Vad kan en GM göra?
Jag har en vän som är i en svår situation nu och han har en GM som inte verkar kommunicera alls så han förstår.
Bla så har han tvingats lämna sin partner och saker hos henne, han orkar inte psykiskt att åka och hämta dem eftersom partnern tydligen tidigare har poliasnmält och hållt på. Jag vet inte men han klarar i alla fall inte att åka dit själv för risken att bli hotat och då en massa skit.
Är detta något som en GM kan hjälpa till med, att se till att hans saker kommer till hans nya boende?
Sen har han barn och bil, men GM vägrar låta honom få pengar för bil utan tycker att han ska åka kommunalt istället. Jag vet inte hur hans ekonomi ser ut men kan en GM bara vägra så? Om han nu inte har ekonomi till en bil men vill borde man väl disskutera detta och se om det går att lösa, eftersom barnen behöver transport till förskola mm så behöver han ha bil.
Mycket är oklart men personen har stora problem i sitt liv just nu. Men utifrån det här hur bör man som GM agera?
Om han vill byta är det bara att höra av sig till överförmyndaren då, han har själv valt att ta kontakt och ansöka om en GM, hurvida det är intyg med eller inte ska jag ta reda på.
Jag vet faktiskt inte om det ingår i själva uppdraget men jag skulle då se till att han fick sina saker. Tycker det borde ingå då man ska till sin Hm:s rättigheter, och rätt till sina saker har man ju..
Man kan ju inte bara stenvägra! Säg till honom att han ska begära att se hur hans ekonomi ser ut.. Han kan ju om han vill gå in till banken och begära ett kontoutdrag, det är ju hans konto och hans pengar. Om det finns pengar till bilen får vi inte neka till det. Det är Hm:s vilja som styr och ställer. Om det är genomförbart alltså.. Finns det inga pengar är det ju en annan sak.
Så summasumarum: Jag skulle se till att ordna detta med hans saker och finns pengar till bilen ska han självklart få slantarna. I vilket fall som helst skulle jag ha en sån kommunikation att vi har diskuterat den ekonomiska biten så att alla är insatta i den. Det är Hm:s självklara rättighet att veta sin egen ekonomi.
Tackar, det var så jag antog att det bör gå till, vet att han haft bil innan han flyttade och då fungerade det bra. Ska få mer info av personen så då kanske bilden klarnar, men hur som hellst så känner han att kommunikationen inte fungerar alls. Så då är ju något fel.
Man måste kunna lita på sin godeman.. För hur det än är, jag som Gm vet mycket privat om brukaren och det kan kännas väldigt obekvämt om det inte fungerar mellan oss.
Glömde visst: Vill han byta Gm så kan han bara skriva ett vanligt brev och begära en ny. Det kan ta tid men Öfm är skyldig att göra dt han/hon kan. Vill man att det ska ta typ 5 minuter så kan man föreslå en men namn. Typ att "Åke Kurtsson skulle bli en bra godman och han är villig att ta på sig uppdraget". Då går det fort.. Bara en signatur.

Urch låter som min galna Godeman. Jag lever sämre nu och mår sämre
valde också Gm frivilligt
Om du har problem med din Gm så tycker jag att du ska ta hjälp av oss. Du har ju kvar din bestämmanderätt, vet du..
*ser fram emot massor med problemtrådar* 
Nu verkar det ha blivit en ljusning i fallet här. Personen kontaktade överförmyndarnämnden och fick svar och hjälp. De tyckte att han borde få pengar till bil och att GM ochHM gemensamt ska göra en plan om hur posten ska gå etc. Det var tydligen mycket sådant som hängde i luften och var osäkert om vart det ska ta vägen.
Så nu hoppas jag att han får ordning. Flytten skulle han nu få hjälp av GM och några vänner så sakerna kan komma till hans bostad.
Tack för hjälpen
Vad skönt att det har löst sig!
Det är aldrig kul när det strular och det är så mycket onödig energi som går åt..
Nu är jag igång igen med min vän.
Visade sig att han kronofogden tydligen dragit pengar från a-kassa men när det gick över till att bli bidrad från FK så slutade kronogogden dra pengar.
Han tycker allt är så frustrerande för godemannen berättar inte hur mycket pengar han har kvar osv. Han har fått boendestöd som hjälpt till att lägga upp menyer och liknande så han kan handla men han vet inte budget för det.
Godemannen säger att det är tur att kronofogden inte drar. Men vems ansvar är det att kontakta dem och se vad som gäller, för jag antar att kronofogden inte blir glada om de ser senare att han fått pengar som borde gått till skulder. JAg kan inte vad som gäller från deras sida.
Är det godemannen som ska kolla vad som gäller eller hur är det? Själv är han lite förvirrad och vet inte ut eller in just nu.
Japp, det är godemannen. Men han får ju kolla själv om han vill, det är ju inte förbjudet. Sen ska han ta sig en promenad till banken och begära kontoutdrag, det får inte banken neka honom. Och han ska be om det på alla konton! Han har rätt att veta sin egen ekonomi, han kan dessutom kontakta Öfm och få en kopia på årsredovisningen.
Tackar, jag har sagt till honom att gå till banken och ordna uttdrag så han vet vad som finns och inte finns. Men det är det där att göra saker också inte bara säga att man ska det. Men boendestöd kanske kan hjälpa till att sparka lite fart på den punkten så han kommer iväg. :)
Boendestödjare brukar kunna ha stålhättor på skorna, de vet vart det tar där bak! haha
Jag har en släkting som jobbar som det och där sitter det inte fast kan jag säga.. 
*fniss* ja av det lilla jag hört så verkar det vara en såndär modell stålhätta ;)
Sån personal gillar jag,, haha