Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etiketthem-stöd-kontaktfamilj
Läst 2940 ggr
LiindaH
0

Är du kontaktfamilj?

Har du vart kontaktfamilj någon gång?
Eller du kanske är kontaktfamilj just nu?

Om du inte är det, skulle du kunna tänka dig att bli det?
Om inte, varför inte?

Känner du någon som är det?

// Liinda

LiindaH
0

Jag skulle kunna tänka mig att vara kontaktfamilj i framtiden.
Det verkar vara väldigt roligt och man får hjälpa en annan förälder som behöver avlastning.
Kan alltid vara spännande att få hem en unge nån gång ibland och hitta på spännande saker tillsammans med den =)

// Liinda

mona43
0

Våran son vistas varannan helg hos en kontaktfamilj, han trivs jättebra där, både min son och kontaktfamiljens barn har nytta av varandra.

De hittar oftare på olika aktiviteter när min son är där, vilket gynnar deras barn också som lätt blir sittande vid dataspel i timtal.

Ja vad jag förstår så tycker de att det är messt possitivt, det kanske kan vara lite pysslande med lämpliga aktiviteter men det verkar fungera jättebra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Norum]
0

Vad bra att det fungerar. Jag blir så glad när jag hör att det är lyckat.. :-)

Hur länge har han varit där?

mona43
0

Omkring ett år nu.

"Ingen är felfri"

mona43
0

Vad som är viktigt när man har kontaktfamilj, eller är kontaktfamilj är att ha en bra och regelbunden komunikation vi vuxna emellan. Respekterar varandra, och kan då undvika missförstånd.

Det behövs många flera kontaktfamiljer, det råder en stor brist på många håll i landet. vi fick vänta länge innan vi fick våran.

"Ingen är felfri"

[Norum]
0

När ni ansökte om kontaktfamilj, fick ni ha egna önskemål då eller hur går det till?

mona43
0

Ja de var måna om att det var en familj som passade för barnet och familjen. Man frågade min son om vilka intressen han hade, om han ville ha barn i liknande ålder i familjen, och gillade djur, redan då vi skulle ansöka. Då visste de mera sedan vilken sorts familj som passade. 

Slutligen när det fanns en familj, fick vi träffa familjen.

Han fick sedan som en sorts inskolning hos dem, han hade möjligheten att vara där över en dag eller en natt till en början, för att bekanta sej och känna sej för eftersom. De var noga med att allt kändes bra för alla.

Även att kontaktfamiljen tyckte allt kändes possitivt och bra.

"Ingen är felfri"

[Norum]
0

Vad bra att dom var så noga och lyssnade på honom. Tänk vad fel det hade kunnat bli annars..

Måste vara skönt för dig och Per att få lite "semester" också.

mona43
0

Ja vi behöver ledigt från varandra både vi och han, dessutom tycker han att kontaktfamiljen är mycket colare än vad vi är Glad

Han lär sej också hur andra kan ha det, att det finns regler i alla familjer, och tränar den sociala biten.

"Ingen är felfri"

LiindaH
0

Glad man blir när man läser detta.
Skönt att han trivs med denna familj och att ni även trivs med dessa.

Kontaktfamilj verkar ju jätte bra att ha =)
Åh dom verkar vara bra.

// Liinda

mona43
0

Ja dom är guld värda att ha Glad 

Man kan vara rätt så säker på att bli uppskattad om man blir kontaktfamilj.

"Ingen är felfri"

LiindaH
0

men..

Vet du vad kraven är?
alltså, mer än dom jag skrivit?

// Liinda

[Norum]
0

*9 Säg den förälder som duger? haha

mona43
0

När man ansöker om att bli kontaktfamilj vet jag att de kollar upp i polisregistret om något står där, om man haft andra liknande uppdrag och hur det gått. Man skall också ha en stabil, lugn hemsituation. Samt ha ett rum som barnet har själv.

Man skriver också på en tystnadsplikt. När man ansöker om kontaktfamilj vänder man sej till socialtjänsten, i mitt fall fick jag träffa en handläggare först och berätta varför vi behövde avlastning, sedan kom hon på hembesök och träffade även min son, de ville också ha papper på hans diagnos från läkaren, och jag fick själv också beskriva i ansökan hur han fungerar. 

Kontaktfamiljen och jag kom sedan överens om när han skulle lämnas och hämtas, de skriver ned när han kommer och åker, vilka måltider och mellanmål han äter där. Sedan får jag kolla att det är rätt och skriva under papperet innan de skickar in det (månadsvis)

De berättar också om de fått lägga ut extra pengar på något de gjort, eller om han skall ha extra pengar med sej till någon aktivitet.

"Ingen är felfri"

Caspia
0

Jag skulle gärna vara kontaktfamilj till ett barn, men är bara 22 år, ensamstående och bor i studentkorridor, så det får bli i framtiden.

Envishet och drömmar

LiindaH
0

ja det kan också vara intressant..

Hur gammal bör man vara ?
Måste man ha jobb ?

// Liinda

Caspia
0

# 16. Tror att de frågorna besvarades här.

Envishet och drömmar

mona43
0

#17 Du kanske kan bli kontaktperson?

"Ingen är felfri"

[Norum]
0

Jag har också fumderat på att bli kontaktperson.. Har inte blivit av än.

mona43
0

Min son har en kontaktperson, de gör så många roliga saker tillsammans. Glad

Det behövs många flera kontaktpersoner Åsa! Du skulle passa jättebra!

"Ingen är felfri"

[Norum]
0

Vet inte om jag skulle passa.. jag mer mer en pojkflicka så i så fall ska det vara till en man. Jag får väl se till hösten kanske..

Jag vet att det är en jättebrist på kontaktpersoner, men det är stort ansvar också.

LiindaH
0

Skruttis, du skulle nog ha en äldre lite mer hårdhäntig man ;P

// Liinda

[Norum]
0

*22 Jag håller faktiskt med dig där, Linda. Jag är absolut inget för barnprat, väder, parfym och mode. Då är det roligare med motor, trädgård och datorer. Finns inte mycket "kvinnligt" i mig faktiskt.. Så är det bara.

mona43
0

Har frågat kontaktpersonerna som min son har haft, de har tyckt att det ofta gått jättebra och haft möjlighet att ta upp om något varit oklart. 

Det beror ju också på hur personen man skall hjälpa är, och hur ofta man skall ses. Ofta är det någon timma, eller några timmar i veckan, eller kanske mera sällan.

Många gruvar sej för ansvaret berättade handläggaren för mej, men det räcker ofta långt med sunt förnuft och att vara tydlig, berätta vad man får/kan göra och andra sådana praktiska saker.

"Ingen är felfri"

LiindaH
0

#23: höhö.. Men jag tror nog att du skulle bli en bra kontaktperson =)

// Liinda