E-konto
E-konto är en bra lösning på det mesta..
För det första så kan man stoppa in de kronor som blir över varje månad och få ränta på dom. Vilket man inte får på ett vanligt konto.
För det andra så hindrar man sin Hm att plocka ut pengarna innan hyran är betald tex. På så sätt finns det alltid pengar till det som dom behövs till.
Ett e-konto kan man bara öppna via banken på nätet! Alla transaktioner måste ske via nätet, det finns ingen som helst "över disk" hjälp att få för det kontot.

men kan du bara öppna ett ekonto
Annica
Men behövs inget servicekonto då? Annars blir det väl många konton att redovisa om dessutom Hm har ett eget att ta fickpengar från.
Vill inte riskera att röra till det för mig såhär i början.
*1 Det räcker väl med ett E-konto per Hm?
*2 Det är ett sparande så man redovisar bara saldot..
Nu har jag (tyvärr) mina Hm på samma dosa som mig själv. Och när jag går in på öppna e-konto så kommer bara mitt eget namn upp.
Om du går in på nåt av deras konto då? Det ska fungera.. Ring telefonbanken i annat fall, Det går att fixa.. :)
Prövade det också men mitt namn kommer upp ändå. Tar dosan med till banken när jag ska dit så ska det nog gå att ordna till.
Kan inte grantera att banken kan göra nåt. Telefonbanken är nog lättare.. Då ska du ju logga in som dig själv och sen tala om att det gäller din/dina Hm.
Jo, jag tror de frågade om jag hade dosan med mig sist vi pratade om e-konto. Men jag kan berätta vilket när jag varit på banken om fler undrar.

Jag är lika förvånad… för jag har försökt att göra det men får bara upp mitt namn och kan inte öppna E.konto för mina HM sen ska det väl spärras för GM om detta konto ska vara ett sparkonto eller menar du (skruttis) att det bara ska vara detta konto som används till alla räkningar och andra transaktioner?
Men du har ju egna dosor till alla HM så du kan öppna konton jag har som buzz alla på min banksida å det är väl därför vi inte kan öppna E- konto i deras namn.
Annica
Annica
*8 Ska bli spännande att höra vad dom säger om det här..
*9 E-kontot behöver inte spärras då det endast kan användas av den som hr dosan. Man kan inte gå till banken och ta ut eller sätta in pengar på det kontot. Det sköte enbart via datorn.. Så det blir ju så att säga automatiskt spärrat. :)
Ringde och pratade med banken. Jag kan inte öppna e-konton till mina Hm såvida jag inte har en egen dosa på dem.
Det gick inte heller att plocka bort bankgiro tjänsten som min Hm fortfarande nyttjar. Så det gäller att jag får tag på häftet. 
Tycker det verkar märkligt… Då är dom bra tjuriga. Var det bankkontoret eller telefonbanken som sa det?Är det sant skulle jag byta till individuella dosor på studs..
Det var telefonbanken…Ska pröva igen när jag är inne på banken. Ibland kan man ju få olika svar. 
Om inte annat, byt till en dosa var. Det kan dom bara inte neka dig! Företagsdosan (en till alla) brukar man bara ha om det är förvaltarskap. Dom har ingen som helst rätt att neka dig att ha en dosa..
Det var ok att få dosa men jag skulle haft med mig Hm då till banken. Ska höra av det duger med en underskrift istället från Hm.
Nu är jag fullständigt förvirrad, varför ska du ha med dig Hm?? Jag tar med mig förordnandet, öppnar ett servicekonto, som jag använder till räkningarna och som alla inkomster kommer in på, kopplat till en dosa och allt är klart. Hur lätt som helst..
Jag hade med mig förordnandet men det räckte inte!
Servicekonto gick att öpnna men egen dosa till Hm. Nepp!
Då skulle Hm infinna sig på banken.
Inte så lätt skulle jag vilja säga! 
Vad märkligt att det är så olika mellan bankerna. Har dom egna rutiner? 
Kanske det…jag upplever dessutom bankpersonalen som väldigt osäker på det här med God man och vad som gäller.
Hade ju varit väldigt bra om det var samma regler som gällde överallt.
Det måste ju vara samma regler, annars är det ju otroligt skumt.

Kan inte heller öppna ekonto till mina HM och inte få egen dosa kopplad till deras konto jag har försökt flera gånger och med spärr av konto så menar jag spärren för oss vi ska ju bara ha tillgång till ett konto de andra ska spärras så är det i mina kommuner
Annica
Annica
Tycker detta verkar konstigt… Jag har aldrig haft problem med att få en egen dosa till mina Hm.. Hur kan det vara så olika?

Ja det kan man ju fundera på, men får nog aldrig ett bra svar
Annica
Annica
Man kanske kan prata med huvudkontoret och kolla vilka regler som gäller egentligen? Skulle faktiskt vara intressant att veta..