Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 3683 ggr
[Norum]
0

Utbildning för Överförmyndare?

Vad får Öfm för utbildning egentligen? Jag får väldigt många mail via min hemsida och ibland får jag nästan anfall när jag upptäcker vad lite dom vet. Skrikandes

Jag vet ju att dom är politiskt valda men krävs det absolut inget som helst mer??

LiindaH
0

Hmm låter riktigt skumt, låter som visa skulle behöva gå en kurs igen för att kolla om dom är lämpade.

Kanske kommunen faktiskt får fixa så att GM och andra får gå och få en koll på hur mycket dom kan typ var 5 år eller något.

// Liinda

Desideria
0

Det har jag också funderat över!!!!

Men någon form av ekonomisk/juridisk utbilgning måste väl till?!

[Norum]
0

*2 Jag tror inte det faktiskt. Blir dom rackarna inte invalda först via kommunalvalet och sen tillfrågas nån med för mycket ledighet över om dom kan ta över? I värsta fall byt dom ju ut vart 4:e år…

Den förre Öfm vi hade hade suttit i flera år men det blev regimskifte i vår kommun och då fick vi en ny.

Jag hör ju om andra Öfm och de kan ju knappt nåt alls! Skrikandes Jag har till och med fått skicka lagtexten till anhöriga och andra godemän för att deras Öfm har gjort fel.

Det borde ju för hundra gubbar kunna gå och göra detta till ett seriöst yrke, kan man önska.

Desideria
0

Ja det är ju självaklart kan man tycka att de skall vara utbildade inom området. Hade faktiskt ingen aning om att det såg ut så här. Men om det inget kan en del som du skriver, så måste de få proeblem när årsräkningar skall granskas osv. Va kan de ha i lön tro?

Fram för ett seriöst yrke både för GM/FV och ÖF tycker jag!!

[Norum]
0

Har ingen aning om vad de tjänar… Jag vet att de har en kortare kurs när de blir tillsatta men tror inte den är så gedigen, om man säger så. Skulle faktiskt vara kul att veta..

Undrar just om man kan få en Öfm att skriva lite här? hm…

Desideria
0

Ja men det hade varit något du…

[Norum]
0

Tror jag ska försöka att ragga upp någon… Tror du att jag lyckas?

Måste kanske rensa i inläggen först? Tungan ute

Desideria
0

Vet inte hur pigga de är på det!

Ja kanske det är bäst att rensa lite så fall he he!

[Norum]
0

*8 Tror du… Tungan ute haha

Gullan402
0

puttar denna tråd. Hoppas att någon ÖFM hittar hit och som vi kan bolla lite frågor med.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Norum]
0

Jag ska se vad jag kan göra.. Med lite tur så kanske jag får tag i nån.

Ska skriva lite mail senare i dag och se vad som händer.. :-)

[Norum]
0

Nu har jag skickat mail så nu kan jag bara vänta på svar.

Håll tummarna för att jag får napp.. Glad