Ersättning för GM
Jag har ju ansökt om att få Gm och jag ska träffa ÖFM på onsdag, men en liten fundering. Hur fungerar ersättningen till GM?
Känner mig rätt nervös inför mötet. Tänk om jag inte får GM. Då vet jag inte vad jag gör.
Visst får du godman! Har man sökt ska det mycket till för att få avslag. Jag vet då inte om någon som inte har fått det. Däremot kan det ta lite tid innan de hittar en godman till dig, det beror på hur många som finns i din kommun. men avslag, nej det tro jag inget på.
Om du har så pass hög inkomst eller sparade pengar kan du få betala godemannen själv, annars står kommunen för kostnaden. Var det det du menade med ersättningen?
Tack för svaret
Ja det var det jag menade med ersättning. Går det då procentuellt på det jag tjänar eller en fast summa?
jag hoppas att det inte kommer att dröja allt för länge innan jag får en GM. Känns som att jag nu, när jag accepterat att jag inte klarar av situationen vill få till det så fort som möjligt.
Arvodet är en komplicerad historia som ingen begriper sig på riktigt..
Det basaeras på en procentsats av basbeloppet… Man får visst många procent beronde på vad man gör.. Antalet besök, samtal, vad man gör med pappersjobbet (söka bostadstillägg, betala räkningar, ordna upp skulder, begära anstånd, överklaganden osv) Det är en djungel!
Jag ska hålla en tumme för dig att det rasslar på ordentligt.. Ibland går det fort och ibland inte. Jag vet att här i kommunen finns det 29 stycker som väntar på godman. Jag kan ta några till men knappst alla 29.. :) Vi är ca 150 godemän här tror jag men då är det också många anhöriga som är godemän och de tar ju ingen fler utan håller sig till sin Hm.
Ja, det där med arvode, det blir spännande att se.
Nu är det iallafall klart att jag kommer att få godman
Dom hade någon som kanske skulle passa mig. Så vi får se. Känns både bra och dåligt. Bra för jag behöver verkligen hjälpen, samtidigt tufft att bli tvungen att erkänna att jag inte klarar av det.
Åh, vad bra! Du ska se att allt ordnar sig och det kommer att bli så bra. Annars har du oss här som kan hjäpa dig om det blir problem.. 
Du märker säkert vid första besöket om det är någon du kommer att trivas med. Känner du att det inte stämmer mellan er är det bättre att du hojter till på en gång, finns inget värre än när Hm och Gm inte passar ihop.

Tycker du är strong som gör det rätta o ber om hjälp lejoninna
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Tack för ert stöd och att ni hjälpt mig med svaren på mina frågor. det gjorde att jag kände mig väl förberedd på mötet med ÖFM.
Känns faktiskt riktigt bra, att jag äntligen kan se ett ljus i den mörka ekonomiska tunneln.
Vet du när du kommer att träffa din eventuelle gm för första mötet?
Dom skulle prata med henne och be henne kontakta mig för ett möte. Dom trodde i början av nästa vecka.