Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1029 ggr
[Norum]
0

Förvaltarskap eller inte

Jag är godman till en kille som knappt är kontaktbar. Han förstår vad man säger och så men pratar inte själv. Hans föräldrar är engagerad i hans väl och ve och det känns bara så skönt. :-)

Men egentligen så skulle jag söka om förvaltarskap just för att han inte kan ta egna beslut och är myndig. Det finns ju ingen som kan bestämma för honom om nåt skulle hända. För ingen har bestämmanderätten.

Problemet (om det nu är ett problem) är att föräldrarna känner det som att dom tappar kontrollen, vilket dom egentligen inte har nu heller, och jag förstår dom. Men skulle jag söka om förvaltarskap skulle jag känna det som att jag kör över dom och det är ju inte meningen. Samtidigt som min Hm hänger lite löst ibland känner jag det som…

Vad göra?

LiindaH
0

Kan du inte sätta dig ner oh förklara de där med förvaltar grejjen lite mera invecklat med dom, så dom förstår lite mera.
Jag skulle nog försöka den vägen innan jag gjorde något.
Men om du sedan ser hur illa det är skulle jag nog rådfråga lite högre platser.

// Liinda

Desideria
0

Knepigt läge!

Va skapar det för problem som du ser det, att du är Gm i stället för Fv?

Är det detta med samtycke? Jag menar att du inte kan få samtycke av honom?

Känner du att det är saker som du inte kan göra för honom som Gm, men som Fv?

[Norum]
0

Det sker väldigt mycket runt omkring honom just nu.. omorganisation med personal bland annat. Jag känner att efterson ingen har bestämmanderätten så kan det väldigt lätt bli så att han blir överkörd i vissa beslut.

Desideria
0

Hm ja som sagt knepigt. Jag tycker ändå att du som Gm borde kunna tillvarata hans rättigheter ändå - utan ett förvaltarskap, men som sagt - det är ju knepigt det där!