Blev inget möte idag heller
Vi har fått hjälp av PO att ta kontakt med godman, skulle ha ett möte och få infoformation därifrån för ca 2 månader sedan, men då blev hon vi skulle prata med sjuk, och lovade höra av sig med ny tid så snart hon kom tillbaka. Vi hörde inget och träffade PO för 3 veckor sedan, då hjälpte hon oss ringa och vi fick en tid för idag.
Igår träffade vi PO och förberedde frågor för PO skulle vara med och hjälpa oss få svar. Idag ringde hon och ställde in för godman var sjuk igen.
Vi behöver få hjälp fort, nu med ny handläggare på soc som verkar snurra till allt så blir jag tokig. Rent teoretiskt kan jga ta tag i de bitarna men då är det någon annan bit som faller. Äter inte ordentligt tex. eller så är det en annat ärende som inte blir av. Nu har jag en överklagan till färdtjänst som ska vara inne nästa vecka och måste skriva den och ha koll på överklagan från försörjningsstöd och utbetalningar man lovat men som inte kommit.
Vet att de har dropin men vi klarar inte att gå dit och vänta och sen stressa fram frågorna. Nu hade vi planerat och jag planerade min sömn tar 2 dygn att få den att fungera så jag får sova ut, lånade tom. bil.
Visst folk blir sjuka ibland men det här är så löjligt, ska det vara så svårt att få kontakt och info om vad godman är så vi kan besluta om vi ska ha kvar ansökan vår kära skruttis hjälpte oss med eller om vi ska ändra något.
PO tjatar om att i behöver massa utredningspapper för att söka, skruttis säger att det inte behövs, men om det behövs kommer det ta 3 evigheter att ordna fram speciellt nu under sommaren.
Ska det vara så svårt att få hjälp med de bitar man behöver, i över ett år har vi påtalat detta för komunen men man har inte fattat och inte berättat att det går att få hjälp. *suck* jag blir galen.
Får hoppas att vi nu kan få en tid snart, för vi är lite upptagna några veckor i slutet av sommaren, vägrar ändra semesterplaner för att det strular såhär.
På allt fick vi veta att po troligen ska läggas ner vid årsskiftet och jag bara hoppas att vi kan ha fått en godman tills dess även om jag är väldigt tveksam.
Jösses! Ni har det verkligen inte lätt.. Önskar jag kunde hjälpa er!
Men ni behöver verkligen inga intyg för att söka om godman! Sä här står det på min kommuns hemsida att en ansökan ska bestå av:
- Personuppgifter, inklusive personnummer
- Social situation
- Boende
- Hälsotillstånd
- Nära anhöriga
- Kontaktperson
- Ekonomisk situation, eventuella befintliga fullmakter
- Gärna ett förslag på en lämplig god man
- Huvudmannens underskrift på ansökan/anmälan om möjligt
- Läkarintyg enligt speciellt formulär.
Den enskildes egen ansökan bör skickas till överförmyndaren som kontaktar tingsrätten. En egen ansökan bör innehålla samma uppgifter som ovan vid anmälan. Behörig sökande är den enskilde själv, en nära anhörig eller överförmyndaren.
Men då förutses det att det är en annan som söker, inte den som vill ha en godman. Söker man själv behövs inget läkarintyg! Det kan jag ta gift på.. Jag tror inte eran PO vet vad h*n håller på med eller så vill h*n att ni ska vara tvingande att behålla godmanskapet vare sig ni vill elelr inte senare..
jo jag tror mer på dig faktiskt, tycker det är skitdåligt av min komun att inte ha denna informationen tillgänglig, för jag har letat och nu när man gjorde om hemsidan så står nästan inget alls. Finns inte ens ansökningspapper som vår PO hade dragit ut åt oss, fast dem använde vi inte när vi ansökte ändå för det stod så mycket konstigt.
Det borde väl finnas info om hur man söker osv på komunens hemsida. Här har man bara telefonnummer och numera en mailadress men den går till någon gemensam information@komunen.se och inte direkt till godman ansvariga.
Jag maialde nu och frgåade om detta med intyg, för säger de ja måste jag försöka ta mig ner dit och få klarhet i det och börja jaga intyg om det är så.
För sambons läkare behöver 2 månader på sig ungefär, hon har så mycekt att göra och tycker det är patetiskt att behöva intyga saker hon inte vet… nu är det soc som ska ha intyg att sambons epilepsimedicin hjälper. Hur ska hon intyga det tyckte hon, hon ser ju inte hans anfall, hon tyckte man skulle gå på det vi säger. Vettig läkare det där, men så tänker ju inte myndigheter.
Ja det är ett pyttesteg i taget… hoppas de nu svarar fort. Skrev att jag inte vill ha telefonsamtal utan svar via mail, brukar inte respekteras men kanske…
Om du kollar runt på olika kommuner så kommer du att hitta liknande information som det som står på min kommun. Det behövs inga särskilda blanketter, det viktigaste är att man skriver ner sin historia samt ett personbevis.
Det jag tycker är skrämmande är att de som söker oftast får veta att det behövs ett läkarutlåtande för att kunna få en godman. Söker man själv behövs inte det… Om en personal, anhörig eller grannen söker - då behövs det. För söker man med läkarintyg så krävs det ett intyg för att kunna säga upp godemannen. Jag tror att många gör så här just för att man inte ska kunna säga upp sin godeman om det skulle bli tokigt. För har man läkarintyg, då sitter man i rävsaxen.
Fick svar från dem nu, gick fort i alla fall, tillskillnad från andra delar av komunen.
"
Om man söker god man själv, behövs inget läkarintyg.
Det är tingsrätten som fattar beslutet om god man ska till eller inte, och lagen säger att god man kan man få p g a psykisk störning, hämmad förståndsutveckling, ålderssvaghet eller liknande.
I ditt fall skulle då funktionshinder vara eller liknande.
Nu är det ju så att alla med funktionhinder eller sjukdomar eller äldre inte är i behov av god man. Man behöver då beskriva hur funktionshindret påverkar vardagen, och varför man behöver god man.
Ibland är det då bra med ett yttrande från handikappkonsulent eller liknande. Det kanske finns någon utredning tidigare som går att bifoga ansökan."
Men med tanke på att jag har ADHD så bör det ju knappast vara några problem eftersom just dessa saker med skonomi, ha koll på alla papper etc. är en så stor och tydlig funktionsnedsättning vid den diagnosen.
Vad är en handikappkonsulent?
Ska maila tillbaka, denne erbjöd sig tom. att ha ett möte med oss för hon inte är sjuk så ofta, men jag fick maila och ställa frågor också. Ska fråga om det nu är så att vi visar "yttrande" eller liknande från någon om det jämställs med ett intyg.
För yttrande kan säkert PO komma med eller ännu bättre vårat ideela ombud som har jobbat stenhårt med att få rätt hjälp åt oss och ringer och skäller på alla överallt. För hon är pensionär och då blir det ju inget läkarintyg heller.
Vad bra att det gick fort för en gångs skull! :-)
Hoppas att allt kommer att rulla på nu så ni slipper mer krångel..
jupp, så jag ska be PO att kontakta denna person istället och se om de kan boka in möte med oss alla så vi får vår info snart. Det verkade som om den kontakt som PO tog var med en som de haft kontakt med tidigare men hon jobbar bara halvtid och man kan kanske tro att det beror på sjukdom. Vet ju själv hur lätt jag blir lite extra dålig och måste vara hemma.
Så det kanske är lättare att orda en eftermiddagstid med en annan som jobbar 100% också. Så nu finns det hopp igen. 6mån kvar tills PO troligen ska avslutas och vi måste hinna så mycket som möjligt på den tiden.
Man kan hinna mycket på 6 månader.. Hoppas att ni får mötet rätt så fort så att det ordnar sig för er..

oj vilket strul.
Men skönt att de är på väg att lösa sig för er.
Hoppas verkligenn att ni får världens underbaraste godman .
Lycka till.
// Liinda
*8 Det kan dom inte få..Jag bor i Gislaveds kommun..

#9: höhö. Men ville inte du jobba i en annan kommun? ;P
// Liinda
Blir en aningens för långt tror jag.. haha

#11: Nu är du bara vrång.
// Liinda
äsch, är väl lika bra att flytta ändå, Skrutttis vi kommer imorgon så baka lite kaka, finns det gräsmatta utanför komunhuset i gislaved där vi kan sätta upp vårat tält ;)
*13 hmpf
*13 Jag vet vart bakdörren är så jag kan släppa in er där.. haha

#14: pusspåre.
// Liinda
nu fick jag meddelande att personen vi skulle träffat de där 2 gångerna tidigare är sjukskriven tom. nästa vecka… då kan vi boka ny tid. Vet inte om det är PO som tror att vi gärna vill träffa just den personen eller att det är lättast för de har kontakt med den, men jag ska maila PO och säga att vi heldre vill att man bokar ny tid med den som jag fick svar från när jag mailade in min fråga om intyg. Hon förstod nog när jag skrev att den vi träffat blivit sjuk 2 gånger. För hon kommenterade med att hon inte blir sjuk så ofta.
JAg tycker det är dåligt att det tillåts att dra ut på tiden så länge, när de vet hur akut vi behöver hjälp så får vi inte ens ett infomöte. om 3 veckor kommer vi vara upptagna några veckor för att slappna av från allt och ta mental semester, då har vi bestämt att vi inte ska hålla på med möten som inte är urakuta, även om det är akut så måste vi få lite semester från att jaga folk osv. De går säkert också på semester då.
Läste mailet jag fick och då var det ledarmoten i överförmyndarnämnden som svarat, hon är ju politiker är det dem som svarar på frågor om uppdraget?
Hade uppfattat det som att den andra personen var någon tjänsteman eller liknande som skötte pappersarbetet.
Men IDAG blev mötet av… Började med att jag var på ett annat möte på förmiddagen och det blev stressigt så vi kom lite sent, men PO mötte oss utanför så till själva möte med GM var vi i tid.
Skulle försöka komma in då var det en hög kant in till ingången men jag kom in ändå med hjälp av sambon och PO, väl inne var det en halvtrappa, visserligen med brant ramp så även där kom jag in. Jättepyttesmal hiss var nästa hinder men jag kom in med rullsltolem men några få cm till godo.
Mötet blev kanonsuperbra, så trevlig människa trots att hon var socialdemokrat som sambon sa ;)
Vi fick massa info och det bekräftade det skruttis sagt om intyg, att byta GM, avsluta osv. Våran ansökan hade däremot inte kommit in, och jag vet att jag skrev rätt adress. Men allt är sparat på datorn så jag fick hennes direktadress att skicka allt till igen och så ska hon kolla och höra av sig om det behövs yttrande från någon, men vi kan ju beskriva våra problemområden så bra att det inte var säkert att det behövdes någon mer info från en utomstående. Detta yttrande var inte att likställa med läkarintyg så vi kan avbryta när vi vill ändå.
Fick info om att våra närmaste anhöriga ska tillfrågas vad de tycker, det kändes lite jobbigt eftersom mina föräldrar som det i mitt fall gäller bor 30ml bort och inte har någon insyn i vad som sker i mitt liv mer än att det är jobbigt. De vet troligen inte ens om att jag har ADHD. Men nu när ansökan inte kommit in kunde vi skriva att vi inte vill att de ska kontaktas så gör man inte det heller.
Inte för att det är hela världen men det känns bara onödigt att informera dem, tror inte de skulle ha något emot det eftersom de vet att jag har svårigheter, morsan medverkade tom. i min adhd utrening och pratade med psykologen. fast utan att veta varför hon ställde alla frågor ;)
Men det känns bra, ändå. De sa att det är helt ok att jobba på det sättet vi önskar, att vi är delaktiga i allt och inte får en som tar över alla räknignar och post utan att vi är med i alla moment. Eftersom det är meningen att vi ska hitta rutiner så allt funkar. Kanske är det tom. så att om vi får hjälp med alla blanketter och ansökningar så skapar det kraft och möjligheter att vi kan sköta ekonomin helt själva.
Tog upp mitt senaste blankettstrul också och hon tyckte att det var ett bra exempel. Tog reda på om vi skulle få bostadsbidrag förra månaden för ansökan skickades in då. Meddelade soc att vi troligen inte skulle hinna få ett beslut men fick pengar ändå, så då trodde jag att beslutet skulle komma sen. Så som csn gör, tar beslut och 2 veckor senare får man papper.
Så nu på soc-ansökan skrev jag att vi ska få 1100kr av FK, men kom på inatt att jag kanske rört till det igen, gjorde det förra omgången när vi sökte. Så jag mailade FK och de bekräftade att jag rört till allt. Vi har inget beslut än och det lär dröja 1 månad till. *suck*
Men jag mailade sochandläggaren och fick svar direkt så det löste sig nu, annars hade vi fått söka igen och strula ännu mer. Vi har redan massa överklaganden som ska omprövas men vi inte fått papper eller pengar från soc.
Ja jösses… men det kändes jättebra nu i alla fall. Ska skicka in papprena igen och så lovade hon att höra av sig när papprena kommit in och om det behövs ett yttrande. Hon förstod att vi vill sköta kontakten via mail eller personligen det var kanonbra :D
Var nog tur att vi fick träffa den här personen istället för den vi skulle träffat. Kunde inte blivit bättre. Så förstående och vettig :)
Vad skönt att höra! Vad glad jag blir.. 
Du ska se att allt ordnar sig till slut. Men det här med att ingen anhörig kommer att höras kan hon inte lova, det är tingsrätten som avgör det. Så det beror på hur den handläggaren tänker.. Ibland går det och ibland inte.. Så bli inte besvikna om det händer..
Hade jag bott lite närmare hade jag kommit och firat med er! haha
jasså? Är det så tom, ja hon sa att om man meddelade skriftligen vid ansökan att man inte ville att anhöriga skulle kontaktas så görs inte det.
Sen är det som sagt inte hela världe, handlar mer om att jag är mån om mitt privatliv, tycker inte mina föräldrar har med den saken att göra. När morsan kontaktades av psykolog så snackades det nämligen vidare, hon är duktig på att inte veta vad man säger och inte säger. Så gången efter jag var på besök i hemstaden så trodde alla att jag gått i terapi osv. Villket jag inte bryr mig om ifall de tror men hon är duktig på att snacka med folk som inte har med saker att göra.
Men vi får väl se, vad grundar tingsrätten ett sådant beslut på? Är det om man verkar "klar" i huvudet eller? Är mest nyfiken hur man kan ta ställning till sådant.
Nej, det är nån slags praxis dom har. Vet inte varför.. I början när jag startade min "karriär" så var det aldrig nåt sånt men det har kommit mer och mer genom åren.
Jag har tjafsat med dom en gång för både jag och min Hm tyckte att det var till att gå över gränsen men vi fick ge oss.
ok, ja det är intressant att det är så mycket som är så hängande i luften, oklara regler som ibland tillämpas och ibland inte.
Kanske inte så konstigt att det blir sånt kaos ibland och rörigt.
Kan bara hålla med.. Det skulle faktiskt vara skönt om det vore en egen myndighet och att godmanskapet ett yrke med klara regler och inget av godtyckande.