Tänk om något händer!
Jag ansökte om en anpassning av bilen till min 14 årige son, han har autism och förstår inte att man skall sitta stilla under resan. Han kan äventyra både chaufförens och sin egen säkerhet, då han tar av sej bältet och far runt i bilen, han behöver ett specialanpassat sittskal med fyrpunktsbälte, som han inte kan ta av sej själv.
Fick bidrag till en bil pga. hans handikapp för ca 7 år sedan, men då var han lugnare så bilen behövde inte special anpassas då, men nu är det livsnödvändigt, han är tonåring, snabb och stark!
Han behöver detta sittskal både vid resorna hem från gruppboendet och tillbaka, men även mellan gruppboendet och skolan. Kommunen har fått leja in en taxi med rese vakt, enbart för sonens skull, för tusentals kronor i månaden, detta är ohållbart.
Fick för en tid sedan avslag på ansökan med motiveringen att han inte bor hemma tillräckligt mycket, de struntar i att det är livsnödvändigt för allas säkerhet att han får detta sittskal som är specialanpassat till honom. De hänvisar bara till kommunen.
Jag har med hjälp av skolan och boendet överklagat detta. Jag anser att sonen måste kunna få vara med i bilen och åka på olika aktiviteter som hela familjen gör, som att åka på utflykt t.ex. Detta är svårt att genomföra som det ser ut nu.
Detta hjälper inte hans utveckling heller. Det borde vara en självklarhet att alla får åka säkert. Detta sittskal har vi inte råd att kosta på själva. Blir det avslag igen är jag beredd att gå vidare.
Mona43 Medarbetare på epilepsi iFokus.
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
Räknas detta sittskal som hjälpmedel via LSS eller är det ett "allmänt" hjälpmedel? Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar.. Jag är godman till en tös med autism och då är det hjälpmedelcentralen som jag vänder mig till..
Det är försäkringskassan som beslutar om bilstödet och anpassningsstödet, de begär intyg från läkaren om handikappet och varför man behöver det. Sedan får man också skriva själv. Kan inte se på papperen att det står något om LSS. Men det kanske det gör i alla fall på något vis, reglerna är lite luriga att tolka.
När skalet skall göras är det visst någon speciell firma som gör det, skalet skall formas exakt efter hans kropps storlek, och det måste vara ett fyrpunktsbälte som han inte kan öppna själv. Han är en pojke som inte alls ogillar att sitta trångt, han känner tvärt om trygghet då. Han kan själv välja att tränga in sej trångt vid bordet eller så. Nu får vi vänta på svaret på min överklagan.
/Mona
"Ingen är felfri"
skruttis: sånna hjälpmedel är inte saker man får från hjälpmedelscentralerna, där får man bara vissa hjälpmedel, sen kan komunen bekosta andra och saker till bil gär under bilstöd som är FK.
Är en jättedjungel.
Kan ta glidlakan som ett exempel, det är ett lakan med en halkigare del så man kan vända sig lättare i sängen. Sambon behöver ett sånt för när han krampat och blir stel och ibland får problem med motoriken. Sen behöver han ett sådant så jag kan vända honom lättare.
Nu måste vi bekosta detta själva, eftersom landstinget räknar det som ett enklare hjälpmedel som han ska använda och sånt måste man köpa själv. Om det däremot hade varit så att dem räknar det som att han måste ha det så jag lättare kan vända honom när han har anfall och efteråt så bekostar landstinget eller komunen det, beroende på om man är anställd vårdare eller inte.
Så ja det är en full djungel. Hoppas verkligen du får igenom det mona.
Erkänner på stående fot att jag inte är riktigt hemma i hjälpmedelsvärlden.. 
Men det verkar ju lite konstigt det här med lakanen, måste ju vara hur svårt som helst att veta vad man har för rättigheter. Och skyldigheter med för den delen..
Ja det är verkligen en jungel allt sammans
Skall man handikapp anpassa är det kommunen man pratar med, skall man ha blöjor är det landstinget. Men ett tu tre är det annat som gäller. Sonen med autism har nattblöjorna hitills, samt underläggen, draglakanen i sängen gratis.
Det är nog olika på olika landsting vad man får betala själv. Men det blir svårare och svårare att få dessa hjälpmedel. Massor med frågor och papper man skall traggla på med.
Man tycker att de tänker bakvänt, om man kan få dessa hjälpmedel kan man ju klara sej bättre hemma, och inte belasta platserna i vården, den som är sjuk har oftast nog med att bekosta sina mediciner och läkarbesök, de har ju oftast dessutom en låg inkomst.
"Ingen är felfri"
Ja, det är svårt många gånger. Ibland skjuter dom ju sig själva i foten.. Måste ju vara bättre och billigare med vård hemma.
Ja det har ju pratats mycket om att det är bra att folk får bo hemma, och kunna vårdas hemma, så länge som möjligt. men då måste man tänka på att de behöver hjälpmedel av olika slag för att underlätta, både för dem själva och för dem som hjälper dem. Man undrar verkligen vad det skall bli med allt?
"Ingen är felfri"
Man ska inte vara sjuk och i behov av hjälp känns det som ibland.. Världen är upp och ner vänd..
Ja det är den verkligen 
"Ingen är felfri"