Binda elavtal?
Jag fick papper i dag från elleverantören till en av mina Hm.. Att nu var det minsann dags att bestämma sig, löpande avtal eller binda det i x antal år.. Suck! Jag är fullständigt värdelös på detta.. Vad är bäst att göra?
Det blir ju billigare om jag binder elen i 2 eller 3 år men om den sjunker mer än dagens lägsta pris, då har jag ju gjort nåt galet.
Hur gör ni? Löpande avtal eller bindningstid?

Kör löpande - tror det blir billigast i längden.
Ha dock ej ett "tillsvidare pris" för det är absolut det dyraste man kan ha. Det är viktigt att göra ett aktivt val.
Här hemma har sambon bundet elen men jag blir osäker.. Tycker sånt här är urk att hålla på med.
Är inte löpande och tillsvidare samma sak då?
Ja det där är lite klurigt med hur man ska göra.Om priserna är höga när det är dags att teckna nya avtal kan man käna på att teckna ett rörligt avtal Är däremot elpriserna låga när man tecknar kan det vara fördelaktigt att binda elen.
Förra gången band jag hälften och tog hälften rörligt,det tycker jag är ett bra alternativ om inte elpriset är mycket lågt just när man ska teckna avtal.
Jag antar att "löpande" är samma som "rörligt pris", man följer då med hela tiden och får dagspriset på el i både upp och nedgångar.
Tecknar man inget aktivt avtal med ett elbolag,så får man en högre sk "tillsvidaretaxa"
Är man väldigt aktiv med elen,så skulle man väll kolla runt på olika el-bolag och jämföra priser. Der kan nog finnas pengar att käna,men man måste då lägga ner endel tid.
Hur det än är,så var det ändå mycket enklare förr. När det inte fanns något att välja på med elen.
~ mayolica ~

Kanske en fråga att ta upp på http://konsumentmakt.ifokus.se/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
*3 Du har nog rätt med det här med rörligt och tillsvidare. Det låter logiskt, så det köper jag. haha
Min hm bor i lägenhet så jag antar att det inte skiljer så många kronor och ören om året.. men visst blir det förvirrande. Ibland önskar jag att det fanns ett enda bolag med fast taxa.. tänk så smidigt! 
#5 Jag bor oxå i lägenhet och det kan faktiskt göra endel kronor på räkningen beroende på hur man väljer. Jag tycker nog oxå att det var bättre förr när det bara fanns ett elbolag,och man inte behövde göra något aktivt val. Men nu när den "gamla goda tiden"är förbi är det viktigt att välja aktivt och teckna något avtal
jag och många andra här hade gjort misstaget att binda elen när elpriset var högt en gång.Prognosen hade visat på att elen skulle gå upp jättemycket under bindningstiden,så folk blev rådda att binda elen. Men prognosen stämde inte alls,utan priserna gick ner och blev väldigt låga under bindningstiden istället. Så det hade absolut varit bättre om vi tecknat ett rörligt avtal istället.
Så numer binder jag aldrig,om det inte är väldigt lågt pris och bra bindningsavtal. Bättre då med det rörliga som följer dagspriset,det rörliga är offta lägre men kurvan kan ju gå högt upp ibland.Så med ett rörligt elavtal vet man inte i förväg,binder man har man det elpriset hela bindningstiden.
Ska gå ner till mitt elbolag och kolla vad som är fördelaktigast att göra,tror det blir 50/50 denna gång oxå.
~ mayolica ~
Ok, Mayolica.. då förstår jag bättre. Tänk att femöringen trillade ner även hos mig! 
Då ska jag kolla vad de olika priserna är. För det måste man ju kunna kolla på nätet?
Ibland om priserna är höga när man tänker teckna avtal,så kan man tjäna på att vänta nån vecka med att teckna avtalet. Om elpriserna är på väg ner förståss,och det brukar dom ha lite koll på på elbolaget.
Så det kan vara värt att höra sej för och prata med dom fler än en gång, för att få ett så bra avtal som möjligt.Om man vill binda elen eller en del av elen,så kan man tjäna på att inte köpa första erbjudandet man får.
~ mayolica ~
Det har du helt rätt i.. Ska verkligen kolla med bolaget hur dom har det.
#7 javisst ,det går att set på nätet. Då kan man oxå jämföra olika bolag. Ett nätbolag utan kontor kan förmodligen hålla lägre priser,men jag trivs med mitt bolag för att jag kan gå till kontoret och rådgöra med dom. Dessutom om det skulle bli något fel med någon faktura,är det lättare att bara kunna gå dit.
~ mayolica ~
Då ska jag kika runt lite och se vad jag hittar.. :)

Skruttis du har ju nått som heter elskling.se en sida med el
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
Den hade jag glömt faktiskt. Tack förpåminnelsen.. :)
En bra sak med bundet elpris är att man vet ungefär vad räkningen ligger på varje gång. Och på sikt lär nog inte elpriset bli billigare?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!