Skulder vid dödsfall
En del skulder försvinner ju när man dör, de avskrivs. Men vilka skulder är det egentligen? Nån som vet?

Alla skulder försvinner väl anhöriga ärver inga skulder, kommun betalar begravning om det inte finns pengar, finns det lite slantar i dödsboet så används dessa till de skulder som det räcker till och de som inte avskriver sina fodringar har inget för det iallafall jag tror att dödsboet sätts i personlig konkurs rent juidiskt men som sagt anhöriga ärver inga skulder har jag fått lära mig…därimot kan ju anhöriga gå in och betala skulderna om de vill
Annica
Annica

Fast det finns ju fall med barn som ärver så att säga sina egna skulder, om t ex en förälder struntat i att betala barnets glasögon och optikern låter det gå till Kronofogden.
Envishet och drömmar
Men banklån och sånt då?
Man har ju läst om föräldrar som t ex skriver bilen på sitt barn och sedan skaffar sig mängder med parkeringsböter etc. Eftersom barnet inte har några tillgångar så finns det inga pengar att hämta.
Kul att vara 18 år och ha en massa skulder från föräldrarna och fogden som står och knackar på dörren.
*4 Håller med om att det är fruktansvärt men det är ju en helt annan fråga., Det är ju inte ärvda eller avskrivna skulder..
I de fallen är ju så att säga skulderna barnens i och med att bilen står i barnets namn.

Enl. en jurist jag talat med så ärver man inga banklån men jag vet inte riktigt hur det är om man är två och ena partnen dör om man har hela skulden eller om hälften avskrivs
Annica
Annica
Vet inte riktigt varför jag har fastnat i detta.. det var en intressant tanke som bet sig fast. :)
Kan man läsa om detta någonstans?

Finns säkert någonstans i cyberrymden…
Annica
Annica

# 4. Ja!
Vad bra att du kom och uttryckte det jag inte fick fram, haha.
Envishet och drömmar

csn skulder avskrivs det vet jag iaf. Är man 2 och har ex huslån tillsammans har man antingen en försäkring som betalar halva om en dör eller så får man hoppas att man får ta över lånedelen efter den avlidne oxå.
När någon dör och det finns tillgångar betalas först begravningskostnader, sen skulder finns något kvar sen ärver efterlevande det =)
Elize.. Så skulderna är borta när arvet till slut betalas ut?

Japp, du får inget arv innan skulder är betalda. Ordningen är som jag skrev tidigare..begravningskostnader, skulder, arv. Vet detta pga min nyligen avlidna bror. =(
Då vet jag.. :-) Tack för hjälpen. :)

De skulder som man ev kan ärva är om det finns borgensförbindelse, annars inte.
Finns t.ex avbealning på bil så måste kanske bilen lösas in av någon och restskulden betalas.
Men som sagt boet betalar alla skulder och därefter delas arvet om det finns något kvar.