Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettlss-och-sol
Läst 2808 ggr
elize-l
0

Hjälp

Finns det någon som är väl insatt i socialtjänstlagen eller någon som hinner med och orkar hjälpa mig att söka bra argument.

Jag har just skilt mig och flyttat "hemifrån". Problemet blir nu min 20 åriga arbetslösa dotter. Hon blir utan boende. Vilken rätt till hjälp har hon enigt SoL. Hon har redan bistånd till sin försörjning från soc och ringde igår och talade om som det var. Svaret hon fick var att hon kunde ha sina kläder etc i en resväska och sova hos kopisar och pojkvän. Pojkvännen bor hemma hos sin far som inte ville ha någon inneboende så den vägen är redan prövad. Sen har hon ju lite mer grejer än det som ryms i en resväska =(

Jag tycker detta låter konstigt, att man inte har rätt till mer hjälp och tänker själv ringa hennes handläggare på soc me vill gärna ha lite mer kött på benen först om vilka rättigheter etc man har enligt lagen

Min erfarenhet säger att ju mer du kan ju mer vinner du =)

Så snälla hjälp mig

[Norum]
0

Hon är ju myndig så hon borde ju få en lägenhet.. Ingen annan vuxen är skyldig att hysa in henne i deras boende. Ska kolla lite extra för detta låter ju inte klokt..

nenny80
0

hon har rätt att få eget boende de kan ju inte neka henne kan ju inte bo på gatan heller!!!

[Norum]
0

*2 För visst måste hon ha rätt til det? Jag vet ju att soc har "krislägenheter", för inte är väl dom bara till missbrukare heller?

elize-l
0

Enligt dom svar hon får så har dom ingen skyldighet att hjälpa henne. Men hur lätt är det för en ungdom utan arbete att själv få en lägenhet =(. Ska iaf begära ett skriftligt avslag för att kunna överklaga så går det kanske till länsrätten om inte soc ändrar sig =)

elize-l
0

1 kap. Socialtjänstens mål

1 § Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas

• - ekonomiska och sociala trygghet,
  • - jämlikhet i levnadsvillkor,
  • - aktiva deltagande i samhällslivet.

Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.

Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.

Hitta detta oxå

Rätten till bistånd till bostad för dessa ungdomar föreligger först om ett eget boende är nödvändigt för att de ska vara tillförsäkrade en skälig levnadsnivå

Anders45
0

# 4 Enligt soc.lagen har hon mänsklig rättighet till trygghet, och man måste ordna någon form av boende om hon är 20 år.

Föräldrars skyldighet att sörja för barn upphör vid 18 år, men man har försörjningsansvar om barnen går i skolan längre och de då får studibidrag och ev extra bidrag.

Viktigt att begära formellt beslut som går att överklaga till Länsrätten i det län man är bosatt i

Tyvärr är handläggningstiderna långa,men begär skyndsam handläggning då ärendet är akut.

Begär att överklagandets mottagande bekräftas av Länsrätten. Ligg sedan på och kolla hur ärendet går.

AnneN
0

#6 jag har hört att föräldrarna är försörjningsskyldiga tills barnet fyllt 21år, men är det då bara om barnet fortfarande studerar eller gäller det även annars, tex om barnet är arbetslös?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

*7 Det är bara om barnet studerar.. Annars har man inget ansvar efter 18-årsdagen.

LiindaH
0

Dom är riktigt hemska när det gäller det där.
Däremot, kan ni säga att:

Om hon hittar en lägenhet som är billig och bra, kan vi intyga att hon får hjälp från er .

eller något liknande.
För hittar hon en lägenhet kan dom inte neka henne.
Men däremot är det JÄTTE svårt att få en lägenhet genom dom.

// Liinda

DodeN
0

Vill tipsa dig om fattigsidan.se Där finns personre med stor kunskap om detta med socialtjänsten och du kan få lagparagrafer och hjälp med regeringsrättsfall att lägga fram åt din dotter

Hoppas det är ok att tipsa om andra sidor men den är riktigt bra, nystartad men det finns  massa info.

[Norum]
0

Klart det är ok, huvudsaken är ju att man får hjälp. :-)

DodeN
0

För mig och sambon var det en liknande situation. Jag flyttade in till honom och hans mamma i  deras trea. Kunde inte bo kvar hemma längre.

Mamman skulle flytta till en mindre lägenhet och vi hade precis fått försörjningsstöd. De försökte med att vi kunde bo hos hans far som också bor i en tvåa och sen att hans mor inte fick flytta men vi vägrade. De tyckte jag skulle flytta tillbaka men det gick inte.

Vi fick en utredning och efter 2 veckor så beslutades att vi skulle få hyra till egen lägenhet.

Så mitt råd är att du går in på fattigsidan eller om du inte vill registrea dig där säger till mig så kan jag fråga åt dig. Det är bra att du ringer också  och jag tycker du ska säga att ni vill ha ett möte, de har svårare att avfärda er öga mot öga. Man måste vara tuff och kräva saker.