Överföring till Hm
Ingen stor fråga men en liten…
Vad kallar ni överföring till Hm från servicekonto till personkonto för. Hm tar ut från minutkortet och kollar uttagskvittot.
"Överföring" är väl inte så bra att redovisa för Öfm. (Eller det duger?)
Men "fickpengar" till en pensionär vill jag helst inte använda mig av.
Hm använder alltså personkontot själv? Jag skriver namnet helt enkelt.. Heter Hm Kurt så har jag en post i redovisningen som heter just Kurt. Då vet alla att pengarna har gått till honom…
Ja, Hm använder personkontot själva. Men namnet hade ju varit bättre än "fickpengar". Så får det bli!
Ibland sätter man ju in lite extra pengar till Hm.. Och för att slippa redovisa för kläder, frisör osv så tycker jag att namnet blir bäst. Då vet man vart slantarna har tagit vägen och vad han gör med dom är hans ensak. Då blir alla nöjda och glada.. :)
Perfekt!
Sen undrar jag lite över kvittenser till en Hm på särskilt boende.
Hur gör ni där…har kommit fram till att 500 kr i "fickpengar"(där var det igen) är lagom. Kontaktpersonen kvitterar och låser in detta. Men om där behövs inhandlas tex kläder för 1000 kr. Går det bra att skriva 1500 kr då el summorna ska delas upp på två kvitton. Spelar det någon roll?
Dessa kvittenser ska väl inte Öfm ha utan det är väl personalen som redovisar dessa för mig…?
När du lämnar ifrån dig pengar till personal eller till Hm i kontanter så ska du ha kvittot. Superviktigt! Hur ska du annars kunna bevisa att du har lämnat i från dig 500 kr och inte stoppat dom i egen ficka? Det kvittot ska du ha i din kvittopärm.
Om du lämnar 500 eller 1500 spelar ingen roll, den summan du lämnar ifrån dig ska stå på kvittot. Det behöver inte stå på kvittot vad pengarna är till för, bara att Hm har fått dom.
Oops, just ja. Lite gammal vana för vi sitter och klistrar in kvittenser i pärmar på jobbet. Men de får vi när vi portionerar ut pengarna till våra boende.
Glömde att fråga hur personalen gör med kvitto. De måste ju ha något liknande system på kvitton (kvittenser från de boende funkar inte här).
Personalen brukar ha en pärm med kvitton på det Hm har köpt. Den pärmen bör du gå igenom ca var tredje månad och kvittera.
Ska kolla upp det!
Om jag sätter in "fickpengar" på Hm.s personkonto som hm sköter själv så måste jag måste ju så småningom skriva in det i uttag också annars ser det ut som där skulle vara en jättesumma på personkontot….?
Personkntot har du inte ens med i redovisningen. Jag antar att det inte är kontot som du betalat räkningar i från?
Vilket program är det du använder, MSS?
Nä, Godman redovisning.
Hm har kvar sitt gamla konto och får in "fickpengar" på. Det är det kontot jag lämnat in på förteckningen. Måste det inte stå med då i årsredovisngen?
Nej, hans konto behöver du inte redovisa. Det skulle ju vara som att du måste ha alla hans kvitton.. Huga! Du redovisar att han har fått pengar men inget mer. Alla andra konton och värdepapper redovisar du..

Tack skruttis, har inte tänkt så långt att kvittera pärmen trodde jag skulle få den så jag kan göra redovisningen! men jag kan ju vara ute och cykla ni kanske prata om nå helt annat
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
Gud nej! Pärmen ska du inte ha, den ska personalen ha. Det enda du ska göra är att gå igenom kvittona och se så att det stämmer och sen signera dom. Kvittona är personalens enda bevis på att dom själva har gjort rätt.. så dom ska kvittona själva. Sen kommer det nästan alltid att fattas lite pengar i den pärmen, det kan vara en glass i en kiosk, en tidning eller nåt.. På kiosker och uteserveringar får man aldrig kvitton. Men det är helt OK.. efter ett tag så ser man ett mönster och det är när det mönstret inte stämmer som man ska bli misstänksam..
Pratade med Öfm och han vill ha med personkontot i årsredovisningen! Blir tokig på att det inte finns klara regler för någonting. Inte lätt att vara ny och försöka få grepp om det!
Är personkontot Hm:s egna konto, du använder inte det till räkningar eller nåt? Om det är på så vis så ska han inte ha den redovisningen! Vad Hm gör med sina pengar angår ingen.. Du redovisar ju att Hm har fått pengar och det räcker. Jag ska se vad jag hittar i gömmorna om detta.. Återkommer snart.
Det betyder att personkontot har du inget med att göra. Det ska till och med vara spärrat för dig! Så varför du ska redovisa det kontot..? Hänvisa din Öfm Till Jan i Skövde (Överförmyndare i samverkan) om han vill veta mera. Jag har en pdf-fil från en advokatfirma som håller i kurser och där står det samma sak. (Det var förra dumpen.)
Ska se om jag kan fixa det materialet till dig..
Oj, vad du har varit flitig, Skruttis. Ska läsa igenom allt nu.
Känner inte riktigt för att börja kiva med Öfm direkt men jag får väl göra det ändå! 
Men har ni spärrat era Hm personkonto…?
Det gjorde inte jag när jag var på banken. Inte för att där står några pengar på men det ska kanske göras ändå.
Jag har snart hyllmeter med papper, vore väl skräp om jag inte inte skulle hitta det jag behöver i dom.. haha
Nej, jag har inte spärrat det kontot, jag är aldrig där och petar ändå. Det kontot är ju inte mitt och ska inte ens redovisas så.. men skulle det bli tjafs så skulle jag göra det. Det ska ju vara spärrat om man är riktigt riktig..
Finns där någon nackdel att endast ha ett konto till en Hm som aldrig kommer att göra egna uttag från kontot.
Jag som God man tar ut fickpengar 1 gång i månaden och betalar räkningar på ett och samma konto? Funkar det eller det är bäst med två olika..?
Kommer han aldrig att göra uttag så räcker det med ett konto, inga problem. De pengar han får kan du redovisa med hans namn: Putte (tex)
Tack för det svaret! 
Så lite så..