Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1688 ggr
Kramis65
0

Dum fråga

Men det är ju en djungel av lagar och grejor. Men kan man vara Förvaltare och personlig assistent åt samma huvudman/Brukare?

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

[Norum]
0

Kan och kan.. Visst kan man men det är inte bra. Det är ju väldigt lätt att ens uppdrag krockar och då står brukaren i mitten. Så det är inget jag skulle rekomendera..

Vet du om nån som har det så?

Och sen finns det inga dumma frågor! Glad

Kramis65
0

**Näe, men min HM vill byta assistent bolag och tänkte föreslå det jag hoppar in som assistent på. Men då är det ju bara att jag tackar nej, tycker om framförhållning jaSkäms Om det skulle bli aktuellt//Ulrika
**

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Kramis65
0

En annan sak, funderar på att bjuda personalen på fika bröd eller middag men vet inte hur man ska få till det. Det verka ha varit dålig stämmning men då kanske inte fika bröd hjälper heller kanske blir muta då//Ulrika

// Ulrika

[Norum]
0

*2 Bra att du tackar nej i så fall.. det kan som sagt bli knepigt.

Varför skulle fikat bli en muta? Skulle du personligen bjuda dom menar du? Det kan man väl göra om man har det förhållandet till dom. Jag har en Hm som har assistenter och jag har en bra relation till alla dom assitenterna. Så om jag skulle bjuda dom skulle det inte vara nåt problem.

Kramis65
0

Näe det blir ju brukarn som bjuder i så fall. Jag har inte hunnit fått så bra relation med personalen än tillträdde 23/4-09. Mutan var bara en tanke som flög förbi just då när jag skrevSkäms. Tackar för snabba svar

// Ulrika

LiindaH
0

Ingen fråga är dum fråga =)
En mycket viktig detalj.

Jag vet ett fall där brukare hade sin kontaktperson och godman som samma person. Vilket inte slutade så väl.
Så för min del rekommenderar även jag att man hara en position tillsammans med brukare.
Sen är det nog både bättre och skönare för brukaren om det skiljer sig lite bland människor.

// Liinda

[Norum]
0

*5 Klart att brukaren kan bjuda på foka, det är inga som helst problem. :)

*6 Kan bara hålla med om att det är bättre att sära på uppdragen..

LiindaH
0

#7: Mm!
Tycker detta är väldigt viktigt faktiskt,

// Liinda

elize-l
0

Håller med om att det kan bli jättekonstigt om en av assistenterna oxå är god man. Kan uppstå en massa konflikter assistenter emellan oxå.

annicabjo
0

Kan hålla med till en viss del men jag är godman och samtidigt personal till en dam på min arbetsplats och det flyter på riktigt bra, var tveksam när jag vart tillfrågad om att ta över efter en annan, men jag känner henne väl och jag lät mina jobbarkompisar säga sitt och överförmyndaren fick sen besluta om detta naturligtvis så fick ju HM bestämma också.

Vi har en bra relation och gör mkt tillsammans på min arbetstid som mina andra patienter inte har tillgång till och jag vet om hennes problem och kan därför hjälpa henne på ett annat sätt som jag inte kan göra med mina andra HM men ska tillägga att jag inte skulle vilja ha det så med alla.

Annica

Annica

[Norum]
0

Men då är du inte assistent till henne? Brukaren kan ju vara väldigt beroende till sin assistent och skulle assen även vara godman/förvaltare är det inte en lyckad kombination, tycker jag.

annicabjo
0

Nej jag är inte hennes assistent men en av hennes personal är väl likvärdigt och det funkar bra

Annica

[Norum]
0

Det beror på vad du menar med "personal" om det är likvärdigt. En assistent kan ju vara väldigt, väldigt nära sin brukare..

annicabjo
0

Jobbar på ett vårdhem med schitzofrena 10 patienter och en liten personalstyrka och naturligtvis så är säkert en assistent mer nära sin brukare än "personal" är vad jag menar är att det kanske inte alltid är av ondo att vara alltiett person, allt beror nog på hur relationen ser ut, många är ju assistenter till sina barn/make/hustru /syskon och även deras godman 

Annica

Annica

[Norum]
0

Du skriver: många är ju assistenter till sina barn/make/hustru /syskon och även deras godman 

Detta är i mitt tycke ett riktigt gissel! Skulle inte vara tillåtet.. Det är så mycket utnyttjande och mygel i dessa anhörig-uppdrag att man inte tror att det är sant.

annicabjo
0

Hum har en bekant som har en svårt handikappad son på två år som troligen inte kommer att överleva sin 5 årsdag både mamman o pappan är assistent åt grabben eftersom han behöver ständigt vak dygnet runt ser inte det som något gissel (men jag förstår vad du menar) nu kan man väl kanske inte kalla dom för godman direkt och alla släktingar är inte gamar o lurendrejare men tyvärr så finns det ju dom som är det på hög nivå, 

Annica

Annica

[Norum]
0

Det var ju ett exempel som inte är så vanligt… Men många, många har hamnat i en sits som jag inte önskar min värsta ovän..

annicabjo
0

Jag förstår vad du menar, har praktexenplar på jobbet.

men det finns även icke anhöriga godemen som  är snikna och håller stenhårt i HM pengar trots att det inte finns anledning till det har även den kategorin på jobbet, ex HM ville bjuda på tårta (h*n firade tio år på hemmet)för ett par veckor sen ringer h*n sin förvaltare och vill ha lite mer fickpengar den veckan och blir nekad till det för han hade bjudit på tårta när han fyllde år till saken hör då att h*n har mkt pengar strax över millen och då blir jag fundersam varför han inte kan få 315 :- extra !! och så har det varit i alla är en gångfick han vänta i 7 månader på att få köpa sig en byrå 7 månader 

Så det finns f-n ……

Annica

Annica

[Norum]
0

Sånt skulle jag anmäla till Öfm på en gång. Så ska det inte gå till.. Skrikandes

LiindaH
0

#18: Så ska det inte gå till. Finns det pengar som kan användas kan dom inte neka detta.
Detta är ett typiskt fall som ska anmälas / rappoteras

// Liinda

annicabjo
0

Har påpekad det !

Tyvärr så är denna förvaltare en "känd" person inom bankvärlden tilika en man med högt anseende inom kommunen så vi kom ingenstans med det förrutom att vi alltid ligger i fejd med honom.

Annica

Annica

LiindaH
0

Men herre jösses.
Även om  han nu är en så KÄND person så får dom INTE bara lägga undan era synpunkter och annat.
Dom måste ju utreda saken.

Så om KUNGEN mördar något så lägger polisen bara ner papperna.
Menar.. Det var ju Kungen

// Liinda

[Norum]
0

Då skulle jag kontakta länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Det här är inte rätt.

LiindaH
0

Håller med dig Skruttis….

Så här ska det verkligen inte gå till ..

// Liinda

annicabjo
0

Ska ta tag i det nästa gång han gör bort sig

Annica

LiindaH
0

Gör det redan nu med gamla saker, då blir det enklare om det kommer upp mera.

// Liinda

[Norum]
0

Håller med Linda.. Brukaren har redan fått mycket skit och ska inte behöva ta mer innan det kanske kan bli en ändring. Jag skulle ta itu med det så fort som möjligt. Men det beror ju också på hur situationen er ut i dag, så att säga.

annicabjo
0

Jag väntar, h*n mår inte dåligt och är just nu i en bra period och det vill inte jag förstöra med att dra upp "gamla" händelser.

Annica

Annica

[Norum]
0

Det förstår jag.. Man ska inte "störa" mer än nödvändigt.