Frågor om god man
Hej
Nu har vi äntligen fått personlig ombud som ska hjälpa till att komma vidare. Vi får ingen hjälp från komunen att styra upp våran vardag. Jag har ADHD och ett rörelsehinder som även gör mina adhd-symtom värre. Sambon har AS och adhd.
Vi får ingen ordning alls på räkningar, papper som ska in osv. Har bett om hjälp i ett år eftersom jag har skött allt sådant men nu när jag blir sämre så klarar jag det inte. Men vi får inte LSS och då inget boendestöd. Så nu ska PO hjälpa oss att söka god man.
Vi ska ha ett möte om några veckor och få mer information men det PO sa var att det var viktigt att sambons utredningar för sin AS/Adhd blir klara och att jag får mer papper på mina svårigheter. Måste man ha massa läkarintyg och sådant om man söker frivilligt eller är det så att man kan få hjälp snabbare om man har en massa papper?
Sen undrar jag om det är så att vi kan söka gemensamt eller om man ser på oss som 2 individer. För det vi behöver hjälp med är att få lite stöd i ekonomin, se till att räkningar betalas och försöka strukturera upp en hållbar budget. Samt endel andra kontakter med myndigheter att rätt person kontaktas och rätt papper kommer in.
Vi har gemensam ekonomi sen 3.5år tillbaka och så vill vi ha det. I den situationen ser vi gärna att man ser på oss som ett par och inte som 2 individer.
Sista saken hur mycket kan någon ny människa börja bestämma över oss? Vart pengarna går osv. Läste i en annan tråd om någon som fått höra att hon ska sälja sin hamster osv. Vi har djur som vi inte säljer och vi har även endel värdefulla saker, datorer mm. som skulle kunna ge lite inkomst men vi är så beroende av dessa saker att vi vägrar sälja. Är det sånt som någon nu kan börja tjata om att vi ska göra oss av för att få in extrapengar eller kan man ha det på nivån att det mer är "rådgivande".
För vi är inte dumma i huvudet någon av oss, ok ibland impulsiva men stora problemet ligger i att få struktur på papper och räkningar. Inte vad vi lägger pengarna på.
Ska ta upp det när vi får mer info också men jag vill gärna få veta lite mer om verkligheten, för jag har inte stort förtoende för myndigheter efter alla dessa år av fjanteri från deras sida. Men vi har inget val så länge ingen av oss hamnar under LSS.
Ni verkar ha en svår situation ni båda men det känns ändå bra att ni är så pass postiva. Om du förstår vad jag menar. :)
Jag tar frågorna i samma ordning som du ställer dom..
Om ni söker om godman utan läkarintyg så är det helt ok och ni kommer att bli beviljad en godman. Vill ni sen avbryta godmanskapet så skriver ni helt enkelt ett brev där ni vill att det upphör. Sen är godemannen borta..
Söker ni med läkarintyg så blir det lite annat. Visst ni kommer att få en godman då med men om ni sen vill avbryta det hela så krävs det även ett läkarintyg för det. Kan vara svårt att få ett sånt intyg..
Så ni måste tänka er för hur ni vill ha det.. Ni kan läsa mer här..
Klart som korvspad att ni ska ha en gemensam godman! Inga problem.. Skriv det i ansökan bara.
Godemannen bestämmer ingenting! Det är ni som har bestämmanderätten, glöm aldrig det. Godemannen får på inga som helst vilkor bestämma att ni ska sälja djuren eller sälja nåt annat. Inte utan att fråga er om lov, så att säga. Ni bestämmer allt..
Det finns hur mycket som helst att berätta i detta ämne men det här är i vart fall grunderna.
Tack så hemskt mycket. Det var så självklart för PO att vi behövde en massa intyg och ju mer intyg på våra diagnoser och svårigheter desto bättre. Men jag ska kolla med dem så det inte blir så att det krävs läkarintyg för att bli av med en godman. Vi är ju som sagt normalinteligenta och väl medvetna om just våra svårigheter, så någon läkare skulle aldrig ha en chans att förstå och beskriva det bättre än vi själva.
För det är jätteviktigt för oss att vi själva kan bestämma om vi inte vill ha tjänsten längre, annars får det vara. Så mycket dåliga erfarenheter som vi har från läkare och vården i allmänhet så lägger jag inte den biten i deras händer.
Bra att vi kan ha gemensam, Po pratade om att vi kunde ha varsin men det blir bara så rörigt, vi agerar redan ombud för varandra så det finns inget behov av att vara åtskillda på den punkten.
Ska läsa på lite mer så har vi säkert fler frågor sen.
Skulle vara så skönt om vi kunde få lite hjälp. Nu när PO var här och pratade om att man kunde gå till kontoret där dem informerade om godman för det var droppin så kände vi "nej, inte en till myndighet som inte förstår våran problemmatik" dropin är så rörigt och stressigt för oss.
Men så hade hon någon som de haft kontakt med förut som informerar hos PO, och hon frågade om det var ok att ringa direkt. Så då ringde hon direkt och vi hörde på högtalaren vad de sa och bestämde tid för möte. Hade vi själva fått göra det villket vi försökte med skulle det bara dragit ut på tiden och sen efter att få höra att man får komma på dropin och få info så skulle vi skitit i det. Ibland saknar jag att inte vara som många andra och klara av enkla saker som att ringa och ta reda på info.
Jo kom på en till fråga nu när jag läste på sidan. Det står om att det kan kontaktas anhöriga och personal, gäller det även om man söker själv? För våra anhöriga ska inte blandas in. Och personal är det typ om man bor på gruppboende eller har assistans mm?
Förstår att det kan vara jobbigt.. Det är inte lätt alla gånger.
Kom ihåg att om ett läkarintyg används för att skaffa en gm så krävs det ett läkarintyg för att bli av med han. Säger dom nåt annat så ljuger dom. Så vill ni ha möjligheten att säga ifrån er det ska ni verkligen söka själva, utan intyg.
Kom med era frågor du! 
Så skönt att ha forum att fråga på där man kan få förklara vad man vill utan att massa myndighetsfolk ska avbryta en mitt i och köra över en :)
Visst är det? 

Hmm Godman bestämmer ingenting, det gör man själv…. Om HM inte har förmågan att ta beslut och bestämma vem gör det då ??
Sådär nu har jag läst igenom sidan om godman och har lite fler frågor.
Dels det här med redovisning. Hur går det till egentligen?
Vi har soc-bidrag och får ibland lite extra pengar av våra anhöriga eftersom vi ju har många extra utgifter pga. våra funktionshinder. Men dessa gåvor ska egentligen redovisas som inkomst till komunen så de kan dra från vårat bidrag. Det handlar inte om mycktet någon hundring då och då. men ska man vara noggranna så är det sådant som ska redovisas.
Är det sådant som en godman måste föra anteckningar på som komunen eller en godman kan ifrågasätta? efter 2.5år på socbidrag med massa extra utgifter som de inte står för så har jag inte något dåligt samvete.
Det som vi har behov av är ju att få någon som i slutet av månaden kanske påminner eller sitter med och ser till att telefonen/bredband blir betald att andra räknigar blir betalda, hjälper oss att tolka svåra papper och ev. tolkar och överklagar beslut från soc. Samt hjälper till att påminna så socansökan kommer in varje månad i tid.
Sen försöka få ordning så pengarna räcker en hel månad. Men vi vill själva ha tillgång till kontona och vara med när det ska betalas. För vi behöver inte någon som betalar pengar åt oss utan mer någon som påminner att det ska betalas och kan tolka vissa papper och räkningar. Vägrar lämna över allt till en annan människa för då kanske jag aldrig lär mig tekniker för att klara det själv, för det är ändå målet.
Vi har haft mycket dålig erfarenhet av folk som vet bättre än oss vad vi ska göra med våra pengar och hur vi ska göra, så ni förstår att det är ordentligt känsligt det här. men samtidigt så behöver vi verkligen hjälp och ingen anhörig i närheten kan hjälpa oss. Mina släktingar bor många mil bort. Annars så hjälper dem till med deklaration och sådana saker som vi behöver hjälp med. Men det går inte riktigt att lägga allt över när de är så långt borta.
Så vad är det som redovisas, såg att fickpengar inte ska redovisas. Så då är det typ hyra och sådant man redovisar men mat då räknas det som fickpengar?
Eftersom vi alltid blivit tvingade att sköta allt själv och inte haft stöd i att räkna kostnad för mat så vet jag inte hur det kan bli, men förhoppningen är att det blir som med städning och hemtjänst, att lite stöd ger stor effekt. För vi kan mycket själva om vi bara får lite stöd.
Det stod även att bevaka rätt och då tex. söka LSS, kan en godman följa med på ett sådant möte och få klart för sig vad som krävs?
Sist för ett år sedan så gnälldes det över att vi inte hade alla papper klara, jag står väl fortfarande på samma ställe och stampar och får inga papper på mina svårigheter och har svårt att få klarhet i vad som gäller.
PO sa att de kunde ringa och ordna mötet men inte vara med. För det ingår inte. Bara så rörigt med vem som gör vad och villka regler som gäller.
Sist vi sökte LSS så fick vi inget skriftligt beslut utan fick tillbaka alla handlingar och råd att söka senare när papprena var klara. 1 år senare så har jag fortfarande ingen diagnos och vet inte villka papper man behöver, men blir bara sämre och sämre.
Kan man få hjälp med att se villka fler bidrag man kan få och liknande? Handikappersättning är tex. något som kan vara aktuellt för mig men FK kunde inte boka in möte och förklara och över telefon klarar jag inte att få information så det rann ut i sanden.
Många frågor blir det men vi med ADHD brukar vilja vara pålästa för annars blir vi nog lätt överkörda. Och väl på mötet kan jag inte lyssna och tänka ut frågor utan jag måste läsa på och hitta frågor först. Ska ställa frågor till den som informerar också och se vad denne säger, fast jag litar mer på er okända människor på nätet än någon komunnisse ;)
*7 Då är det bästa faktiskt förvaltarskap. Annars hänger ju allt liksom i luften..
*8 Att redovisa "extrainkomster"…
Om du har godman och får en hundring av mamma, kanske 300 för att du putsar fönstren till mig eller du får 100 kr för att du handlar åt din granne direkt i handen, det angår inte godemannen. De pengar du får i handen så att säga är dina egna och det angår ingen annan.
Skulle det vara så att du får pengar och vill att de ska redovisas ska de sättas in på kontot som godemannen har för att kunne betala dina räkningar.
Som godman är det mitt ansvar att rökningara betalas i tid, att söka i socialbidraget i tid, skicka in ansökningar, överklaga och ta hand om alla papper som ska skötas. Allt sånt är det godemannen som ansvarar för..
Om du inte vill lämna ifrån dig kontrollen över pengarna, så att säga, kan ni göra som så att godemannen betalar alla räkningar (vilket är hans ansvar) och att de pengar som ni sen får över sätts in på erat egna konto. Sen är det ert ansvar att slantarna räcker hela månaden. Skulle det inte fungera kan man dela upp summan på 2-4 gånger i månaden i stället. Det är nåt ni får disskutera mellan er ochkomma på en lösning som passar er alla.
Redovisningen:
Det som redovisas till Öfm är: Vilka räkningar som har betalats under året, vilken summa som ni har haft själv att handla för och lite annat. Jag ska se om jag kan hitta en gammal redovisning i gömmorna som jag kan ge dig.
Mat pengar redovisas bara om de är insatta på tex ett Ica-kort, annars hamnar den posten under dina egan slantar.
LSS:
Det är godemannen som söker om LSS. Ska ni sen på möte med en handläggare ska Gm följa med eller gå ensam, vilket som är rätt. Vill/kan/orkar ni gå mötet ska ni naturligtvis göra det, det är ju er det handlar om. Men Gm ska med för att se till att allt går rätt till.
Vilka papper är det som du inte har ordning på?
Det är jag som Gm som har ansvaret för att ni får de bidrag ni har rätt till. Sånt "slipper" ni oroa er för. Det ska Gm göra automatiskt, annars kan han bli skadeståndskyldig.
Vet inte om allt detta ger dig någon klarare bild. Det är ett stort och svårt ämne. Inget uppdrag är det andra likt och man måste se till varje enskild situation.
Tack, det gör saker lite klarare.
Vi vill ju vara med på möten för vi kan prata för oss men det som är svårt är att få fram saker när det blir lite tufft, när handlläggarna börjar ifrågasätta eller ställa i miljard frågor. Vi har bägge lite svårt med tidsuppfattning och att uppfatta kroppspråk och vad man egentligen menar. Och när det har blivit massa krångel med papper vi måste skaffa men inte klarar av själva så skiter vi i det.
Att få hjälp med socansökan och sådant skulle ju vara perfekt, så skönt att slippa den stressen. Tog mig 1.5år att få in en hyffsad rutin så ansökan skickas in i tid. Men ändå så missas det lite. Hyresavin kommer alltid sent så den måste kompletteras och skickas in när den kommer det är ett helt företag att få in den. När vi vill överklaga så blir det oftast att vi inte orkar. För vem vill börja överklaga och bråka med soc när de gjort fel och vi måste be en handläggare vi inte kan samsas med om hjälp. Helt sjukt system det där egentligen.
Vi bråkade regält med en handläggare och bad om hjälp för att överklaga och fick svaret att då var det den handläggaren som skulle hjälpa oss. Trors att vi förklarade att vi inte klarade av att träffa henne. Sen fick vi bytt, man bestämde att vi skulle tillhöra en annan grupp… så kärleken var ömsesidig.
De papper som är problem, är csn, var 3:e månad ska det in papper på att vi har soc-bidrag så vi kan få uppskov. Vad vi ska skicka in och villka ansökningar vi ska göra har varierat från gång till gång. Fick nu veta att jag visst stod som månadsinbetalaning och skulle skicka in nytt intyg varje månad, förra året var det varje kvartal. Men den här gången var det en bra handläggare som kunde förklara på begriplig svenska vad som gällde.
Sen är det alla ansökningar till soc, man byter papper så inget stämmer längre, färdtjänst som vi bråkar med ständigt, nu då LSS och SOL.
Papper i allmänhet är svårt att förstå, om man ändrar ansökningspapprena som soc gjorde så tar det mig flera gånger att lära mig vad jag ska fylla i och inte. Vad orden betyder osv. Tar endel bokstavligt.
Står på socpapprena att vi ska garantera att vi vistas i komunen under ansökningstiden och det gör vi inte men ändå ska vi fylla i det. Har bett om förklaring hur länge man får vara borta från komunen men det kunde handläggaren inte svara på. Så det känns så fel att kryssa i den rutan. För mig är vistas i komunen eller vad det nu står att jag är där hela tiden. Fick vissreligen ok från handläggaren att åka till grannkomunen för träning.
Sen de gånger jag har skov och är sämre så kan jag sitta och räkna på siffror och försöka få ihop saker utan att det går. Är som om jag är aspackad, ser siffrorna men vet inte hur man ska räkna ut det, och då blir meningar och ord konstiga med. Var länge sedan jag hade ett sådant skov men de lär bli fler.
Men nu känns det nog lite bättre, får se vad vi kan få först god man eller boendestöd. Bara vi kan få någon som kan hjälpa till att hålla i trådarna, känns rätt att börja söka nu när jag blir sämre och sämre, så kanske det blir av innan allt kraschar totalt
Jag tycker faktiskt att du gör det kanonbra! Och du tänker helt rätt.. Du bestämmer dig för vilket behov du känner att du har, sen tar du reda på hur det fungerar och sen bara kör du. Suveränt! 
Men som sagt, alla papper, ansökningar, överklaganden, räkningar och allt annat med text på har godemannen ansvar för. Det ingår i uppdraget.
Vet faktiskt inte hur länge man får vara i en annan kommun, men vi har ju folk från socialen här. Kanske kan hon svara dig? Ska kolla upp det.. :-)
jo… det är ju det där med vistelsekomun för villken komun som ska betala birdaget, för är man förlänge någon annanstans så är de ju den andra komunen som ska betala. Fast samtidigt så vägrade den här komunen låta mig söka bidrag när jag bodde hos nuvarande sambon och hans mor fast jag var skriven hos mina föräldrar i en annan komun. Man tvingade mig att skriva mig hos sambons far eftersom hans mor inte ville att jag skulle skriva mig där.
Hellst ville jag stå kvar i hos mina föräldrar tills jag hittat eget boende, men soc vägrade. Var akut så jag tvingades flytta till en annan komun. Så som sagt så har jag inget dåligt samvete för det är mest intressant att veta vad som gäller. Förstår att man ska vara i sin komun för att stå till arbetsmarknadens förfogaden men jag räknas som ej arbetsför så då borde det vara lite friare regler kan man tycka. Prio ett för mig borde att göra saker som gör att jag orkar mer och inte blir dålig så fort, tex. att åka och besöka släktingar i en annan komun och få mer kraft för att bråka vidare.
Jo, jag har kämpat i flera år med mina svårigheter, fick inte diagnos förrens för 2 år sedan och sambon och jag har bott 3.5år ihop så vi vet villka svårightter vi har och vad vi behöver hjälp med.
Men i framtiden kanske det blir mer insatser riktade mot den grupp vi tillhör, idag får man ju hjälp om man har AS, hur mild den än må vara, men vi med "bara" adhd måste kämpa själva.
PO sa att vi verkade vara väldigt pålästa, det säger soc med. Vi vägrar sitta och få höra vad vi behöver, man får ge råd och tips men vi själva ska ha kontrollen. Så får se vad de från godman säger om 1.5vecka när vi ska träffa dem. Om det finns lika stor förståelse där som det verkar finnas här.
Det är ju som sagt vårat mål att vi ska klara av alltt detta själva i framtiden, men speciellt sambon behöver lära sig rutiner och så. Men svårigheten ligger ju i våra funktionshinder.
Vi kan göra massa avancerade budgetar och vara otroligt pålästa men klarar inte av att få in räkningne i slutet av månaden trots att vi vet och förstår varför.
Påtal om det så måste jag ner till brevlådan med hyresavin nu. så kanske vi får soc-pengarna nästa vecka. Skönt att soc i alla fall får in hyran även om den ibland kommit in väldigt sent.
Hoppas att allt går bra för er! Hade ni bott i Gislaveds kommun så hade jag kunnat ställa upp som godman. :-)
Ni blir inte nekade en godman. Skriv bara vilka problem ni har och vad ni vill ha hjälp med. Det räcker. Skriv alltsammans som ett vanligt brev eller som du har beskrivit det här.
Målet med en Gm är ju att man ska kunna säga ifrån sig uppdraget en dag, att den som har Gm ska klara sig själv. Ibland kan jag sitta ner med min huvudman som det heter och gå igenom allt. Inte för att jag tror att h*n ska klara sig själv men just för självkänslan. En stark själ klarar mer..
Precis, och kan man få avlastning och själv kunna få rutiner en i taget istället för att göra allt själv och bara känna mer och mer krav så är nog chansen större att man kan klara sig ensam en dag.
Det är ju något alla vinner på i längden, är därför vi började redan för 1 år sedan för att få hjälp. Då fick vi i alla fall hemtjänst och det har hjälpt otroligt mycket. Bara att veta att jag får hjälp med den tunga biten i städningen gör att jag klarar av mer själv. Innan var vår lägenhet ett kaos, nu är det ok. Hoppas på samma sak med papperssidan. kan någon hjälpa till med att ha koll på alla ansökningar kanske vi kan börja hitta lösningar för en hållbar budget.
Nu börjar vi om hela tiden så kommer det något extra så skiter sig allt.
Sambon kom hem nu så vi ska prata igenom och fundera lite så vi har en plan för vad vi vill. Så blir det lättare på mötet och när vi ska göra ansökan.