Uppdrag granskning!
Glöm ej titta på Uppdrag granskning nästa onsdag. Det skall handla om Överförmyndaren i Vetlanda. Kan nog bli spännande!! Bara ett litet tips!

Tack för upplysningen, det var jag inte medveten om.
Oj! Med risk för att göra bort mig fullständigt, vad har han gjort då?

Det måste väl gälla fallet som Janne Josefsson tog upp med flickan?
Var Öfm inblandad i det?

Det var ju ett himla stohej med socialen efteråt, de fick visst avgå ur nämnden.
Men var det inte också något med en förmyndare som inte såg något?Jag minns inte exakt!
Socialen minns jag, det var väl några gubbar som fick sluta inom politiken. Men jag minns då inget om Öfm.. Detta ska bli spännande!

Jag försöker samla så mycket information om vad som det skrivs om ÖFM,GM etc i media.Detta för att få en bild av hur stort problemet är på andra håll med okundskapen om hur uppdragen sköts.
Då först har man underlag för att kunna diskutera med de lagstiftande i Stockholm.
Om det finns några som har uppslag från dagspressen mm så skicka gärna länkar så skall jag spara ner det för utskrift.
Jag föreslår att vi använder denna tråden för vidare information om detta.
*7 Bra förslag, Anders! :-)
Fast jag tror inte det står såmycket om det i tidningarna här. Händer inte mycket… Fast det kanske är mer att man inte får reda på det.?

Problemet är väl inte att det inte är problem med ÖFM och deras sätt att besluta om andras liv utan att det faktiskt är så att man som "utsatt" inte vet sina egna rättigheter (och skyldigheter) och därför lever i tron att allt går rätt till. Man får ju ingen direkt information om hur saker ska skes utan allt är ju så vagt och upp till ÖFM tolkning.
Därför går folk inte ut i tidningen för man vill ju inte göra situationen värre.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
*9 Nja… Där har du nog både lite rätt och fel.
Alltför många vet inte vilka rättigheter och skyldigheter dom har, det är sant. Det borde upplysas mycket, mycket mer om det. Som det är nu så är det många som lever i mörker..
Att det är vagt stämmer inte riktigt. Lagen är tydlig med detta med godmanskap. Sen har det blivit mer och mer utlagt på godemänen, vad dom ska göra och inte göra. Bara för att det är bekvämt.. Det ingår mer och mer i uppdragen som inte är lagstadgat. Därför har det blivit en djungel.
Men som Öfm finns det klara regler. Luddigheten står vi godemän för. För det mesta.. 

Nej, det handlar inte om flickan i Vetlanda. Detta är ett annat fall. Kolla länken:
l

#10 Var finns de klara regler söm ÖFM ska följa? Menar du lagtexten så är de ju en tolkningsfråga det mesta, det sa även tingsrätten då jag var i kontakt med dem.
*12 Det finns i de papper som Öfm har.. Det är ett helt bibliotek med regler, formulär och anvisningar. Tyvärr tror jag att det är för mycket så ingen Öfm orkar gå igenom dom förrän nåt händer.
*11 Jag blir så ledsen av sånt här.. När ska dom sluta att ha anhöriga som godemän?? Jag vet att det har varit med i utredningen men inget tycks hända. 

#14 handlar det inte om ett litet barn (som växt upp och blivit myndig) eller handlar det om en vuxen dotter som behöver gode man?
Det står bara att det är en mamma som var godman.. Ska bli intressant att se. Men jag misstänker att adrenalinet kommer att gå i taket..

Jag såg reklamen inatt. Det handlar om en kvinna (Sanna) vars pappa dog i Estoniakatastrofen. Han efterlämnade en halv miljon som eftersom Sanna bara var ett barn skulle förvaltas tills hon blev myndig. När hon fyllde 18 fanns det bara 77 öre (eller om det var kronor) kvar.
Det har alltså ingen koppling till "Fallet Louise".
Envishet och drömmar
Jösses! Vad 17 har den Öfm hållit på med?! Tror jag ska söka jobb som Överöverförmyndare och ta alla klantar i nackskinnet.. 

# 18. Ja, alltså, vad den Öfm har hållt på med är väl det programmet ska handla om… 
Envishet och drömmar
Den piken förstod jag även om den var fin.. 

# 21. Förlåt, jag kunde inte låta bli… 
Envishet och drömmar

Det är alltså idag det sänds, för er som liksom jag själv har lite svårt att hålla ordning på veckodagarna. Det börjar klockan 20.00 på SVT1.
Envishet och drömmar
Glöm inte att kika i kväll kl 8! Jag har läst lite om det här nu och är redan lite ilsker.. 

# 24. Telepati…
Envishet och drömmar

He, he du e roligt du Skruttis - hur skall det då bli ikväll?? Ser fram emot bra diskussioner sen!!!!!!
*26 Vet inte om jag törs titta! Tänk om jag spricker av ilska?? 
Jag blir bara så irriterad, fattar dom inte att det är folk dom har att göra med? Hörde på radion idag att 4 av 10 Öfm inte sköter sig. Och ändå ska detta, i mitt tycke, skitsystem vara kvar?? Varför i hela friden kan ingen som har nåt att säga till om ta tag i detta?
Det är ju bekvämt att vi godemän gör allt som vi gör nästan gratis men.. Vem går det ut över när det inte fungerar? Jo, en redan utsatt! 
Puh, nu kom adrenalinet igen.. 

Vilka kontraster mellan ÖFM! Vår tillåter inte uttag alls, ens till direkt barnrelaterade saker med hänvisning till att föräldrarna ska försörja sina barn och denna tillät uttag hur som helst från ÖFMspärrat konto.
Ytterliggare ett bevis för att det behövs en central ÖFMenhet för hela Sverige. Mitt förslag är att lägga det som en underavdeling till Skatteverket. Sen ska ÖFM ha en särskild utbildning, dvs kvalikafikationer erhållna via högskoleutbildning. Helt opartiska vad det gäller politik.

Jag undrar om Skatteverket är rätt instans.Dom kan ju bli part i målet så att säga.
Kan inte Länsstyrelsen klara detta? De skall ju ändå ha tillsynen.
Då blir utbildningen samma i hela landet och opolitisk.

Skruttis, var är du? Samla dig och kom hiot och spy lite galla ihop med oss.
Envishet och drömmar
*30 Jag har inte tid med dig just nu .. Jag kräks! 
Hur 17 kan det få gå till på detta sätt?? Den överförmyndaren ger jag då inte 5 öre för! Vilket mähä… rycker på axlarna och vet ingenting! Redovisningen som är A och O, det är ju för tusan hakar det som hela uppdraget bygger på. Tänk om jag skulle säga till min Öfm att han inte får nån redovisning, jag skulle åka ut med rumpan före!
Nej, fy vad arg jag är nu! 
Måste ha kaffe.. Återkommer snart med både lugnande och koffein i kroppen.. 

Ja men vad skönt att höra från dig! Jag trodde att du hade strukit med. Har ju väntat sen pojkarna började panga med gevär.
Jag vill lägga till din lista att Sanna inte bara förtjänar en överförmyndare med något under kalufsen utan också en vanlig, riktig mamma. Stackare, hennes pappa dog och hennes mamma snek bort arvet efter honom. Är övertygad om att man hade kunnat göra ett likadant reportage om henne.
Sen fattade jag inte det där med pappans marockanska fru. De fick det ju att låta som att hon lurat Sanna på 900 000. Vad hade de för bevis att hon inte var sann?
Envishet och drömmar
*asg* Närå, jag lever men det var kritiskt en stund.. 
Det verkar ju vara en situation som inte verkar riktigt riktig.. Mamman måste ju ha haft problem, även om det inte kom fram. För hur kan man annars "norpa" en halv miljon av sitt eget barn?
Ja, de pengarna hade ju varit nne på Sannas konto och vänt. Hur kunde det gå till??
Jag tycker programmet väckte en massa frågor.. Tänk om man kunde få vara en fluga på den väggen!

Det var alt lite konstigt med en fru som dycker upp från Marocko. Blev det utrett ordentligt?
Vad gjorde mamman av pengarna?
Var det inte lite slappt av tillsynsmyndigheten?
Mer uppföljning
Det måste ju komma mer om detta.. Mamman måste ju ha problem som inte kom fram. Att han sen var omgift kanske inte kan kollas i efterhand? Jag vet inte. Men mycket verkar ju vara väldigt illa skött.

Oj, oj,oj säger jag bara. Hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det bara kunde gå till på detta sätt. Att så många öf sköter sig så dåligt. Jag är i chock!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vem i herrans namn var denna kvinna som var Öf. Hon verkar ju inte ha alla bestik i lådan.
Tycker också att det verkar skumt med den marocanska frun…
Men ett är säkert, jag tror det är många överförmyndare som sover lite dåligt inatt!!!!!!!!!!!!!!
*36 Jag hoppas att dom inte sover alls!
Att ingen som har nåt att säga till om reagerar? Om jag bara visste vem jag skulle prata med skulle jag skicka ett A4-block med åsikter och förslag.. Jag fattar inte!

Nä jag måste säga att jag fattar ingenting heller. Att saker och ting kan vara så illa skött inom kommunen har lämnat mig i ett chocktillstång!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag fattar nada! Dottern, dvs Sanna har inte ens bott hos mamma förräns i tonåren, innan dess hos mormor och morfar.
Eftersom detta med ÖFM är väldigt aktuellt hos oss fick stora flickan se programmet och hennes spontana reaktion var att denna ÖFM behöver ÖFM själv. 
*39 Din dotter tänker inte helt fel, tror jag.. 
Visst är det skrämmande att det går till så här. Hoppas innerligt att det kommer nåt gott utav detta. Systemet borde ju göras om från grunden..

Nej. :O Jag total missade detta va :O
// Liinda

# 41. Det finns på SVT Play.
Envishet och drömmar
Du måste kolla reprisen men jag vet inte när den är.. Kolla om du hittar den.
Vetlanda kommun har blivit nerlusade med mail! Folk säger att dom skäms för att bo där.. Jag tror inte att den Öfm har kvar sitt jobb så länge till.

oh då ska jag kolla på det imorgon så återkommer jag med va jag tyckte :D
// Liinda
Tror alldeles säkert att du kommer att ha en åsikt eller 2.. 

hahaha men varför tror du det ?
// Liinda
Jag har sett programmet och börjar känna ditt humör.. 

haha.. hmm. Jag undrar ja om jag verkligen ska kolla på det ja
// Liinda