Kriminell Hm
Jag har fått en fråga via hemsidan som jag faktiskt inte kan svara på.. Men det finns kanske någon här som vet? Det finns en man som ska flytta in på ett gruppboende i höst. Han har en dom för våldtäckt bakom sig och har inte gjort nåt mer olagligt efter det.
Vilken rätt har de andra godemännen att veta om detta? Det finns ju kvinnliga boende och som godman vill man ju skydda sin Hm så långt som möjligt.
Jag anser rent moraliskt att man borde få veta det för att kunna hålla ett extra öga öppet men jag vet inte hur det det fungerar rent lagligt. Ska/har vi rätt att veta om denne man?

Jag har erfarenhet av denna typ kriminella så jag skall bara gå en tur till posten och fundera lite över frågan och hur jag ser på problemet. För visst kan det vara ett problem.
Så jag återkommer!
På ett sätt har han ju rätt till sin integritet, han har sonat sitt straff och skött sig sen. (sen vet ju inte jag hur ärlig mailskrivaren är eller hur mycket h*n vet)
Men å andra sidan skulle jag vilja veta det om jag hade en kvinnlig Hm på detta boende.. Kan bli lite klurigt det hela..

Jobbade på ett gruppboende för några år sedan där vi hade en kllle som var dömd för våldtäkt och ingen annan än personalen visste om det.Killen visste vad som gällde och personalgruppen hade alltid uppsikt över honom.
Annica
Annica
Jag misstänker att det kommer att det bli så även här.. Men vad vi godemän förrättigheter egentligen?

Tror inte att vi har rätt i att ta del av andra boendes problem och om personalen talar om detta så har de brutit sin tystnadsplikt, annat är det nog om gruppboendets chef (vuxenförvaltningen/enhetschef) beslutar om att andras GM ska få veta men då kan man fundera på om anhöriga till de boenden i samma gruppboenden också ska ta del av den informationen.
Personligen så tycker jag nog att inte att vi/anhöriga har med den saken att göra, om han nu har avtjänat sitt straff och allt vad det innebär så är han ju då en "fri" man.
Annica
Annica
Jag tänker nog lika som dig Annica.. Moraliskt sett eller vad man ska kalla det. Men lagligt sett.. Svår fråga.

Andra GM har ingen rätt att veta vad dom andra boendena bor där för.
Dock är det hemskt att man sätter en våldtäktsperson i samma boende som det finns tjejer på.
Menar….
Kommer han bli alldeles för bra vän med dom?
Är personalen där dygnet runt?
Vilka får skiten om han gör det igen? ( Jo personalen )
Det är väldigt mycket kring allt det där.
Dock anser jag att personal och folk som jobbar "kring" honom borde få veta. Kanske inte dom boende på platsen eller deras anhöriga.
Men "kommun" folk. Eller iofs kanske inte.
Tänk om personen ångrar sitt straff, då kanske inte han vill att hela kommunen ska veta vad han gjort.
HUA detta är svårt.
// Liinda

Det blev en lång promenad till posten (#1)
Vad som är väldigt viktigt att veta om denna typ av kriminella personer är att de nästan alla har en mycket väl utvecklat förmåga till att knyta kontakter och vara socialt anpassade.
Man skall alltså inte alltid tro på det som sägs, men min erfarenhet av denna grupp människor är enbart genom samtal och kontakter med intagna på anstalt.
Just aspekten att de har en oftast väl utvecklat förmåga till manipulation har särskillt poängterats under utbildningen, så att vi inte går för lätt på deras historier.
Men jag har inte kontakt med någon som har avtjänat sitt straff och därför vet jag inte hur man handterar detta problem som är beskrivet.Jag tror nog att det räcker med att personalen vet vad som gäller, och sedan - särskillt i början följer noga hur utvecklibgen sker.
Det bör också framgå av akten på personen hur rehabiliteringen inom vården har avlöpt, men om man kan ta del av detta inom den här verksamheten vet jag inte, men frivården kan kanske också bidraga med information.
Men det viktigaste tycker jag att man bemöter personen på ett respektabellt sätt - han vill säkert inte bli påmint om detta i onödan om han har insett sitt brott och nu sonat det genom straffet.
Det är nödvändigt att visa lite medmänsklighet, men vara observat på situationen och påtala direkt om något går snett.

Vad för slags gruppboende är det? Hur svårt sjuka är de som bor där? Hur mycket "förstånd" har våldtäktsmannen och de andra boenden? Hur har våldtäkten gått till? Tycker jag väger in ganska mycket..
Detta bör ju ha varit uppe för diskussion på gruppboendet (inom personalen alltså) innan de accepterat att ta emot honom!
Man får ju hoppas att även öppenvården osv varit med på dessa diskussioner så att alla vet vad som ev kan ha hänt innan våldtäkten och att de förutsättningarna inte finns på detta boendet.
Sen får man ju också hoppas att personalen är kompetent nog att hantera situationen.
Om GM ska få veta… nej det ska inte behövas om ovanstående är "uppfyllt"
Det har säkert varit en utredning och diskussioner innan han har blivit beviljad sitt boende. Jag vet ju inte alla detaljer men jag håller med Friida.. Det är många frågor som man inte har svar på.
Om det vore på mitt boende skulle jag vilja veta i vart fall domen, såp jag kan hålla ett öga på min dam på det boendet. Men har han sonat sitt straff så är det ju över liksom.
Anders45: Jag har 1 km till min postlåda men det tar inte riktigt så lång tid som för dig att hämta posten.. 
Att tänka på om någon länar information om andra är Brottsbalken kapitel 5 "Om ärekränkning"
5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
5 § Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
- 1. förtal och grovt förtal,
Utifrån dessa paragrafernas lydelse tolkar jag att de medger att du lämnar information angående sakförhållandet då det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken, och då du kan visa att uppgiften är sanna och att du har skälig grund för den och därmed ej skall dömas till ansvar.