Årsredovisning
Hittade en bra sida som Helsingborg har om vad en årsredovisning ska/bör innehålla..
Det finns även info om arvodet längst ner på sidan som kan vara matnyttig. :-)

Bra sida med heltäckande information. Dock är trenden nu att det inte längre kommer krävas att man ska sända in samtliga allegat utan enbart vissa s k "nyckelverifikationer", t ex hyresavi och kontoutdrag. Anledningen till detta är helt enkelt att ÖF drunknar i papper och att granskningarna därmed blir försenade eller bristfälligt utförda.
Detta kommer t ex att ske med årsräkningar i Göteborg från i år, alltså 2009, om jag fattat saken rätt.
Sedan har vi ju också lite udda fall som Skövde där de inte vill ha in några allegat alls utan gör en rimlighetsbedömning på huvudmannens utgifter/år. Mmm…det är säkerhet för HM, det…not! 
*1 Så har vi haft det i min kommun i alla år.. Hyresavi, elen, större inköp, försäkring osv. Vi skickar aldrig in allt till Öfm.
Bara som upplysning kan jag tala om att just Götebrg är en väldigt tung kvarn för sina godemän. De har en massa krav som inte andra kommuner har.
Den enda fördelen med Göteborg är att där måste alla Gm ha utbildning.
I Växjö är dom riktiga bakåtsträvare..Dom accepterar inga andra redovisningspapper än sina egna. Där får inte Gm använda dataprogram tex till bokföringen. Papper och penna är det som gäller. Dom har inte rätt att neka andra sätt att redovisa men dom gör det ändå.

Jaså, har ni det? Vad bra i så fall! Jo, Göteborg och Stockholm är ju de kommuner som ställer störst formella krav på sina godemän. Det beror ju på att ÖF i dessa storkommuner har en större administrativ apparat till sitt förfogande, vilket i sin tur beror på att det finns så många huvudmän i dessa kommuner. Dessa ÖF ligger också närmast lagstiftarens ursprungliga intention i sina krav på uppföljning och dokumentation från GM/FV. Men jo, det känns som om de dignar lite under dokumentationstyngden och det här underlättar ju helt klart för oss som är GM/FV i Göteborg.
Det är rätt många kommuner som vägrar acceptera redovisning via dataprogram tyvärr…
*3 Ja, det är många som vägrar, fast dom får egentligen inte neka till programmen. Man får redovisa precis som man vill, huvudsaken är att det är på heder och samvete..
*Puffar upp* om det finns fler nya GM som har lite ågren inför årsredovisningen. Här är en bra länk.
Även om jag sparar allt så är jag lite orolig att upptäcka att jag missat något viktigt först när det är dags att göra den nästa år.
Och ska verkligen kopior på alla hyresavier,tv, telefon fakturer etc med??
Urklipp från innehållet i årsredovisninglänken
"Hyra. Medsänd hyresavier samt bevis på betalning.
TV/telefon/el. Medsänd räkningsunderlag samt bevis på betalning.
Vårdkostnader/sjukvård/medicin/tandläkare. Medsänd räkningsunderlag samt bevis på betalning. "
Jag brukar skicka med det sista kvartalet… det räcker. Men jag vet att det finns Öfm som vill ha alla kontoutdrag, fast det är ju en viss skillnad. :)
Åhå, det är lite olika där med som med allting annat. Det borde jag anat! 
Då blir det till att höra med Öfm helt enkelt.
När ens HM går till läkare och sånt själv och vill ta det från "fickpengarna". Då behövs väl som vanligt inte det kvittot?
Då behövs inte kvitto, det stämmer. Men varför vill h*n det från fickpengarna?
Hm vill betala det vid luckan som vanligt. Tycker att jag plockar bort mkt som han fixat utan problem tidigare.
Får du det hemskickat som en faktura? Eller kvitterar ut det i kontanter?
Vad är det du undrar om man får det som faktura? Hänger inte med nu…
Om du har en HM som fixar att gå till läkaren själv hur löser du det med betalningen då?
De pengar som Hm har på sitt eget konto eller som fickpengar är hans egna. Vad han gör med dom behöver inte redovisas alls. Om han får 700 kr i veckan tex så redovisar du at han får det, inget annat. Får han 3000 i månaden så räcker det att du fyller i den summan.
Om han sen går på bio, till läkaren eller köper strumpor för alltsammans är hans ensak, det har inte Öfm nåt med att göra.
Jag menade såhär: När du frågade innan om varför HM skulle vilja betala läkarbesöket av fickpengarna så undrade jag hur du annars brukar göra om HM inte tar det från fickpengarna.
Jasså! Jag verkar vara ovanligt trög i dag.. Sorry! 
Då sätter jag in kvittot i pärmen och sen har jag en flärp som jag har döpt till "Sjuk och Tandvård" i redovisningsprogrammet. Där bokför jag det.. Men såna kvitton brukar jag aldrig skicka in till Öfm.. Vill han se dom får han be om dom och det har aldrig hänt. :)
Antingen får jag en räkning eller så betalar Hm själv och jag sätter in pengarna till honom efteråt.
Blev det rätt nu?

Nu blev det kristallklart!! 
Kör du fortfarande med båda redovisningsprogrammen, Skruttis? Har du bestämt dig för vilken du gillar bäst av dem?
Tänk att jag fick till det! Annars hade jag ta mig 17 gått och lagt mig igen.. haha 
Jodå, jag tragglar med båda.. Det dyrare verkar vinna i längden faktiskt. Men det är klart, det är gjort för dagens datorer och det andra har inte uppdaterat sin programvara på 4-5 år tror jag. Godman.se har en bra redovisning, man behöver bara skriva ut årsredovisningen mm, bra uppdateringar.. Men som sagt, lite dyrt för att jag ska tycka att det är värt alla kr. Men jag är ju bortskämd med det andra programmet som inte kostar mycket.. Som inte är lika smidigt.. Så det beror ju på vad man föredrar.. Som det verkar kommer jag att behålla Godman.se. 
*s* Det är lätt att missförstå varann i mail och inlägg.
Var inne och kollade på instruktionsfilmerna på Godman.se. och det ju bra ut. Fast jag håller med om att det är i dyraste laget. Hmm. 
Håller man stenkoll på det andra så fungerar det lika bra. Eller nåt sånt…Beror lite på hur kräsen man är. :)
Ibland kan man få en differens i saldot och då har inte programmet räknat med det ingående saldot sen året före. Det finns en del småfel i och med att det inte är uppdaterat på så många år. Men har man inget emot att dubbelkolla och att det hänger sig ibland så duger det gamla..
Differens i saldot
nja ska nog satsa på det andra programmet.
Det dyrare är faktiskt säkrare.. Det andra har dom uppdateringar för överförmyndarna bara. Varför fattar jag inte för det är ju lika viktigt för oss att det fungerar som det ska.
Jag har fått veta i dag att det kommer att komma en stor uppdatering efter sommaren på det billigare programmet.. Återstår att se hur stor den blir.