Lagfråga ang. äldre dementa
Hej!
Ny här och hittade er sida efter ivrigt googlande. Har själv funderat på att bli Godman och undrat hur man går tillväga. Här hittade jag info jag behöver =)
Är sedan en tid tillbaka kontakperson.
Hur som helst, just nu läser jag Socialrätt och har en knivig fråga. Kanske ni har förslag på lösning?
Scenario: En dement (oklart om hon är utredd för detta) kvinna 80-år bor själv i en lägenhet i norrland och vill bo kvar där. Har hemtjänst 3ggr per dag, 1gg på kvällen samt 1gg på natten. Hennes dotter är orolig för henne då hon glömmer stänga av spisplattorna, går ut mitt i vinternatten (-30 grader) och hittar inte alltid hem igen.
HSL SoL och LSS baseras på frivillighet och jag hittar inget lagstöd för att tvinga kvinnan att flytta till ett tryggare boende. Vad kan man göra som anhörig mer än att försöka övertyga? På något sätt är det ju fara för den äldres liv.
Har själv arbetat på demensboende och jag vet att det förekommer att dementa flyttar in som inte velat lämna sitt gamla boende och flytta dit till demensboendet.
Vilket lagstöd har de för att tvinga dem att flytta? Här funderar jag på om de har använt sig av något läkarintyg som styrker att en förvaltare kan utses.
Vad tror ni?
Hör med intresse från er!
Tack Anna
Hej och välkommen, Anna! 
Mest troligt så använder man sig av ett läkrintyg en sån gång. Men det behöver ju inte bli förvaltare för det.. Eftersom hon flyttar till ett boende så kommer det i och för sig att behövas en godman men det är ju en annan sak.
En förvaltare är mest för personer med en annan problematik, inte för dementa. Då räcker det med en godman. Det brukar inte vara svårt att få ett läkarintyg när det gäller demens, så det borde inte vara ett problem.
Törs inte svära på det men en del av rättigheterna inom tex LSS gäller inte om man har fyllt 65 så jag tror inte det är något alternativ.
Tack för svaret. Tror också som du att det måste räcka med ett läkarintyg. Dock tror jag att det ska ha gått rätt så långt innan man får lov att tvångsflytta någon så - det måste nog vara stor fara eller risk för den enskildes liv.
Anna
Tror det räcker om det blir en ohållbar situation faktiskt. Börjar den gamla att ströva runt och inte hitta hem eller nåt sånt. Tror inte det behöver gå så långt att det är fara för livet..

Läkarutlåtande från 2 olika läkare krävs för "tvångsflyttning". Oftast är det husläkaren + en läkare från gerpsyk som skriver utlåtandet. Den dementa ska även ha genomgått en demensutredning vilket görs på/av gerpsyk.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!