Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: övrigt
Läst 2435 ggr
LiindaH
0

KP / övervakare till brottslingar.

Är det någon här inne som har information om hur man blir övervakare och kontakperson till kriminella eller missbrukare?

Vilka man blir det genom också?

Jag har inte riktigt så stor koll på hur stor skillnad det är.
Vet att det är skillnad på övervakare och kontakperson.

Skulle vara roligt att få veta.

// Liinda

[Norum]
0

Puttar upp denna då det skulle vara intressant att veta..

Anders45
0

Ta kontakt med Frivården,Krriminalvårdens hemsida har adresserna, jag har bara Skånes.

Det finns en del litteratur att kunna beställa från Krim.

Man kan lämpligen börja som lekmannaövervakare och sedan få ord övervakare uppdrag.

Caspia
0

Det kanske kan bedrivas på olika sätt? Min pappa erbjöds anställning som det en gång, det var inte ett "frivilligarbete". Om jag inte minns fel var det på Länsstyrelsen. Ska höra med honom.

Envishet och drömmar

[Norum]
0

*3 Visste inte att det fanns som "riktigt" yrke.. Ska bli spännande att höra vad din pappa har att säga om det. Men han tog alltså inte det jobbet?

Caspia
0

# 4. Nej han tog ett jobb som verksamhetsledare för socialtjänstens missbruksenhet istället. Har för mig att det var 2002 så saker kan ju ha hunnit ändras fram och tillbaka flera gånger sedan dess.

Envishet och drömmar

[Norum]
0

Jo, saker och ting förrändras ju med en sån fart ibland att man inte hänger med..

Sara
0

Övervakare är ett riktigt jobb också, om det inte finns lämpliga lekmanna övervakare så är anställda på frivården övervakare. Men då krävs det att man har utbildning.

Sara

[Norum]
0

Vad är det för slags utbildning? Är det en intern utbildning inom polisen eller är det en annan myndighet/skola?

Caspia
0

# 8 Socionomutbildning?

Envishet och drömmar

[Norum]
0

*9 Är socionomer övervakare?

Caspia
0

Nej. Socionomer kan jobba som allt möjligt såsom socialsekreterare, handledare, handläggare vid t ex Försäkringskassan, behandlingsassistent/boendestödjare, psykiskt sjuka, missbruksvård, projektledare inom social verksamhet och massor av annat. Något flummig yrkestitel eftersom man aldrig kan jobba som Socionom (vad jag har mött i vart fall) utan alltdi som någon annan titel. Min pappa har en socionomexamen och det var med den som grund som han fick jobbet som övervakare som jag skrev om i inlägg nr 3. För övrigt har jag glömt fråga honom mer om det, sist vi pratad klagade han bara på att jag glömt skicka ett grattiskort till hans katt som fyllt år. (Ja han är fullt frisk, dock är han och kissen väldigt lika Pettson och Findus).

Sedan om # 7-8, jag vet inte exakt men det är ingen längre utbildning på t ex folkhögskola eller högskola utan vad jag skulle anta Länsstyrelsens egna hopkok som någon slags inledande fortbildning.

Envishet och drömmar

[Norum]
0

Ah, då förstår jag.:-) Har lite långa ledningar ibland.. haha
En utbildning och massor med yrken..

Anders45
0

Jag ska höra mig för i morgon då jag skall till ett möte med Frivården här i stan, hur kraven ser ut på arbetet som övervakare.

[Norum]
0

Vad bra, skulle vara intressant att veta. Detta är ju en helt ny värld för mig och jag tycker det är lite spännande. :-)

Sara
0

Som jag har förstått det så är det oftast personalen som arbetar på frivården som blir övervakare som en del i sitt arbete om de inte hittar lämplig lekmanna övervakare.

För att arbeta som min chef krävs någon form av utbildning och jag har för mig att hon är socionom.

Sara

[Norum]
0

*15 Det är bra att det krävs utbildning. Kan tänka mig att det kan komma upp situationer som inte är så lätta att ha att göra med..