Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 3075 ggr
Mymlan
0

Ang Godman

Jag blir ej klok alls på min mors godman. Hon hade sagt till min mor att hon skulle få en slant för de grejer de hämtade från hennes bostad. Men då de kom för hämta grejer så var sanningen den att mor får ingen slant grejerna hamnade på soptippen. Mors godman hade INTE frågat mor om hon tyckte det var OKEJ att det slängdes. Godman är utsedd vara Godman men tycker många ggr hon agerar Förvaltare.Hade vi vetat att detta skulle slängas så hade vi sagt NEJ..

Godman rotar i mors plånbok innan hon fick den åter resultat fattas en gammal 50 lapp som min mor med avsikt hade sparat just för den är gammal. Det tog låååång tid innan Godman lämnade nycklarna till mors kassaskrin *2 st* pga detta söker jag nu efter en byrå där man kan låsa en eller alla lådor. Där endast mor ska ha nyckeln till. Sedan ang kassaskrinen så misstänker mor min att det fattas pengar ur ena men är ej 100%.

Hur är det om mor byter Godman vem sköter hennes räkningar tills den nya blir insatt?

Kan jag som anhörig kräva ny Godman åt mor?

Denna Godman känns ej bra. Hon går ju nästan aldrig in till mor för höra om hon behöver ngt.

Överförmyndaren ingen ide prata med denne tror på godman i allt o anser hon gör inget fel.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Norum]
0

Godemannen får inte göra nåt alls utan samtycke från din mamma. Hur är din mamma, pigg och klar eller senil? Det verkar ju som att hon kan fatta beslut i alla fall..

Skriv ett vanligt brev: Jag;namn och personnummer, vill byta min godeman då jag inte tycker att detta fungerar. Tacksam om det kunde bli med det snaraste.

Ort och datum samt din mammas underskrift.

Typ nåt sånt.. Men kom i håg att skicka det med posten, då måste Öfm diarieföra det hela och kan inte neka till att ansökan om byte har kommit in.

Det är den nuvarande Gm som sköter uppdraget till någon ny har tillträtt.

Vet ni inte om någon som kan täkas vilja ta på sig att gm till din mama? Har men ett namn så brukar det gå fortare, annars tar det lätt lite tid. Godemän växer inte på träd precis.. :(

Mymlan
0

Mor är klar i knoppen har ej Altzeimers eller är senil/dement..

Mor är rädd att det skulle ställa till trubbel för henne. Hennes Godman vill ej att jag bor i mors lght för mors Godman anser att jag ej skulle betala hyran som där är 3168:-/inkl el, jaha, o här i denna bostad betalar jag 5863:-/Exl el dvs den tillkommer, har inga hyresskulder + ett extra förråd 333:-/mån.

Så mors Godman håller i bostaden o låter mor hellre betala dubbla hyror dvs hyra på sjukhemmet + hyran för lght fast Godman vet jag vill bo där o kan betala hyran. Godman är helt inne den ska säljas fast mor o jag sagt stort NEJ till försäljning..

[Norum]
0

Godemannen kan inte hindea din mamma från att bo där om hon vill det. Det är din mamma som bestämmer över godemannen, inte tvärtom. Om hyresvärden tycker att det är ok att du hyr i andra hand så kan inget stoppa dig, vad jag vet.

Jag tycker du ska ringa till länsstyrelsen och prata med dom. De är tillsyningsmyndighet över Öfm och det finns folk spm jobbar med godmanfrågor där… Att hon låter din mamma betala dubbel hyra när ni två har en lösning kan vara nåt som hon kan få äta upp ifall hon har gjort ferl. Jag törs inte på något sätt och vis säga att det är så, jag har ju inte hela bakgrunden.. Men klla upp det för säkerhets skull..

Mymlan
0

#3 Du har ej telenr till Länsstyrelsen stockholm? Mors godman säger mor får Inte äga en bostadsrätt i o m hon bor på sjukhem. Mors Godman säger jag ska ta över bostaden dvs äga den, kan ej äga än pga skulder till kronis. Väntar besked ang skuldsanering MEN vet ej ÄN om jag efter beviljad skuldsanering får ÄGA en bostadsrätt efter fått skuldsanering beviljad.

Hyra i andra hand ja men HSB har kravet man får bara hyra ut i andra hand i ett år sedan kräver HSB att bostaden ska säljas då de anser ägaren till bostaden ej kommer komma tillbaka. Tycker det är så snedvridna regler, har man köpt bostaden så ska väl ägaren dvs köparen kunna få hyra ut den utan ha kravet endast 1 år..

[Norum]
0

08/7854000 är numret till växeln..

Om du är enda barnet kan ju din mamma skänka dig lägenheten.. Ett vanligt gåvobrev fixar den saken om ni skulle vilja/kan göra det..

Di mamma får äga vad hon vill så länge hon lever, det kan ingen ta ifrån henns..

Mymlan
0

#5 Än får o kan jag ej äga pga skulder vill avvakta se om jag får skuldsanering men måste även få vetskap får jag efter en beviljad skuldsanering ÄGA en bostadsrätt?

[Norum]
0

Tror det kan bli problem att äga den under tiden du har skuldsanering..

Hur dålig är din mamma? Kan hon vara i lägenheten ibland, med sällskap?

Mymlan
0

#7 Ja men behöver hjälp dygnet runt, laga mat, får hon den otroliga hjälpen så behöver hon hjälp med exakt allt. Svårt gå med rullator i den lght, den dömdes ut ang rullstol då min far var pigg. Med rullstol kommer du bara från hallen - vardagsrum du kan ej komma in på wc..

Men komma o hälsa på kan hon..

[Norum]
0

Du kanske kan bo i lägenheten för att hålla den vid liv? Många bor ju hos föräldrarna.. Och sen kan kanske hon komma hem mellan varven..? Men det låter som att det inte är nån bra idé…

Mymlan
0

Jo det är ju så det vill men Godman anser/tror jag ej kommer betala ngn hyra. Det hon tror anser hon vara det som stämmer..

[Norum]
0

Det är inte hon som betämmer.. Det är din mamma…

Ska du ringa länsstyrelsen i morgon? Skulle vara kul att höra vad dom säger..

Mymlan
0

#11 Ska försöka ringa imorgon beror på hur mkt borrljud det kommer vara de håller på dra in nå bredband i huset här, imorgon är det min ports tur.. Annars får jag ta det på måndag.

[Norum]
0

Ok.. hoppas dom håller sig lugna med borren då.. haha

Vill ju veta vad dom säger..  *nyfiken i en strut*