Överförmyndare får sparken
Överförmyndaren i Vetlanda har fått gå.. Årets bästa nyhet!
Det började med en flicka som förlorade sin pappa i Estoniaolyckan och fick massor med pengar efter honom. När hon fyllde 20 och skulle få tillgång till slantarna så fanns det 77 öre kvar. Japp, 77 öre! 
Mamman var satt som godman till flickan och pengarna var ju naturligtvis spärrade. Men Öfm godkände alla uttag som mamman ville göra så hundratusentals kronor bara försvan. Hon kollade inga kvitton eller nånting…
Allt kom fram i uppdrag granskning och nu är alltså allt klart. Ny Öfm..

Oh gosh, vad hemskt!! Stackars tjej och vilken puckad mamma!!
Bra att överförmyndaren fick gå!
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Det har varit jättbråk om detta. De på uppdrag granskning frågade ut Öfm om varför hon inte hade gjort sitt jobb och hon satt bara och ryckte på axlarna.. Nja, vet inte - svarade hon. Fullständigt overklig människa..

Skruttis ska inte du söka tror du skulle bli en bra öfm
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Det trista är att tjejen aldrig kommer att få igen sina pengar.
Men bra att Öfm fick sparken iallafall.

Jag diskuterade detta ärende med Öfm i grannkommunen,och hon tyckte också det var märkligt att inte Länssyrelsen agerade.Själv har hon blivit granskad flera gånger utan anmärkning, och det tyckte hon var bra så att ryggen var fri.
Men dom gjorde ju till slut en granskning i Vetlandafallet
Frågan är om inte kommunen har försäkring som kan täcka i vart fall något av de bortkomna pengarna.
Vi får säkert höra mer om detta i media.

Blir nog svårt eftersom det är hennes egen mamma som "förskingrat" pengarna….däremot borde mamman bli återbetalningskyldig.
Hälsningar
Louise

Jo, men även om det var hennes mamma som var god man så måste Öfm ju ha kontroll ändå, eller är det andra regler när närstående är god man? Det tror jag inte !

Klart öfm inte ska slippa undan, men jag tycker det är mamman som ska vara återbetalningskyldig. Skruttis är det inte så att om god man har försnillat så blir den återbetalningskyldig,…låter ju helt sjukt att vi ska betala sånt med våra skattepengar
Hälsningar
Louise
*8 Jo, du har helt rätt, det är gm som blir återbetalningsskyldig. Men jag hörde att kommunen skulle träda till eftersom det var som det var.. Så flickan skulle få sina pengar i alla fall till slut. Men det beror mest på att Öfm var som hon var.. fullständigt likgiltig.
Jag höll på att gå i taket när jag såg programmet i tv.. hon ryckte på axlrna och liksom - vad ska jag göra, nej jag har inte gransakt, ja jag har godkänt uttagen, inte mitt fel.. Attans så arg jag var! 

Förstår att du blev arg skruttis själv har jag inte sett programmet men håller med om att det är helt otroligt att det får gå till så.
Man undrar ju hur vanligt det är att föräldrar gör såhär med barnens pengar.
Jag skulle aldrig välja att bli förvaltare/god man till mitt eget barn, p g a alla konflikter som skulle uppstå genom hennes funktionshinder. Vi har ju haft duster ibland om detta då hon tycker jag tar hennes pengar vilket jag aldrig skulle göra. Så för stunden har vi löst det som så att min mamma har ett konto där alla hennes pengar går in o sen portionerar min mamma ut det till henne. Detta gör ju oxå att det blir lite mer besvärligt än o skrika o gapa på mamma som kan föra över pengar direkt när man vill ha nåt o då blir det inte lika mkt impulsköp.
Hälsningar
Louise
Det har varit prat om att anhörig godman skulle tas bort.. Men jag vet inte om just förskingring är den vanligaste orsaken faktiskt.. Ofta så snålar den anhörige med pengarna i stället. För att kunna ärva.. Det finns många exempel på det.. Nej, du behöver ingen ny handikappbil, den gamla duger (billigare alltså) Vet inte vad som är värst..

Låter vettigt, jag tror säkert det funkar bra i många fall men det är nog bäst att nån utomstående sköter såna här saker.
Hälsningar
Louise
Ja, det är alldeles för lätt att det blir intressekonflikter. Men jag tror inte att det går att få bort..

Man får hoppas att de som inte borde vara det har sunt förnuft o avstår istället…..
Hälsningar
Louise
Det är ju det dom inte har… :(

Då är jag unik då menar du *S*
Hälsningar
Louise
Visst är du det..