Godman till par
Om man är godman till ett par, redovisar man dom en och en eller blir det typ Paret Karlsson?
Jag tycker det borde vara en och en men är lite osäker. Nån som vet?
Det som man sa till oss på vårat möte var att det redovisas som en, eftersom vi har gemensam ekonomi och allt ligger på ett och samma konto. På sambons konto så har vi bara några få kronor.
Men hur man ska göra i verkligheten och vad som är praktiskt vet jag inte, det var bara vad kvinnan från överfömyndarnämnden sa när jag frågade hur det ska funka. Så jag är också intresserad av att veta om det finns några riktlinjer för hur man ska göra och inte bara hur de som sitter på kontoret tror att det ska gå till.
Det vore ju kanonsmidigt om man kunde ta dom i klump, så att säga. Hoppas att det är så.. :)
Jag har hand om ett par men de har olika adresser (särskilt boende).
Jag redovisar var för sig men eftersom de är gifta så har de underhållsskyldighet till varann. Så kniper det för den ena så kan jag efter att ha pratat med Öfm ta från den andres sparkonto.
Dessa två bor ihop.. Blir det samma som för dig i alla fall då?
Hör med Öfm. Jag tror att det går att redovisa dem ihop eftersom de säkert har många gemensamma räkningar och kanske konton också tillsammans.
Tror också att det går men det beror på vad som är smidigast.. Men det beror ju på hur deras situation ser ut antar jag..

Mina bodde ihop (gifta) men man redovisar var och en för sig, de hade egna konton och ett gemensamt för räkningar o dy egna sparkonton också
Men hemtjänstpriser, bostadsbidrag baseras på gemensamma inkomster
Annica
Annica
Verkar vara lite svårt att hålla i sär ekonomierna då.. eller hade du nåt särskilt system som du använde?

Jag kollade upp under en tid hur deras räkningar , hyra, mat m.m låg på sen satte jag in lika summor från båda två på det gemensamma kontot, deras personliga räkningar betalades från deras egna konton , det som blev kvar på kontorna blev deras "egna medel" att förbruka på kläder o nöjen
Låter krångligt men var smidigt och rättvist eftersom de hade olika "dyra" intressen
Annica
Annica
Lät ju inte alls krångligt, jag förstår hur du menar. Jag har fått en förfrågan om ett par så det sätter ju igång funderingarna direkt..