmyndarnämnden, har mailat handläggaren som vi ska ha och ställde frågor om intyg tex. om att vi inte vet vem som kan ordna våra intyg för läkarintyg tänker vi inte ordna fram.
nu har det gått 10 dagar och vi har inte hör ett ljud, sist när vi mailade och ställde frågor så fick vi efter lång tid svar att "hon (handläggaren) har varit i kontakt med erat PO, som skulle hjälpa er med de papper vi behövde få in."
Saken var bara att PO hade deras ansöknignspapper eftersom våran ansökan inte dög.. men hon visste inte något mer. och kunde inte svara på vem som ska skriva våra intyg.
PO lovade i alla fall att ringa ekonomiskt bistånd och se om dem kunde skriva intyg och komma med Öfn om det duger… fast jag vet inte för vi har ny handläggare där, eller vi har ingen nu för våran gick på ett års tjänstledighet så vi verkar ha nya vikarier hela tiden, och dem har inte lyft ett finger för oss så jag tror inte det står så mycet om våra svårigheter.
Känns så fördjävligt att dem drar ut på tiden. Det började med att den handläggaren vi har nu avbokade 2 möten pga. lång sjukdom, så jag tröttnade och hörde av mig och frågade om det fanns någon annan att träffa. Tror vi väntade 2 månader på ett första besök.
Och nu drar det ut igen, vi började kontakt någon gång runt april/maj men står fortfarande och stampar för att de inte svarar.
Jag skriver hela tiden att det är jätteakut, håller på att söka assistans men FK bråkar och svarar itne på mina frågor och skriver en massa fina ord jag inte förstår osv. Har massa överklagningar att göra med färdtjänst och ekonomiskt bistånd och vi får inte någon hjälp alls, men trots det så verkar man ta det med ro på Öfn…
Vet inte hur vi ska få fart på dem, sambon sa för några dagar sedan att ska det vara så svårt att få svar och komma någonstans då orkar han inte. Känner samma jag, det är så mycket som måste fixas så en sak till är förmycket. Och överklagningar som måste in inom några dagar prioriteras… då finns inte tid över att leka dagis med dem där.
Kan man anmäla eller vad kan vi göra? Jag vet inte om de konstkatat PO igen, hon är borta den här veckan. Jag är så trött på att allt ska ta sån tid…
Kontakta länsstyrelsen.. det är dom som är tillsyningsmyndighet över Öfm.

Intressant tråd!
Jag överväger nämligen att göra detsamma, anmäla Öfn i min kommun.
Jag hade tidigare en god man i många år. Förra året fick jag hux flux en räkning på femtusen kronor som jag skulle betala i arvode, trots att jag ligger under existensminimum.
Jag fick vackert betala, men döm om min förvåning när jag i år fick en räkning på TIOTUSEN KRONOR!!!
Då blev jag tvärförbannad och ringde upp Öfn. Där fick jag veta att min gode man uppgett att han under åren gjort följande med mig;
Betalat mina räkningar
Delat ut "fickpengar"
Tillbringat tid med mig regelbundet på stan eftersom jag är "socialt handikappad" enl honom.
Ringt mig varje vecka för stöd och peppning.
Deltagit i ett flertal möten med handläggare kring min dotters situation.
Plus lite till…
Inget av ovanstående är sant, och jag blev så f-benad att jag skrev en uppsägning av min gode man SAMT en överklagan till beslutet om att jag skulle betala.
Efter c:a en månad blev jag kontaktad av en person på tingsrätten. Då först hade handlingarna inkommit till dem.
Ytterligare några veckor senare fick jag en bekräftelse på att uppsägningen gått igenom. Men jag har inte hört ett ord om min överklagan angående arvodet!
Nu är jag lite rädd att väcka den björn som sover, så jag tänker inte kontakta dem. Har de glömt ärendet så fine.
Men hur i herrans namn kan en god man bete sig så här?
Dessutom har det alltid varit jag som ringt honom, och endast på mobilnummer, eftersom hans hemnummer är hemligt. Många och dyra samtal har det blivit genom åren. Som HAN ska få ersättning för!
Jag har också varit honom behjälplig med en hel del skrivarbete. Jag är gammal läkarsekreterare, och har mycket lätt för att skriva brev, intyg och fylla i blanketter. Gode mannen är inte svensk och har lite svårt med svenska språket i skrift, varför jag tyckt att det var okej att hjälpa honom.
I min överklagan angående arvodet så tog jag upp detta, och sa att jag i så fall kan arvodera honom för exakt samma summa, så är vi kvitt!
Min gode man har fortfarande inte skickat de papper jag behöver, trots upprepade påstötningar.
Det finns tyvärr alla sorter av godemän.. Men det är riktigt att vi får betalt för att vi sitter i telefon, oavsett vem som har ringt upp. Det är tiden, inte själva samtalet, som ersätts. Jag personligen bokför inget sånt, det blir för plottrigt tycker jag, det jämnar ut sig ändå i slutändan.
Jag hoppas verkligen att era ärenden går igenom och att det blir som det var tänkt när allt är klart.

Jag tycker självklart att en god man ska få ersättning för något han/hon GÖR!
Min gode man har ett annat yrke i det civila, och enda möjligheten för mig att nå honom var på hans arbetstid. D v s när han samtidigt fick lön för något helt annat!
Sen är det underligt att man inte får information i förväg om ändrade regler vad gäller arvoderingen. Jag vet att jag tjänar "för mycket" för att slippa arvode, men jag fick aldrig veta något när reglerna ändrades.
Reglerna för arvodet har alltid varit såna vad jag vet, det är absolut inget nytt. En godman får ingen lön, det är ett arvode som betalas ut 1 gång per år. Det räknas som mer eller mindre som ett ideellt arbete. Det är ju det som är så fel, enligt mig. Det skulle vara ett yrke och inte ett snudd på gratis uppdrag. Då skulle mycket bli så mycket bättre.

De första åren med god man betalade jag inte ett öre. Förra året hade reglerna ändrats - i alla fall i min kommun. Om man tjänar mer än 2,65% över basbeloppet så blir man skyldig att stå för hela arvodet själv.
Det var detta jag inte fick någon information om, utan bara en räkning hux flux.
Jag tycker också att det skulle vara ett yrke. Då skulle förmodligen seriösa och utbildade personer vara gode män.
Då kanske du inte hade den ekonomin de första åren? För så har det alltid varit vad jag vet, det står ju i föräldrabalken och den ändras då inte ofta..
Visst skulle det vara ett yrke! Tror det är enda sättet att få bort värwstingarna inom godmanskapet.

Jag har haft exakt samma ekonomi de senaste 12 åren…
Märkligt.. men då kanske Öfm hade fått en tillsägelse från Länssytelsen? Man vet ju aldrig när man blir granskad. För reglerna är gamla..

Ja nåt lurt var det. Men nu är det historia, jag ska ALDRIG mer ha en god man!
Syftet för min del var ju att få hjälp med att sanera ekonomin, och så blev det aldrig. Min gode man vägrade in i det sista att hjälpa mig ansöka om skuldsanering m m.
Jag gör som jag alltid har gjort - klarar mig själv!
Du kan ju gå till en budgettrådgivare själv och få hjälp. De är suveräna på sanering och sånt.. Tror det finns i alla kommuner.
Har du fått ordning på ekonomin nu då eller..?

Jag har beställt tid hos budgetrådgivaren. Det gjorde jag i våras. Fick beskedet att det är ett halvårs väntetid - MINST.
Här i kommunen har vi tyvärr bara en enda budgetrådgivare, trots ett otroligt stort behov, eftersom väldigt många har dålig ekonomi eller är socialbidragstagare, skuldsatta o s v.
Jag har fått ordning såpass att vi klarar oss. Fick igenom ett högre vårdbidrag som gör att marginalerna blir lite större, eller för att vara mer korrekt - det blir äntligen en liten marginal. Förut låg jag konstant på minus!
Allt reder sig!