Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövriga-insatser
Läst 2029 ggr
[Norum]
0

Budgetrådgivare

Jag hörde i dag att det var en budgetrådgivare som hade nekat en tjej att söka skuldsanering för skulderna var inte 3 år.

Jag har då aldrig hört att det ska vara en gräns, snarare en rekommendation på 2-3 år… Är det nån som vet?

Prag
0

Grundreglerna är såhär:

1. Personen ska inte på egen hand och utifrån befintlig ekonomi kunna bli kvitt sin skuld inom överskådlig tid (dvs ca tio år).

2. Mer än 50% av skulderna måste vara äldre än fem år, då det annars bedöms som att personen i fråga inte har förmåga att få ordning på sin ekonomi.

3. Personen kan inte tidigare ha blivit beviljad skuldsanering, utan max en gång är det som gäller.

Exakt tillämpning av de här reglerna kan sedan variera något men det där är utgångspunkten. Om någon sedan har 100% av sina skulder 3-4 år bakåt i tiden finns det sannolikt också goda möjligheter att också få igenom saneringen.

Handläggaren i fråga följde därmed det regelverk som finns. Dock kan en budgetrådgivare inte formellt neka någon utan söka skuldsanering har alla rätt att göra. Däremot kanske hon informerade om att ansökan inte skulle accepteras, vilket är en annan sak.

[Norum]
0

Nope! Hon blev nekad att söka just för 3 års gränsen.. Och nån sån vet jag inte om. Så har det inte varit då jag har sökt i alla fall.

Prag
0

Nekad att söka rakt av, alltså?! Det var ju lite skandalartat faktiskt. Möjligt att det skiftar från kommun till kommun och att den här rådgivaren inte ansåg sig ha tid att själv administrera ansökan. Men det var ändå fel agerat. Inte kommunens sak att pröva en ansökan om skuldsanering.

Nej, det finns ingen formell gräns, bara en praxis.

[Norum]
0

*3 Det var ju det som jag blev så förvånad över.. Bara ett blankt nej! Dom hade räknat ut (undrar just hur) att den 17:onde januari har det gått 3 år och då var hon välkommen tillbaka. Tycker det verkar lite… märkligt.

Prag
0

Instämmer. Märkligt.

annicabjo
0

Man behöver inte "anlita" en budgetrådgivare för att söka skuldsanering, det kan man göra själv direkt till KF men allt blir lite enklare om en budgetrådgivare är involverad, de vet ju hur allt går till, och det kan finnas nya skulder också det är skuldsaneraren på kronis som avgör om det är läge för sanering eller inte.

Saneraren går inte bara efter hur mkt skulder man har utan även hälsa, sjukdom , trovärdighet och om chansen att klara sig när allt är betalt.

Tror inte att det är olika i kommunerna eftersom alla skuldsanerings ärenden hamnar på samma plats i sverige.

Så har man förklarat det för mig nyligen då jag har en HM med enorma skulder bakom sig.

Annica

Caspia
0

Vart arbetade den budgetrådgivaren? Man kan väl aldrig neka någon att söka? Sedan kan man rekommendera att inte söka, men det är ju en annan sak.

Envishet och drömmar

[Norum]
0

Kommer faktiskt inte ihåg.. Skäms Men att neka någon är ju helt fel, alla har rätt att söka.