Eu-valet
Läste en insändare i dagens tidning. Det var en godman som var riktigt arg för att hennes brukare inte kunde rösta, för att de i så fall var tvugna att ha id-kort. Men varför har dom då inte id-kort? Det behöver man ju lite då och då..
Jag har då skaffat det till mina brukare.

Men hallå… Man behöver inte ha ett id-kort för att kunna rösta varken i Eu-valet eller något annat val. Det räcker med att man har någon med sig som kan gå i god för en. Det gjorde jag vid förra valet, hade en kompis som inte hade något id-kort. Då antecknas mitt personnummer bredvid hennes i röstlängden när hon lämnar sin röst i vallokalen, inga problem alls. Det FÅR inte vara några problem alls.
Den gode mannen var ute och cyklade.
Tycker det är synd att tidningar publicerar såna insändare som sprider falska rykten.
Sedan, din reaktion, klart att det är konstigt att h*n inte tidigare sett till att fixa id-kort, det är ju som du säger något man ofta behöver, t ex på banken. Dock inte i Eu-valet.
Envishet och drömmar
Då var det ju helt fel det som stod i insändaren! 
Ett id-kort underlättar otroligt mycket, särskilt om man har en brukare som är någorlunda självgående. Minns särskilt en Hm som var mäkta stolt över sitt id-kort, kände sig mera vuxen av det. Små medel, stor reaktion.. 

Ja det var ju det jag menade, det är helt fel. Det är dock inte första gången jag hör om det men det är ju pinsamt av honom/henne att uttala sig i rollen som god man om man inte ens kan ta reda på en sån sak. Vad kan man då ta reda på?
Jag förstår den reaktionen, att känna sig vuxen av att ha ett id-kort. Kommer ihåg hur vuxen jag kände mig när jag för första gången såg mitt körkort, det var inte bara vilket rosa plastkort som helst utan en bild på mig på ju.
Envishet och drömmar
Jag var stolt så det pöste nästan över när jag fick körkortet. 
Man måste förstå att det är människor man har att göra med, bara för att dom har särskilda behov så är dom ju inte utan känslor och stolthet..

Citerar ur Handledning: Röstmottagning i vallokal, val till Europaparlamentet 7 juni 2009. Det är alltså handledningen som ges ut till alla som ska jobba som valförrättare (de som tar emot och prickar av en i röstlängden och ser till att man inte fuskar och snor två kuvert eller något annat tok). "Om väljaren inte har med sig en id-handling kan någon annan person i lokalen gå i god för väljaren. Då måste den personen kunna visa en id-handling. Anteckna personens personnummer i rutan under Intygar i röstlängden"
Envishet och drömmar
Ha! Tänk om jag visste vem det var som skrev insändaren..

# 6. Tänk om jag visste vem det var som skrev insändaren… Då hade jag skällt på honom/henne.
Envishet och drömmar

Hittade en annan sak i samma skrift som kanske kan vara av intresse. "Om en funktionshindrad väljare inte kan komma in i lokalen kan röstmottagarna hämta upp rösten utanför lokalen, om det kan ske på ett tryggt och säkert sätt".
Envishet och drömmar
*8 Det var som.. Då finns det ju inga hinder alls att inte alla kan rösta. 

# 9. Sen finns det ju poströstning och budröstning också… Enda hindret jag kan se är om man inte är intresserad av att påverka sin framtid.
Envishet och drömmar

Okej va bra, var lite osäker att skaffa Id kort till min HM men ska springa till banken och fixa det då?
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
*11 Det tycker jag absolut att du ska göra. :-)