Utbetalt arvode?
Är det bara jag som inte har fått arvodet än? Jag lämnade in min redovisning i början av januari… Snart 3 månader sen och jag har inte hört ett ord! 
jag tycker faktiskt det är respektlöst..

Oj det låter inte alls snällt, men jag får inget arvode, men hoppas du får ditt snart, du kanske kan ringa och prata med dom ?
// Liinda
Hjälper inte att ringa och "tjata".. Jag tycker det är ett sabla sätt! 
Vi får arvodet en gång perår och sen kan Öfm inte få tummen ur och gå igenom lite papper. Han kunde väl i vart fall ta dom i turordning? 
Ungefär vad får man som god man?
Sara

#2: Hmm .. Låter inte alls snällt :( Hoppas du får dom snart.
// Liinda
*3 Det finns inget särskilt arvode, det räknas ut på vad och hur mycket man gör.

Ja suck.. brukar det vara så varje år? Har hört att man få vänta länge på arvodena, men eftersom jag inte fått något än så vet jag inte hur det är i min kommun, men än har jag inte sett till något…
Vet inte hur stor spridning det kan vara faktiskt.. Hitills har jag alltid fått i mars men det kan jag ju glömma nu. 
Mina redovisningar skall vara inne den 1 mars och i juni ska arvodet senast betalas ut. 2008 fick jag mitt arvode i september. Får se hur det blir i år.
Just nu så kontrollerar ÖF mig lite extra då en anhörig har synpunkter på hur jag sköter mitt uppdrag. Hon har läst på någon käck sajt att Godman ska fika och gå på stan med HM. Och en djävla massa annat strunt.
Fy vad jag e le på detta slitet och då kan ÖF inte betala ut arvodena i tid.
*8 Jag förstår hur du känner det.. Man gör allt man kan och sen orkar inte Öfm se till så att man får sitt arvode. Ibland funderar jag på att sluta pga det.. 
Vi ska väl inte gå och fika med huvudmannen heller! Vad är det för sidasom påstår nåt sånt? 

Är det inte så att det beror på vilka delar i uppdraget man skrivit på hur mycket man ska göra. Jag menar har man bara ekonomi behöver man väl knappt träffa HM men har man alla bitar, så måste man ju träffas för man ska veta hur HM har det och hur hon/han mår etc. Känner att jag är inne och trampar på ett område som ni proffs kan bättre =)
Man ska alltid träffa sin Hm, oavsett hur uppraget ser ut. Men man kanske inte behöver träffasså ofta om man har bara en bit av det hela.men besök ska alltid finnas med..
Jag har alla tre delarna, men nu menar inte mamman att jag ska fika utan att ta ut HM och handla kläder, resa, gå på krogen etc och det ingår inte i mitt uppdrag då min HM har kontaktperson och ledsagarservice och inte vill göra allt detta med mig utan med andra personer. Fikar och träffas gör vi 1-2 ggr i månaden och telefonsamtal där ut över. Klart man måste träffas annars vet man inte HM behov
Sånt ingår aldrig i uppdragen. Även om Hm vill så är det inte så det fungerar…

Nä sånt finns det andra för men träffas och fika måste ni ju =))
Har fortfarande inte hört ett pip om min årsredovisning.. Lämnade in den första veckan i januari! 
Lätta redovisningar, inga problem, raka kontoutdrag, samlade kvitton och tar 15 min att gå igenom. Så med marginal, max 1.5 timma att gå igenom.
Såna här gånger vill jag inte fortsätta som godman, jag vill sluta. Hela året kämpar man med huvudmanens humörsvägningar, krångliga handläggare och ibland grinig personal. Vad får man för det?? Inte en överförmyndare som orkar gå igenom bokföringen i alla fall!
Just nu känns det verkligen vad lite man är värd.. 

Ja, va deppigt!!! Håller med dig till fullo…
Det känns ganska respektlöst faktiskt. Jag lämnade in min redovisning som nr 2..Och får betalt sist?? 

Mycket konstigt. De borde ju betas av i tur och ordning!
Ja, många överförmyndare tar pärmarna i tur och ordning.. men inte min. :-(
En fråga pm arvodet:
Efter att arvodets summa bestämts och utbetalts till dig som God man så är det väl bruttosumman?
När ska du betala skatt på det eller påverkas kvarskatten senare?
I min kommun så dras skatten på en gång. Så jag behöver aldrig bekymra mig om det.
I andra kommuner så får man betala in skatten själv. Det är olika från kommun till kommun.
Det låter ju smart om skatten dras på en gång!
OT. Nu har jag lämnat in min intreeseanmälan som God man.
Antar att jag ska kollas upp hos polismyndigheten etc. Hur lång tid brukar de rullorna ta…?
*23 Sånt går ganska fort faktiskt. Det som kan ta tid är när överförmyndaren ska hitta ett lämpligt "offer" till dig första gången.. 
För att vara lite seriös då, så brukar man aldrig få en alkoholiserad hemlös narkoman som sitt första uppdrag. Det brukar bli nån lättare, det är mycket som är nytt och det kan vara skönt att få mjukstarta lite.
Kul att du har kommit igång! Du ska se att du kommer att älska det! Vissa dagar svär man på att aldrig mer ta ett uppdrag och andra dagar kan man lätt ta 4 till. 

Håller med dig där Skruttis!!
Ibland undrar man vad man håller på med, men oftast är det jättekul
!!!!!
Visst är det kul! Jag ångrar mig inte en sekund att jag började med detta. 
Fick besked om att min redovisning var klar nu, så jag ska hämta pärmen i morgon. Nästan 4 månader för att gå igenom en lätt redovisning…
Jag har inga svåra Hm nu så det är bara en vanlig årsredovisning.. Skulle faktiskt vara kul att veta varför det tar så lång tid och varför dom inte tar redovisningarna i turordning…

Ja det kan man fråga sig????
Jag tycker det är hur knepigt som helst. Allt annat ska var till 100% prickfritt och exakt på datum och helst på klockslaget..
Men när det kommer till arvodet.. Då gäller ingenting! 

Du kanske råkade ut för en extra nogrann stickkontroll =)
Nope! Bara otur.. eller nåt. :)