Hemlösa
Jag hittade en artikel som Linda har skrivit om hemlösa mäniskor. Och det satte igång mina tankeceller…
Hur kan det egentligen hända i dagens samhälle att folk blir bostadslösa? Jag har för mig att vi ska ha ett bra skyddsnät som kan fånga upp dom som behöver hjälp..
I min ungdom så fanns Stadsmissionen, vet inte ens om den finns kvar i dag? Där kunde de hemlösa och de frusna få sig lite varm mat och kanske ett ombyte av kläder.Det fanns också ett x-antal sängar som de kunde få sova i under natten.
Vad görs egentligen åt de hemlösa i dag? Och kan gemene man göra nåt?

Jag vet inte riktigt vad som görs och så, men jag har sett nån dokumentär om detta där de pratade med en socialsekreterare om detta eftersom soc är en del av skyddsnätet.
Socialsekreteraren sa då något i stil med att en del söker inte ens deras hjälp och en del går inte med på de krav som finns för att man ska få socialstöd, tex missbrukare som inte är villiga att åka in på behandlingshem för att bli drogfria, osv.
Sedan finns det tydligen även folk som själva valt att vara hemlösa, de intervjuade en gubbe som själv hade valt det, kommer dock inte ihåg varför.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Visst finns det såna som har valt det själv, men de andra då? Det borde ju bara en hel del som hamnat helt utanför..
Dom flesta som är hemlösa väljer inte det alternativet frivilligt,har aldrig träffat någon utan bostad som vill ha det så.
Visst är det synd att folk inte har ett hem,men tyvärr är det inte alltid så enkelt. Många har faktiskt satt sej i den sitsen själva,även om det inte är frivilligt. Många som är hemlösa har slagit sönder flera lägenheter,fört liv hotat och skrämt grannar så att flera grannar inte orkar bo kvar. Har man bott så i flera år och fått ytterdörren inslagen,säger till hyresvärlden gång på gång utan att något händer är det inte så lätt att bara tycka synd om alla hemlösa. Det är tråkigt men sant,men det går inte att ha såna personer i ett bostadsområde.
Sen finns det förståss oxå dom som absolut inte förtjänar att vara hemlösa,och det är ju väldigt tragiskt att det ska vara så.
~ mayolica ~
*3 Det finns alla varianter av hemlösa, man kan inte dra alla över samma kam, det är riktigt.
Men även om man inte kan/får hjälpa alla så kan man hjälpa en enda så är ju det bra. Alla är inte offer, långt därifrån..

Sedan kan det ju vara så att man "faller mellan stolarna" som jag tex blev hemlös efter att jag sagt upp min egen lägenhet för att flytta ihop med min dåvarande pojkvän och han plötsligt kom på att han skulle göra slut och jag skulle ut direkt.
Eftersom det redan var en som skrivit kontrakt om inflyttning i min gamla lägenhet så kunde jag inte upphäva uppsägningen, hade ingen som ville borga för mig så jag kunde få ny lägenhet och ingen fast inkomst och jag uppfyllde inte de kriterier man skulle för att socialen skulle ge mig en lägenhet även om de var villiga att ge mig bidrag till hyra, mat, mm.
Men jag var en av de som hade turen att få flytta runt hos snälla kompisar med en ledig soffa och slutligen fick jag flytta in hos min syster som hade ett litet rum ledigt, där fick jag bo utan hyra mot att jag var barnvakt då det behövdes och hjälpte till i hushållet.
Jag hade oturen att bli hemlös, men turen att slippa bli uteliggare.
Jag har all medkänsla för de som liksom mig fallit mellan stolarna i vårat svenska skyddsnät, men tyvärr har jag inte alltid lika mycket medkänsla för de som satt sig själva i den situationen genom att vägra ta emot den hjälp som erbjuds.
Då jag bad socialen om hjälp med bostad så fick jag veta att jag inte uppfyllde deras kriterier då jag varken var missbrukare som kommit från behandlingshem eller krimminell som precis släppts ur fängelse. 
_**/Mvh Anne
Ja, det finns många sätt att bli hemlös på. Det är inte alltid "värstingarna" som är det.. Men det är lätt att tro det när man ser hur det ser ut i parkerna och på torgen. Det är ju dom som syns..
Vad bra att det löste sig för dig, Anne! Släkten är inte alltid värst.. haha

#6 Näe ibland är släkten väldigt bra att ha och jag är jätte tacksam för att jag fick komma och bo hos min syster tills jag lyckades få egen lägenhet.
_**/Mvh Anne
Ibland är dom faktiskt bra att ha.. 
Jag ska hysa in mig hos min syrra när jag ska till Sundsvall i höst, då är jag glad att hon bor ända där uppe. haha
Nej det verkar ha blivit mycket hårdare i samhället under dom senaste åren, det finns ju tydligen barnfamiljer som är hemlösa. Så ska det asolut inte behöva vara.
Men dom enda jag har träffat på som är hemlösa,det är såna som blivit vräkta för att dom inte skött sej på ett eller annat sätt. Det funkar inte heller att tvinga omotiverade medelålders missbrukare på behandlingshem för att få lägenhet,det är bara slöseri med pengar till ingen nytta. Bättre att ställa upp för dom som verkligen behöver och vill ha hjälp.
~ mayolica ~
Eftersom det är så svårt att få försörjningsstöd idag så är det nog många som inte orkar bråka.
Jag tvingades flytta från min familj och flyttade ihop med min nuvarande sambo och hans mor. Bodde där i 3 månader, sen skulle modern flytta till en mindre lägenhet. Jag och sambon sökte då försörjningsstöd och sökte att få hjälp till egen lägenhet.
Det skulle utredas en massa och man ville hindra modern att flytta till en annan lägenhet. Hon hade redan skrivit kontrakt, och hade ett jättebra erbjudande med halva hyran i ett år.
Svärfar tvingades vara med på mötet och skälla på handläggarna så de förstod att vi inte kan bo inneboende i henne lägenhet i ett litet rum.
Det utreddes lite mer, och vi hittade en lägenhet som passade perfekt, även vi skulle då få halva hyran ca 2000kr första året och 25% av hyran andra året. Ett kanonerbjudande. Fick besked från soc att de skulle ge besked om vi kunde ta lägenheten eller inte inom 1 vecka. Hyresvärden kunde vänta den tiden. Efter en vecka så sa soc att de skulle ha minst 1 vecka till på sig. De hade ingen förståelse alls för att hyresvärden inte kunde hålla lägenheten så länge. Vi frågade vad vi då skulle göra om vi inte skulle få nya erbjudanden på lägenhet men det var inte deras problem fick vi som svar.
Nu löste det sig ändå eftersom jag kom in på universitet och hyresvärden accepterade oss som hyresgäster utan att jag behövde visa papper från CSN, var ren tur. 1 vecka senare så sa soc att de står för hyran, så vi kunde söka.
Så det är inte Soc förtjänst att vi inte blev bostadslösa. Helt sjukt att ens hålla på så och bråka. 2 unga människor som redan innan mådde dåligt, inte blev vi bättre av det tjaffset. Vi läste på en massa om deras regler för att kunna bemöta deras kommentarer och mycket av det som sades var saker som inte stämmer med riktlinjerna.
Så det är ganska lätt att inte få hjälp om man inte kan eller orkar bråka och kämpa
*10 Du har helt rätt, man måste kunna systemet många gånger för att få rätt. Ibland känns det som att det är deras egna privata pengar man är ute efter.
Många gånger så tycker jag faktiskt att soc har sina egna tidsbegrepp och uppfattningar. Aölt ska styras och ställas efter deras möjligheter och öppettider. Men det är ju inte alla gånger det fungerar så..
Det är väldigt lätt att känna sig liten ibland..