Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1800 ggr
buzz
2009-06-16 23:43
0

Fonder

Brukar ni söka fonder till era HM som har det knapert?

Vilka har ni sökt isåfall och har det blivit någon utdelning?

Det brukar vara lite annonser på fonder att söka i vår dagstidning men jag har för mig att det brukar vara på våren.

[Norum]
2009-06-16 23:47
0

På biblioteket finns en förteckning över alla fonder.. Visst kan man söka fonder men det är inte meningen att vi ska göra det. Det ingår inte i uppdraget.. Däremot har jag bett anhöriga att kolla upp fonder men det har aldrig gett nåt.

DodeN
2009-06-16 23:57
0

Men om man inte har anhöriga som kan söka åt en kan man inte få hjälp med det då om det tex. är för specifika saker?

buzz
2009-06-17 00:17
0

Min gamla farmor fick alltid utdelning från tre olika fonder. Strax innan jul kom de och hon kunde inte börja handla julklappar och julmat innan de kom. Obestämd

Till saken..HM har ingen som kan hjälpa till med detta. Trodde att det var GM som skulle göra det…

[Norum]
2009-06-17 09:19
0

Nej, vi ska inte göra det, men vi får… Om vi gör det får vi inte redovisa tiden, utan då får vi göra det på vår fritid så att säga. Jag antar att det är för att det tar en förskräcklig massa tid och eftersom det inte ingår i uppdraget så skulle vi behöva begära extra ersättning för det. Och då skulle det bli för dyrt, särskilt om alla Gm skulle göra så. Så egentligen är det upp det varje Gm, bara man vet om att det är fritiden vi ska göra det på.

[Norum]
2009-06-17 09:46
0

Jag glömde.. Det finns någonstans nånting dit man kan skriva och berätta om sin Hm:s problem. Tex att han är rörelsehindrad och är född i Turestad, hans föräldrar kommer från Värmland och Haparanda. Han har dålig ekonomi och är väldans isolerad men skulle må så mycket bättre om han fick komma till ett sommarkollo tex. Då letar dom upp vilka fonder som man kan söka! Glad

På så sätt slipper man själv sitta och traggla igenom alla X-antal tusen fonder.. Fråga på biblioteket, dom borde veta.

För det finns ju fonder som delar ut pengar om man är född på en viss ort, om föräldrarna är födda i ett särskilt län eller om mamman var ensamstående och gud vet allt. Kan ju vara värt ett försök.. ?

annicabjo
2009-06-17 10:24
0

Har sökt, ingen utdelning fast de lever på svältgränsen

Annica

Annica

DodeN
2009-06-17 10:31
0

här finns två sådan som skruttis pratar om http://www.globalgrant.com/cgi/swe_new/gg.cgi?language=swe&page=start_swe.html

http://www.stipendier.se/

Jag har en vän som sökte fonder för resa pga. funktionshinder och fick 10 000kr för en veckas utomlandsresa med assistent, jag åkte med som assistent den veckan och vi betalade ca 1000kr var extra.

Edit: Jag gjorde om dom till klickbara länkar. Åsa

buzz
2009-06-17 13:15
0

Tack för tipsen och länkarna. Skrattande