Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 2096 ggr
Desideria
0

Förhandla med långivare!

En av mina huvudmän har har ett par lån med skyhög ränta som han inte amorterat av på under den senaste tiden. Dessa skulder har därför vidarebefodrats till Intrum Justitia, vilka jag gjort upp avbetalningsplaner med. Min hm har dock svårt att kunna upprätthålla avbetalningsplanerna och risken finns att skulderna går vidare till Kronofogden.

Nu till min fundering. Hur kan man förhandla med långivarna så att räntan inte tickar på? Går det? Lånet bara växer och växer annars och det är ju inget kul.

Hur hade ni aggerat?

[Norum]
0

Nu hänger jag inte riktigt med här.. Betalar din Hm själv på skulderna?

Men visst kan man förhandla.. Om du tex betalar av 1500 i månaden varav 500 är ränta. Då kan du be dom frysa räntan och sen amortera 1200 kr tex. Nu vet ju inte jag vilka summor det handlar om men jag har gjort så ett par gånger.

Desideria
0

Japp, han betalar själv. De verkar dock inte vara så villiga att göra något åt räntan. Vilka bolag har du lyckats förhandla med?

[Norum]
0

Så länge han betalar själv kommer det aldrig att gå.. Det finns ju liksom en orsak till att han har godman. Jag tror inte de kmmer att godkänna det så länge det inte går via dig..

Anders45
0

För det första se till att räntan fryses, inga mer ränteberäkningar på kapitalskulden.

Om ränteskulden är stor (töjbart begrepp) så förhandla fram en halvering av den. Det går, men man måste sätta hårt mot hårt. Förklara att om din Hm skall ha någon möjlighet till att få skulden avvecklat så måste man gå med på detta.

Gör ett överslag över hur lång tid det vill ta med nuvarande amortering innan skulden är avvecklat. Förklara det omöjliga i att Hm själv skall svara för betalningen till Inkassofirman och ta över ansvaret för att det regelbundet blir amorterat överenkommet belopp. Det underlättar.

När man är överens se då till att alla aviseringskostnader, kostnader för avbetalningsplaner mm tas bort. Det går också i slutändan, förklara det orimliga i beloppsstorleken i förhållande till den summa som skall amorteras. Kan vara svårt att få igenom -hota med att det inte finns pengar kvar till detta.

Ge förslag så motparten hoppar i luften, därefter brukar det gå att nå en godtagbar uppgörelse, allt är kanske inte möjligt att uppnå.

Men stå på dig i förhandlingen. Inkassofirman måste kontakta sin klient om dom avvisar förslaget. Det kan du också göra för att den vägen nå en uppgörelse.

Sen beror mycket på vilken handläggare det är som man har som motpart.

Håller tummarna!