Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettmedia
Läst 1554 ggr
[Norum]
0

Ungdommar får hjälp

Såg som hastigast på Nyhetsmorgon i dag och där var det nån som pratade om att ungdomar över 15 skulle få hjälp med att prata med någon även utan föräldraranas samtycke. Men vad handlade det om? Var det nån som snappade upp vad det gällde?

[Norum]
0

Nu har jag läst lite om det på text-tv.. Det ska tydligen bli lättare för barn att få hjälp via aocialtjänstlagen. Lagarna som finns inom SoL och Lvu rörande barn ska visst slås ihop.

Barn ska kunna söka hjälp utan medgivande från föräldrarna och de ska också kunna begära att föräldrarna inte vet om att en utredning har startats.

Jag tycker detta verkar bra och det ska bli spännande att se fortsättningen. Detta är "bara" en utredning än så länge men det går ju åt rätt håll i alla fall.

Det stod mer också men jag kommer inte ihåg allt.

LiindaH
0

Låter ju spännande.

Hoppas bara inte att ungdomar kommer missbruka detta.
Med tanke på att det finns ungdomar som anmäler sina föräldrar till soc och hittar på saker bara för att dom mår dåligt, åh skyller det på föräldrarna.

// Liinda

[Norum]
0

Det kommer säkert att hända, men de som verkligen behöver hjälp kanske törs skaffa hjälp nu då.

LiindaH
0

JO absolut…
Får  hålla tummarna för det… Verkligen.

// Liinda

kajsa_karin
0

Jag tror nog att fler vågar söka hjälp

[Norum]
0

Jag hoppas det! Jag tror att det sitter många ungdomar i sina rum och vrår och inte törs göra något i dagsläget. Skulle kännas skönt att veta att de kan få hjälp även om föräldrarna motsätter sig det. Det är ju de unga det handlar om och då måste ju de få chansen att få hjälp när de behöver det.

mayolica
0

Som det är nu vågar nog inte många av dom barn och ungdomar som verkligen har ett helvete hemma göra någon anmälan. Dom som blir misshandlade och missrukade av sina föräldrar,måste kunna få en chans att kunna söka hjälp. Utan att behöva vara rädda för att föräldrarna får veta det,och allt bara blir värre hemma.

Som det är nu är det offta inte dom som har det värst hemma som hamnar i familjehem.,det är offta familjer som redan är kända av socialen som blir utredda.

Många barn som verkligen skulle behöva komma hemmifrån syns inte,eftersom fasaden offta kan se mycket bra ut på utsidan hos familjerna.

Den här möjligheten för barnen borde ha funnits för längesedan,hoppas verkligen att dom där behovet är störst vågar anmäla. Och att dom verkligen blir trodda.

~ mayolica ~

[Norum]
0

Åh, så rätt jag tror att du har det! Och jag håller fullständigt med dig.. Det måste kännas som en befrielse för dessa unga att äntligen våga göra något.

De skulle också få en och samma person på socialen som kontaktperson, bara det måste ju få dom att känna sig tryggare. Jag tror inte att dom unga är vana att någon vuxen verkligen lyssnar på vad dom säger och faktiskt blir trodda..