Överklaga arvodesbeslut
Jag har i min årsredovsining begärt 2% till mina utlägg, vilket jag har rätt till. Men jag har inte fått 5 öre.. Så jag måste väl överklaga detta, vad jag kan förstå.
Men hur skriver jag?

Oj, jag är jätte dålig på att formulera en överklagan, men hoppas att du får hjälp med det och att du får igenom det du har rätt till
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker det är så hemskt att "behöva" tjafsa om sånt här. Kommunen svarar att dom inte betalar ut per automatik utan vill ha in specifikationer.. Jag har dubbelkollat med en advokat som är godman/förvaltare och han säger att jag inte alls behöver kvitton.
Jag tycker det har varit så skönt det sista året att inte behöva printa ut en spec på telefon och ringa in mina samtal, samtalpecifikation på mobilan, pricka av varje frimärke, kuvert och tapebit. Och då får jag nobben! Fast att jag har rätt..
Ibland vill jag liksom bara lägga av.. Det kan vara mycket tjafs med personal, brukare, myndigheter och allt vad det är. Och sen blir det så här… Det är inte kul!

Visst är det jobbigt med främst tjafsande personal, att dom ska hålla på att lägga sig i allt =)

Jag har kollat runt lite och det verkar ju vara väldigt olika i kommunerna med ersättning för utlägg.
Jag skall till möte i GMF i kväll och ska komma ihåg att ta upp frågan.
Jag kan troligtvis hjälpa dig med en överklagan om vi kommer så långt,
*3 Personal är värsta sorten.. 
*4 Tack snälla för hjälpen. För om det är vår rättighet att söka enligt schablon borde det ju vara Öfm:s skyldighet att betala. Men min menar att det bara är en rekommendation och inget han behöver följa..
Jag har pratat med en kille på Länsstyrelsen som skulle kolla upp det också.. Ska bli spännande att få veta hur detta egentligen ligger till.
Nu har jag fått besked..
Jag har rätt att söka 2% men Öfm har bara en rekommendation att betala det, han behöver inte göra det! 
Så min rättighet är alltså upp till Öfm att bedömma om han vill eller inte godkänna det. 
Hur 17 kan det vara på det viset?? 

# 6. Helt konstigt.
Envishet och drömmar
Hur kan de då säga att jag har rätt att söka så? Visst jag kan söka men det är ju inte säkert att jag får betalt.. Jag blir så trött..

Ett ord jag hatar är just REKOMMENDATION, jag vill ha svart eller vitt!!!
Rekommendationer är så förbaskat godtyckligt, vill hellre ha lagar som ska följas.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
*9 Håller fullständigt med.. grrr
Men jag kan ju inte fatta hur jag kan ha rätt att göra så medans han har en rekomendation.. Det borde ju vara hans skyldighet om jag har rättigheten. Och sen klagar dom på att det är svårt att få tag i godemän! 

I min kommun godkänner ÖFM 2% utan vidare.
Det har aldrig (vad jag fick fram i kväll) varit tal om att vägra detta.
Tyvärr är reglerna i landet väldigt oenhetliga, Jag har påpekat detta varje gång vi träffas i GMF, detta för att försöka påverka andra till att ta upp frågan til behandling.
Det blir nog tyvärr till att göra en skrivelse och överklaga beslutet.
*11 Jag kan ju inte ens överklaga.. Det är helt upp till Öfm om han godkänner det eller inte. Och min gör det inte..
Däremot kan jag begära en specifik summa och få den summan beviljad. Detta är bara hårklyverier.. Och att trycka till oss godemän.

Hota med att avsluta dina uppdrag så får du nog det du begär =)
*13 Så enkelt är det inte.. Men jag kan begära en summa, då får jag den. Måste ju säga att det är ett väldans märkligt system.

Men Länsstyrelsen är ju tillsynsmyndighet.
Skriv och tala om hur det ligger till, ingen formell klagan, och begär ett förtydligande av vilka regler som finns. Hänvisa till praxis i andra kommuner och begär att yrkat 2% godkännes.
Jag har tagit reda på att han inte är tvungen, att det är bara en rekommendation ..

Konstigt system …jag arbetar inom två kommuner som godman/förvaltare
i Eskilstuna har vi ingen överförmyndare utan en överförmyndar nämd som är väldigt hjälpsamma , svarar alltid på frågor man har och mejlar annars svar och vi får fylla i en redovisning om våra utlägg som vi haft 3%
Strängnäs har samma system med redovisning men har en tf överförmyndare och hon är en toppentjej och hennes Medarbetare också. Samma 3% där,
Annica
Annica
Tänk vad olika det kan vara.. :-(

varför och hur kan det skilja?
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
För att det är upp till Öfm hur han/hon vill göra.. Ibland tappar jag faktiskt lusten att fortsätta.
Känns väldigt godtyckligt alltsammans.. :-(