Hjälp med ensamkommande barn
Jag är ju uppe i jämtland just nu.. men gubben ringde i går och talade om att Öfm i grannkommunen hade ringt och sökt mig. Det har visst kommit ett antal ensamkommande barn dit. Och nu ville Öfm att jag skulle ta på mig uppdrag… Men jag känner mig väldigt osäker på det…
Vad är det som förväntas av mig som godman egentligen?

Inte för att jag vet men om jag tänker efter hur det fungerar när man är närvarande förälder kan kanske detta dyka upp. Sen borde de väl bo hos någon eller är det så att nåt av barnen är tillräckligt stort för att som äldre syskon ta hand om de andra.
- Föräldramöten dagis, skola
- Kontakt med soc
- Sköta deras ekonomi
Kan nog bli rätt tufft med ett sånt uppdrag även om de säkerligen är i stort behov av hjälp.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jo, det ska jag ju göra men det blir lite längre fram.. Jag är lite rädd för att det är precis nyanlända så det blir polisförhör, asylansökningar, advokatmöten mm.. Kan absolut ingenting om detta. Jag har ju läsqt om det men jag har aldrig gjort nåt praktskt, så det enda jag har är teoretiskt.

Ja det är ju mkt möjligt att det kommer vara mkt sånt. Det är inte de barn som de skriver om i kvällstidningarna det handlar om då, där den enda anhöriga de har utvisas…bara en tanke…men hur som helst är det nog mkt jobb med detta samtidigt som det säkerligen blir känslomässigt jobbigt då man lätt fäster sig vid barn o bränner ut sig.
Hälsningar
Louise
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. ska prata med Öfm i morgon fm så då får jag veta mer. Men jag känner mig otroligt osäker..

Du ska följa din magkänsla tycker jag…det är ju inte bra om du tar på dig för ansträngand hm nu när du vill testa dig fram om du orkar. Du skulle säkert vara utmärkt som gm till dessa det tvivlar jag inte en sekund på tänker mer på att du ska orka mentalt.
Hälsningar
Louise
Ja, det kan nog bli jobbigt om man inte ser upp.. Ska bli spännande att höra vad Öfm har att säga.

Jag vet att det i våras var en kurs i Malmö,där bl.a Röda Korset var medarranör, jag fick tyvärr reda på den försent. Men jag tror att den skall genomföras igen nu i höst. Det kunde kanske vara av intresse.
Det verkar vara lite speciellt med flyktingbarn och inte så lätt att få Gm till uppdragen.
Jag skall försäka ta reda på mer under morgondagen.
En sån kurs skulle jag behöva.. Känner att jag inte har så mycket kött på benen i såna här uppdrag. Tänk om jag gör fel.. då kan det ju bli alldeles tokigt för barnet! Det är ju inte som att de inte får en cyckel precis..

jag hann inte kolla idag, men det ligger på skrivbordet att jag skall kolla ett gamalt e-brev i ärendet.
Jag skev två olika långa inlagor till Tr, så halva dagen gick utan vidare + ett långt samtal under eftermiddagen. sen var det inte så mycket kvar i "kom ihåg att också göra boxen"
Återkommer snarast
Skruttis, har du kollat in: www.migrationsverket.se

Jag väntar på svar nu på ett mejl.
Jag har faktiskt tackat nej till det uppdraget nu i dag.. Lite synd och egoistiskt av mig.. Men jag känner att nu när jag har kommit hem så ska jag börja med 3 nya Hm och tiden känns inte riktigt räcka till. Och det är mycket jobb med ett ensamnkommande. Hade det varit för nån månad sen eller om några månader så kanske men inte just nu. Känns lite fisigt men..

Du är inte alls fisig du gör det som är bäst både för dig själv och för barnet/barnen de får ju inte den hjälp de behöver om inte du har orken.
Hälsningar
Louise
Det är lite så jag tänker… men den stackaren som sitter där och inte ens har fått hjälp med att söka asyl och husrum.. han tycker nog att jag är en riktig fismört. Jag kan bara hoppas att Öfm hittar någon som kan ta på sig uppdraget.
Är här någon som är god man för ensamkommande barn?
Undrar lite hur det fungerar när man inte pratar samma språk tex. Tolk går ju att ha med på viktiga möten men inte vid varje träff eller…
Vår kommun ska snart börja ta emot ensamkommande flyktingbarn så därför undrar jag.
Tolk beställer man via tolkcentralen, det måste man ju ha annars går det inte. Det är massor med jobb, asylansökan, polisförhör, advokathjälp och en massa annat. Hur mycket som helst.. Det är mycket därför som jag känner att det blir för mycket för mig just nu..
Ja, det verkar vara mycket jobb och framförallt väldigt annorlunda så det går inte att glida på tidigare meriter som god man. 
Och ett stort och viktigt ansvar. Det gäller att verkligen ha tid och ork för detta känner jag.

Jo det är säkert ganska mycket med det,och har man många HM redan så finns det ju inte tid till hur mycket som helst
Men för de som är intresserade så har jag uppgifterna här:
Utbildningar är planerade i höst.
Det är nog klokt om man är intresserad att ta kontakt med ÖFM snarast.
Jag kommer att ta kontakt med projekledaren för att få mer förhandsinformation, jag återkommer med detta i såfall. Malmö
11-11 Överförmyndarförvaltningen 18-11 Socialtjänsten 25-11 Migrationsverket 2-12 Röda Korset
Mölndal -Göteborg
9-11 Överförmyndarenheten 16-11 Socialtjänsten 23-11 Migrationsverket 30-11 Röda Korset
Solna-Stockholm
11-11 Överförmyndarförvaltningen 18-11 Socialtjänsten 25-11 Migrationsverket 2-12 Röda Korset
Mer information tillsammans med inbjudan kommer att skickas ut via Överförmyndarna i respektive stad där utbildningen kommer att hållas. Man skall gå alla 4 pass för att ha utbildningen till ensamstående asylsökande barn. Alla pass kommer att ligga på kvällstid 18-21
Frågor besvaras av
Alka Khanna, Röda Korset Malmö
Telefon 040-32 65 13
e-post alka.khanna@redcross.se
Buzz. Det är så jag känner det också, samt att jag är väldigt osäker då jag inte kan systemet med asylansökningar och allt som hör till. Tänk om jag gör fel eller missar nåt "bara" för att jag inte kan/vet det jag har tagit på mig att göra!
Stackars unge, det kan ju bli vad som helst..
Anders45. Vad bra med den listan! Men jag tror inte min Öfm skickar mig till Malmö med övernattning och allt.. Det blir nog för dyrt förkommunen.