Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etiketttankar-funderingar
Läst 6085 ggr
kAJSA74
5

Problem med Godeman

Jag vet inte vad jag skall göra med min Godeman.

Jag känner mig så exstremt motarbetat av henne.

I korta drag.

Jag fick pengar retraktivt nu från AFA -försäkringar en större summa pengar. Jag har skulder hos Kronofogden men som sagt så kände jag att det våre bra att få betalt en del andra saker nu när det fanns pengar. Jag har valt Godeman av egen fri vilja för att få hjälp och stöd i ekonomin som gick käpp rätt åt skogen.

I går var jag på en utställning på en annan ort. Min dotter skulle gemensamt med min Vännina gå ut med familjen hundar. Då min dotter tappat bort sin nyckel fick jag smått panik. Min dotter Sov över hos en kompis så min väninna kom ditt och hämta henne. Min dotter leta ju efter nyckel men hon kunde inte hitta den. Då kände jag bara att jag måste ringa min godeman så hon kunde komma med pengar till Låssmeden som min vännina kunnde fixa innom en halvtimme skulle de komma men det skulle ha betalt med en gång. 1500kr. Min vännina hade inte de pengarna så jag fick lov att abryta det jag höll på mig köra 25 mil hem hem för hundarnas skull. Hon tyckte det var onödigt att betala låssmed.

Men det värsta av allt var att hon ringde Social jouren. Hon påståde till dem oro över barnen. Pratade en stund med Soc jouren på väg i bilen. Jag försäkrade att barnen hade omvårdnad.

När jag kom hem ringde jag godemanen och frågade varför hon ringt soc Jouren. Hon säger då till mig var att hon ringt ditt för att polisen skulle go in och öppna dörren för hundarna.

Senare på kvällen ringer Soc Jouren för att avsluta samtalet och då får jag reda på att de struntar helt i husdjur. Utan att oron riktat sig till barnen endast. Då får jag veta att GM sagt till Soc jouren  att jag inte skulle ge mina barn tillräckligt med mat för att hon inte sett på kontoutdraget att jag handlat i matbutiker. Jag tycker inte om att handla med kort så ofta tar jag ut pengar och betalar maten med. Sedan har jag fått matvaror och så av mina föräldrar. Sålt smådjur och andra saker på blocket.  Så visst får mina barn de som de behöver.Nu kommer detta gå vidare till Soss på komunen. Jag känner mig så himla kränkt och ledsen. Min GM har gått bakom ryggen på mig vid flera andra saker också. Till exempelt spärra hon min telefon för betal samtal och Mobil. Efter en vecka fick jag en behörighets kod från Telia. Men de ställde till det då jag skulle få tag i mina barn som bara har mobil. Då jag inte hade pengar på min egna mobil. Jag är för feg för att fråga sätta det hela så jag fan mig i det. Hon har hotat mig med förvaltning om jag inte sköter mig. Jag känner det hela som mycket obehagligt. Jag känner att jag blir med skälpt än Hjälpt av henne. Vad kan jag göra? Jag vill inte leva med en sån ständig kontroll vad jag gör av minsta lilla krona. Nått privat liv vill jag ha.

Enda anledningen till att jag valde att ta GM var att jag behövde hjälp att få ordning på den ekonomiska sistuationen jag pajat. Jag bad min läkare på Pysk att hjälpa mig att skriva ett intyg. Jag lider av ätstörning och ångest därför är jag sjukskriven,

Trotts min ätstörning är jag väldigt noga med att barnen får de dom skall ha. Jag blir så ledsen och arg att det kommer att bli problem med soss. Det är inte första gången sist anmälde Kronofogden mig för hon tyckte att det var synd om barnen för att jag hade många djur och det var rörigt hemma. Utredningen då tog 5 månader av helvete och Kontroll från Soss. Prata med Skolan osv. Jag mådde så himla dåligt då jag gör allt för barnen, Ställer upp barnen i deras fritidsintressen mm Sen om jag lever de vekor barnen är hos sin pappa. På svält kost för att ha råd att ge mina barn de som alla andra barn får.

jag behövde få skriva av mig inlägget blev så mycket längre än vad jag tänkt mig.

Men kan jag säga upp denna hemska "Elaka man" (godeman)? skulle hellre låta mina pappa att hjälpa mig sköta ekonomin. Känns inte som jag får hjälp.

Ett av mina stora problem är att jag har svårt att utrycka mig genom att prata för jag behöver lite tid för att tänka igenom saker. Jag är rent av rädd för tanten som är min Godeman. Känner mig som en omydigförklard litet barn.

[Norum]
0

Oj, vilken sits du har hamnat i! Jag har lite ont om tid just nu men jag kommer att skriva mycket mer till dig om några timmar, lovar. Glad

Först vill jag bara säga att du mycket lätt kan byta godman. Har du frågat din pappa så att han tar på sig det hela? I så fall kan du bara skriva ett brev, rakt upp och ner att du vill byta ut din godman och att din pappa har accepterat uppdraget. På så vis har överförmyndaren bara att skriva över uppdraget på din pappa. Tar 5 minuter..

annicabjo
0

Verkar lite rörigt alltihopa måste jag säga, men tror du inte att ni missförstår varandra i mycket? Jag har svårt att tro att en person (godman) avsiktligen vill jävlas med sina HM eftersom det inte leder till något gott att göra så.

Jag har aldrig råkat ut får någon sådan i mitt yrke och jobbar inte på det sättet heller, men som skruttis säger ta kontakt med ÖF och begär en annan istället som vi då får hoppas har ett annat synsätt på sitt uppdrag.

Annica

Annica

kAJSA74
0

Visst kanke vi missförstår varandra men jag har försökt att förklara för henne situationen. Men hon tolkar ju saker som fan läser bibeln. När jag fick henne se något annat inlägg här på saiten. Sa hon typ om jag inte skärper mig så kan det bli tal om förvaltarskap. Kan en godman bara helt på eget insativ utan att fråga mig bara spärra min hemtelefon för mobilsamtal till exempelt? Hon berätta det inte ens jag bara märkte det då det inte gick och ringa efter någon vecka fick jag en kod för telia som talade om att spärren satts in och jag fick en behörighets kod.

De tycks verka som min Godeman tror att hon har ansvar för mina barn. Och lägger sig i vad jag köper till dem. Jag och barnens far delar på dessa kostnader, Barnen bor hos oss varannan vecka.

Vad har egentligen en Godeman för uppdrag? De är ju inte så att jag är förvirrad så jag inte kan ta hand om min ekonomi. Utan jag valde de här med Godeman för att kunna få avlastning vad det gäller kontakt med myndigheter, Banker osv

Jag har inte frågat min pappa om han vill hjälpa mig utan vi valde en utomstående för vi tyckte det kändes bättre. Man vill ju inte bli beroende av sina föräldrar hela livet.

[Norum]
0

Att byta från godmanskap till förvaltarskap är inte en helt lätt process.. Det ska manglas via advokat, läkarintyg och tingsrätt. Så det kan inte hon bara bestämma sig för.. Men hon kan bestämma sig för att söka, det kan hon. Sen hur resultatet blir vet ingen på förhand.

Vad du köper till dina barn eller till dig själv för de pengar du har i plånboken angår henne inte..

Hur det fungerar med godman är hur komplext som helst, men jag har en hemsida du kan läsa igenom, om du vill och orkar. Glad 
Där står det mesta, man kan omöjligt få med allt men det är en hyfsad fingervisning om vad som gäller.

Även om du har godman så är det du som bestämmer! Du har kvar din "rättshandlingsförmåga" som det så vackert heter. Alltså din bestämmanderätt. Däremot kan vi "gå över huvudet" på dig om det är för ditt eget bästa.. Men då har man som regel kontaktat överförmyndaren och fått klartecken, det kan finnas många situationer och diagnoser då man måste göra så. Läs mer här..

kAJSA74
0

Jag har läst på din sida.

tusen tack.

Tyvärr är man för dåligt informerad av saker ting.

Jag skall prata med min Pyskolog i morgon. Hon kanske kan hjälpa mig vad jag skall göra

[Norum]
0

Det här med godmanskap är en hel djungel, så det är svårt att hitta rätt. Var inte rädd för att fråga! :)

LiindaH
0

Vad arg man blir när man läser hur godemän better sig.
( tur att de finns bra godemän som väger upp dom dåliga ).

Jag har tyvärr inte koll på GM världen.
Men jag hoppas innerligt att det blir bra för dig.
Du får gärna berätta hur det går.

Vi finns här iallafall.

// Liinda

[Norum]
1

*7 Det finns inget som uppväger en dålig godman. För den som har en gm som inte gör sitt jobb, har det inte bra..
Det finns skräckexempel så man bleknar. Skrikandes

Det enda man kan göra är att försöka få ut information både till godemännen och till dom som har en godman om hur det ska vara i en perfekt värld. Och det är inte det lättaste..

LiindaH
0

#8: Jag menade mera att man hör en del om hemska GM, och sedan finns de folk som berättar så mycket bra om sina GM att man känner ett hopp om att det finns mänskliga GM också.
Självklart finns det stora Nötter till GM ( även andra "arbeten" ) .
Tyvärr tror folk att dom kan bete sig hur dom vill.
Man kan inte göra mkt annat än att försöka uttrota dom jäklarna.

Men för att folk ska få lite mer hopp om GM så måste man höra om de bra sakerna också.

Jag hoppas att denna GM får sig en rejäll utskällning, dock fattas det så mkt GM och KP så jag tror inte denna kommer bli bättre.
Kanske att TS får en ny Gm, eventuellt hennes pappa i detta fall.
Vilket är bra att hon kan få stöd från annat håll.
Men jag tror nog denna GM kommer få en annan brukare, och utsätta andra för ett rent Helvete.
Det är verkligen jätte tråkigt, men vad kan man göra för att förhindra dessa människor ?

// Liinda

[Norum]
0

Håller med om att det är de som missköter sig som man hör talas om.. De som gör det dom ska är det tyst om. Sorgligt nog men så fungerar det.

Utbildning! Klassa det som ett yrke! Släpp inte igenom kreti och pleti som godemän! Ge huvudmännen en röst och lyssna när de klagar! Det är nog de sätten man kan komma åt det hela, tror jag..

kAJSA74
0

Ja ni. Var hos min terapuft jag litar på mycket idag min GM hade tagit kontakt med henne. Frågeställningen var hur mycket hjälp jag fick. Jag har rätt mycket djur hemma och min GM och även andra regerar på det. Djuren sköter jag efter alla konstens regler. När mina barn är här sköter jag dem. Den enda jag missökter är väll mig själv i sånafall. Har väll blivit lite som en överlevnads konstnär.

Alla har så beskymmer över mina djur. och Min röra hemma. Bor i en 2rok med mina tre jyckar samt x Hamstrar. Både Barnen och jag älskar dessa små djur. Har lite uppfödning på Hamstrar.

Nu har min damsugare blivit skrotat skrev då detta till GM hon sa till min terapuft att hon hade kommit överens med min boendestödjare att det inte var någon ide att skaffa en ny. Pengar finns om inte kronofogden skall sno åt sig dem. Det är ingen ide att damsuga så långe jag har mina Hamstrar utan det måste till en rejäl rörjning och mina saker måste kastat ut inkl hamstrarna.

Jag är så medveten av att jag har förmånga hamstrar Djur har alltid betytt mycket för mig. Många säger att jag får välja hamstrna eller barnen. Man blir bara så ledsen. Klart att jag väljer mina barn som betyder allt för mig. Men det är ju inte bara att slänga ut sina djur heller.

[Norum]
0

Det är svårt sånt här.. Godemannen får inte neka dig en damsugare om du har pengar till den, pengarna är dina och ingens annans. Så behöver du en damsugare och du har pengar bör du få köpa dig den.

Det här med djuren.. Förstår att det kan svida. Även där får inte godemannen tvinga dig till något, om det inte är en sanitär olägenhet. Då är det ju mer eller mindre tvunget, särskilt med tanke på barnen. Kan du inte sälja hamstrarna då, kanske behålla bara ett par stycken?

Men vad gör din boendestödjare då? Dom är ju till för att ge dig en spark därbak så att du sköter städning och sånt..

kAJSA74
0

De är en riktigt soppa allt.

Djuren är ingen sanitär oläghet har haft djurskyddsinspektionen (de heter inte det nu ) här för ett par månader sedan. Och det hade inget att anmärka på. Fler djur har det inte blivit.

annicabjo
0

Ja du Kajsa det är inte lätt att vara alla till lags men du och din godman kanske kan mötas på halva vägen jag tror nog att hon vill ditt bästa och det är hennes skyldighet att försöka se till att det blir så, vare sig du har djur eller inte och dina djur kanske kräver mycket av dig som du kanske inte alltid har ork till att klara av, barnen kräver ju sitt också och ibland måste man prioritera fast man inte vill det, du kanske ska prioritera dig själv först. Och sina skulder bör man ju se till att få avklarade, "kronis" snor inga pengar som de inte har rätt till att ta.

Du kanske ska be din GM att höra sig för om skuldsanering det är tufft i några år men tror att det kan vara värt att försöka så att du sen kan gå vidare utan skulder.

Sen vore det väl bra om boendestödjaren får klara "papper"på vad du ska ha hjälp med och att de peppar dig att orkar att uppnå dessa mål.

Annica

Annica

Kramis65
0

Man blir ju mörkrädd på folk, så klart det behöver dammsugas med så mycke djur. Kramar om och hoppas du får tag i en vettig GM

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!