Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 3703 ggr
lejoninna
0

Psykisk sjukdom/ speciell kunskap

Läste på text tv att det är svårt att hitta GM, till dom som är psyksjuka. Det krävdes speciella kunskaper och det var en man som fått vänta över 2 år utan att få GM. Vad är det för speciella kunskaper en GM måste ha. Är bara nyfiken.

[Norum]
0

Nja, det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.. eller jo, kanske lite. :)

Det är inget krav på att man ska vara mer insatt men visst är det ett större ansvar och kan vara ett otroligt jobbigt uppdrag när man har med psykiskt sjuka att göra.

Jag personligen har hellre ett uppdrag till någon med en "riktig" diagnos än en hemlös drickande narkoman.. Om du förstår vad jag menar.. Båda har ju psykiska besvär men med en diagnos kan jag lättare lära mig vad den innebär, med en drogberoende kan ju vad som helst hända både med och utan orsak.

annicabjo
0

Vet inte om det är så faktiskt, av de uppdrag jag har så är fem psyksjuka (har åtta) men jag har blivit tillfrågad om jag vill ta dessa uppdrag för att jag har vana att hantera sjukdomen pga mitt yrke (är mentalvårdare)

Men att man ska behöva vänta så länge kan det verkligen stämma?

Annica

Annica

[Norum]
0

Det finns faktiskt en del som får vänta en oförlåtlig lång tid.. Det är brist på godemän och många/en del vill/orkar inte med om det är psykiatriska sjukdomar med i bilden, tyvärr. Jag själv har inga problem med det, för det jag inte vet kan jag lära mig. Men sen kan ju tycka att 2 år är bedrövligt.. Rynkar på näsan

annicabjo
0

Ja två år är mer än bedrövligt, mkt kan hända på de åren sjuk egentligen.. de söker godman för att livet ska bli lite lättare att leva

Annica

Annica

lejoninna
0

Vad får ni för GM för utbildning när ni börjar? Hur mycket får ni veta om HM innan ni börjar? Ni gör ett toppen jobb och jag är glad att jag fått erbjudande om att få en. Känner hopp om framtiden att en dag få en ekonomi i balans och att klara den ekonomiska bite själv.

annicabjo
0

Ingen utbildning alls får man, men vissa kurser brukar Godemansföreningen erbjuda i min kommun, och det är bra om man tar dom finns mkt matnyttigt att lära sig och sen kan man utbyta lite kontakter med andra GM.

Jag får aldrig veta mkt om min nya HM bara namn och ålder och sen vad de har för problem, tackar man jag så blir det ett möte och då får man se om man trivs eller inte.

ÖF har tystnadsplikt och får inte säga mer , när jag sen sagt ja till ett uppdrag så skrivs endel papper och när allt är godkänt hos tingsrätten så skickas uppgifter om HM , nu vet jag inte om det är lika i alla kommuner men tror det.

Annica

Annica

[Norum]
0

I min kommun så har dom typ en endagskurs varje år, där går det mesta igenom. Sen har jag haft turen och förmånen att få en hel drös med utbildningar. Komvux hade en kurs + fortsättningskurs som delades med Värnamo och Växjö och på dom var det till och med högskolepoäng tror jag. Så jag har 2 fina diplom att stoltsera med! Glad

Men överlag är det på tok för lite utbildning! Det var mycket därför som jag startade hemsidan, för det finns inget bra ställe att hämta och hitta information på.

lejoninna
0

jag tycker att sidan är kanonbra, jag har hittat den information jag sökt och när jag inte förstått, så har jag kunnat fråga.

[Norum]
0

Tack för det, Lejoninna! Det är så viktigt att man kan/vill/törs fråga.. Hur ska man annars få det som man vill ha det och behöver? Glad

Halkatla
0

Min huvudman är psykiskt sjuk, har inte hört något om speciella kunskaper, nu fick jag uppdraget för att jag erbjöd mig.
Tyvärr har jag sagt upp det för jag ska flytta för långt bort för att fortsätta, är över 3 månader sedan och ännu har jag inte hört någon om någon ny godman. Det känns lite jobbigt, inget kul att behöva ha ett uppdrag och vara 50 mil från huvudmannen.

[Norum]
0

Du kan inte ha ett uppdrag 50 mil bort… Så länge du bor kvar, så länge kommer du att ha kvar uppdreget.. det är jag säker på. Öfm brukar inte stressa direkt när det är byten på gm..

Halkatla
0

De har sagt att jag får fortsätta uppdraget tills de hittat någon ny och jag flyttar på lördag och ännu är ingen ny godman klar.
Så det innebär ju att jag kommer vara godman åt en huvudman 50 mil bort.

[Norum]
0

Mycket märkligt… Förvånad
Tvivlar på att det kan vara rätt förfarande…

Halkatla
0

Jag vet, jag sade till så fort jag bestämt mig för att flytta eftesom de sade från första dagen att man inte fick bo så långt bort.
Men de har kanske inget val då ingen ny blivit tillgänglig.
Borde kanske ringa och kolla läget.

[Norum]
0

Jag skulle absolut ha ringt.. för hur i all sin dar ska du kunna sköta ditt uppdrag? Det går ju inte..