Överföring till annat konto
Jag kör med "Godman redovisning" programmet. Det funkar jättebra men en sak jag tycker är svår! Och det är att göra överföringar mellan konton. Har hittat manual för det men det är invecklat ändå tycker jag.
Just nu är det pengar som kommer in på fel konto men som förhoppningsvis kommer in på rätt konto snart(service). Sen så är den en Hm som sparar.
Behöver jag lägga in det i överföring egentligen el kan jag göra på annat sätt. Hur gör ni?
Så fort du flyttar pengar mellan olika konton måste du redovisa det, annars stämmer det inte på kontoutdragen.
Det blir en utgift på X-konto som blir en inkomst på Y-konto.. Om du förstår vad jag menar.. 
Det finns ett speciellt överföringssätt på "Godman redovisning". Lägger du bara in det som utgift och inkomst? Det kanske räcker att göra så då…
http://www.godman.se/pdfdokument/godman-manual-2009.pdf
EDIT: jag har gjort en klickbar länk av adressen.
Åsa/Sajtvärd
Nu vet jag inte om jag har fattat detta rätt men..
Inkomsten kommer in på konto A. Du för över dom till konto B, för det är från det kontot som du betalar räkningarna.
I bokföringen blir det då: Inkomst konto A. Utgift konto A. Inkomst konto B.
För pengarna kommer in på A, tas ut från A och sätts in på B.
Ska kolla manualen extra noga om det är ett annat sätt som rekomenderas där men så skulle jag göra.
Fel fel fel av mig! 
Det sätt som står i manualen är bättre. Programmet är nytt även för mig så jag hade faktiskt inte sett detta.Men nu har jag skrivit ut hela manualen så jag ska sätta min in i det till 100%.Lovar.. 
Ja, skriv ut manualen för den är lika svår att hitta varje gång. Sättet är lite knepigt och jag måste titta i manualen varje gång. Men det blir ju en snygg överföring.
Får väl bita ihop och fortsätta göra det på detta viset då. 
har testat det lite nu och det verkqr ju faktiskt rätt smidigt.. :-)
Bara man läser manualen.. host host
Om jag har fattat rätt (har problem med cellerna i dag haha) så istället för att bokföra Hm:s månadsutbeltning som utgift, så bör jag alltså göra en kontoöverföring? Jag flyttar ju pengarna mellan de olika kontona.. Det måste väl bli rätt och riktigt?
Kanske är det så att båda sätten är riktiga men detta med överföring är lite bättre ändå…?
Vem kollar man sånt här hos så det är Ok. Öfm…?
Citerat från Godman Redovisning
"Överföringen kommer inte att synas under vare sig inkomster eller utgifter. Överföringen listas dock i kassaboken vid utskrift".
Det är ju bättre med deras system. Annars kan det lätt se ut som en extra inkomst och det är det ju inte..
Finns nog ingenstans att kolla det.. stämmer sifrrorna, så är det ju rätt..
Men jag får visst sätta mig ner och korrigera en del poster.. Dels utbetalningarna till Hm och dels överföringarna mellan "mitt" konto och till/från sparkontot.. Stön!
Härligt med lite extra arbete…tur att det kom idag och inte i december får du tänka så du behövt ändra hela året. Hehe.
Förresten…jag har en Hm som sparar från sitt konto varje månad till ett fondkonto. Hade du gjort samma överföring där?
Jag har så lite att göra så jag sitter gärna och gör om bokföringen för 7 månader till alla min Hm.. 
Det beror på. Sätter Hm in dom själv från sina egna pengar eller gör du det åt Hm? Om Hm gör det själv behövs inte den redovisningen.. För vad Hm gör med sina pengar angår ingen. Men om du gör det så måste det bli så..
Men hur gör du i det andra bokförinssystemet?
Kan du inte köra på det gamla sättet året ut och sen ändra. Visst borde det andra sättet godkännas…?
Det är en automatisk dragning från det konto jag betalar räkningar från. Hm har inget eget. Då blir det "överföring" på det med.
Visst kan jag köra på det andra, det är inget problem. Men ska jag lära mig detta nya måste jag ju sitta med det.. :)
Då får du använda överföring där med..
Det går inte att göra en överföring till fonder. Dessa ligger under fastigheter/Värdepapper och dit går inte att göra överföringar.
Så jag har istället lagt det som en Utgift på servicekontot men denna summan läggs ju inte på fonderna upptäckte jag.
Det har nog att göra med att fonderna inte har ett bestämt värde.. Ena dagen är dom värda 700 kr och veckan efter kanske 600.. Jag tror man får fylla i det rätta värdet i årsskiftet.
Ja, det är nog så.
Jag kan ändra värdet på fonderna men då försvinner det gamla värdet. Så jag låter det gamla värdet stå kvar och lägger in fondköpet som utgift på servicekontot (och redovisar sen fondvärdet på Årsräkningen). Hoppas det är rätt så…
Det måste ju bli rätt, tycker jag. Nåt annat kan man ju inte göra när värdet är rörligt..
Jag mailade de på Godman Redovisning och de skrev också att jag skulle göra såhär. 
Va?! Hade vi rätt?? *asg*
Ja, ett problem mindre. Hehe.